2025-06-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Citerar AB.
"Sara Lundströ*, 34, fastnade i en hiss tillsammans med sin dotter Zeline, elva månader.
– Hon var jättehungrig och jag hade ingen mat till henne."

Såå förskräckligt. Var lilla tussingen hungrig instängd i en hiss ca:45 min. Nu lär väl facebook gå varmt med: Fina du, stackars dig, lille vän i en aldrig sinande ström och familjeliv leverera med ryggdunkningar och en insamling till Sara.

Stog det att det var just 45 minuter? För oss var elen av i ca 4 timmar. Den skulle vara sjukt jobbig med ett elva månader gammalt barn
Citera
2025-06-09, 18:03
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inga patrullerande vakter? I ett nära krig-tillstånd kan det vara klokt med detta. Men vi har inte ens ett brandsläckningsplan. Vad går skattepengarna till? Kan inte militär patrullera?

Många sjukhus har ju driften utlagd på entreprenad också, jag vet dock inte hur Mölndal har dock. Jag jobbade med el på ett sjukhus för många år sen och då hade de som hade driftavtalet tappat det till en annan aktör. Den dåvarande aktören var inte direkt engagerad eller hjälpsamma när vi skulle göra jobb på kritiska delar av sjukhuset då de mest var sura för de tappade avtalet. Att byta personal och ta in nytt vart fjärde/femte år som de görs på sjukhus, järnvägar, vägar och elnät är idiotiskt. I vissa fall kanske man får över viss del av personal styrkan som hittar och kan områdena och anläggningarna. Men många gånger så får man hitta helt ny personal och det tar ett till två år innan organisationen fungerar.

Men vi har ju röstat för den fria konkurrensen speciellt de flesta Flashbackare, så vad fan klagar vi på?
Citera
2025-06-09, 18:20
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarKapitalism
Stog det att det var just 45 minuter? För oss var elen av i ca 4 timmar. Den skulle vara sjukt jobbig med ett elva månader gammalt barn
Nu behövs det inte ström för att evakuera hissar som stannat. Det räcker med att hisservicepersonal eller räddningstjänst dyker upp så löser dom problemet med att få ut folk ur hissen.
Citera
2025-06-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Hoppas MSB utreder då flygplatsen drabbades.
Hm synd jag inte visste om det här då jag har en del radioutrunsing att snifa av etern med.
Citera
2025-06-09, 18:27
Medlem
ok.. det har jag missat.
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det står på SVT Nyheter:

”Under tio minuter var även Landvetters flygplats påverkat av strömavbrottet. Enligt Swedavia kan det uppstå försenade avgångar.”
Citera
2025-06-09, 18:41
Medlem
Det här var bara nyttigt. Synd bara att det inte hände på Fredag kl 15.00 en regnig mörk kväll i december. Det man kan lära är att det är nog bra att ta till sig av det här, analysera det.

Tror jag ska göra ett minipreperpack som alltid skall med i ryggsäcken, minimal ficklampa, enegibar, liten flaska med dricka med mera utifall man tvingas gå hela sträckan från Mölndal in till centrum.

menar om det är nått sånt här på gång och det blir mer. nu kan ju såna där verk smälla av sig själv också, vi vet ju att mycket av vår infrastruktur är väldigt föråldrad. Solen är det inte för den är unikt lugn i dag så jag gissar på attentat eller efterblivet underhåll.
Citera
2025-06-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoachFatty
Finns det inte redundans på sånt här? Oerhört märkligt om inte kan jag tycka.
Vad skulle hända vid krig liksom

Mycket har det men det kan behövas lite tid för att koppla om i elnätet.

Vid krig så beror det på det ju på hur mycket som skadas innan det går att svara på den frågan.
Citera
2025-06-09, 19:23
Medlem
Turbobaguetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Gubbarna fick käka bulle och dricka kaffe. 13.00 var alla arbetsbefriade😂

Hur fick ni varmt kaffe?
Vid det stora strömavbrottet i dec 1983 satt vi med tomma konservburkar och svetsaggregat och kokade kaffe innan vi fick snubbla hem i mörkret.
Citera
2025-06-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
UPS, Uninterruptable Power Source / avbrottsfri kraft, försörjer bara "Mycket viktig last". "Viktig last" försörjs med reservkraften som ska gå igång efter max typ 20 sekunder. "Övrig last" får reservkraft om det finns kapacitet, annars förblir den strömlös tills vidare.

Ingenting annat än ÖL kan rimligtvis ta 15 minuter att få igång om inget felar, då för att man inte startar fler aggregat än nödvändigt för MVL och VL till att börja med, men det borde ta någon enstaka minut, inte en kvart.

Mölndals sjukhus har reservkraft för att försörja hela sjukhuset sedan snart fem år har jag för mig. Systemet testas en gång i månaden.

Helt rätt. På sjukhusen finns det uppmärkta uttag som går på reservkraft. De har UPS som automatiskt försörjer allt under minuten till generatorn är uppe i varv och levererar korrekt ström.

Övriga uttag går utan UPS och hanteras separat. Så inga hjärt/lung-maskiner eller annat livsviktigt på IVA slocknade. Det är bara media som försöker förstora upp allt. Att kaffemaskinen slocknade 15 minuter gör ingenting. Men 30 minuter utan kaffe == kaoz så därför de fick dra igång när de märkte att avbrottet inte bara var ett klassiskt på någon minut.
Citera
2025-06-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Vi får förutsätta att alla säkerhetskritiska delar går på UPS och reservkraft likt sjukhus.

Ja såklart. Kritisk infrastruktur har reservkraft på alla viktiga komponenter. Flygplan kan landa men de kanske väntar med att släppa iväg nya tills de har kontroll på situationen. 10 minuter i detta fall.
Citera
2025-06-09, 19:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Polaren jobbar där och nämnde att de hade ett kort avbrott.

Och nu meddelas det att det är problem med vattenförsörjningen i Mölndal samt störningar på 4,5G-nätet.

Fruktansvärt dåligt man från myndigheternas sida inte ser till att det ställs lagkrav på att 4-5G master som är vitala (alltså inte alla) har längre batteri back up är 2 -3 timmar som det är nu. och att det finns mobila reservkraftaggregat ställa dit om detta blir långvarigt.

Varit med själv om att att en Transformatorstation havererade här hemmavid (ej brand dock) och det tog mer än 12 timmar innan eon fick igång ett stort reservkraftverk vid den söndriga transformatorn , som byttes efter 2-3 dagar.

Som det var nu blev mobilnätet svagare och svagare och efter 3 timmar gick det överhuvudtaget inte alls att ringa eller sms ens, trots det fanns 2 "staplar" kvar i den som visar mast styrkan på mobilen.
Citera
2025-06-09, 19:56
Medlem
snigel1s avatar
Hybridkrigföringen tätnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in