2025-06-09, 15:26
Medlem
Jobbar i åbro industriområde. Alla blev hemskickade helt ner släkt och nätet fungerar inte. 11.42 släktes hela vårt bygge ner. Gubbarna fick käka bulle och dricka kaffe. 13.00 var alla arbetsbefriade😂
Citera
2025-06-09, 15:38
Medlem
Gonorres avatar
Nu är det kraftiga störningar i mobilnätet också till följd av strömavbrottet.
Citera
2025-06-09, 15:48
Medlem
Nu har jag äntligen el tillbaka, nätverket har blivit bra igen och antar att vattnet kommer igång nu också
Citera
2025-06-09, 16:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Mycket sabotage i vårt land just nu. Dussintal master, vattentorn, elnät osv

Inga patrullerande vakter? I ett nära krig-tillstånd kan det vara klokt med detta. Men vi har inte ens ett brandsläckningsplan. Vad går skattepengarna till? Kan inte militär patrullera?
Citera
2025-06-09, 16:07
Medlem
Enligt en bekant så har hon el och nätverk tillbaks,bor i centrala mölndal.
Citera
2025-06-09, 16:14
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarKapitalism
Känns verkligen inte rimligt, fel plats på fel tillfälle så handlar det om liv. Man tänker att det borde slå över inom någon minut men kanske inte så det brukar gå till?

Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Verkligen inte. Förmodar/hoppas att UPS:en kickade in omedelbart (som förvisso kanske bara går mot en fas för att få igång det mest kritiska, men tillräckligt för att sparka igång igång dieselaggregaten). Är det rätt inställt så ska det ta max minuten innan aggregatet är i full drift (om man inte är dumsnål nog att låta UPS:erna tömma batterierna först).

Om det framkommer att man just hade kompromissats med något på den fronten så måste något huvud rulla.

UPS, Uninterruptable Power Source / avbrottsfri kraft, försörjer bara "Mycket viktig last". "Viktig last" försörjs med reservkraften som ska gå igång efter max typ 20 sekunder. "Övrig last" får reservkraft om det finns kapacitet, annars förblir den strömlös tills vidare.

Ingenting annat än ÖL kan rimligtvis ta 15 minuter att få igång om inget felar, då för att man inte startar fler aggregat än nödvändigt för MVL och VL till att börja med, men det borde ta någon enstaka minut, inte en kvart.

Mölndals sjukhus har reservkraft för att försörja hela sjukhuset sedan snart fem år har jag för mig. Systemet testas en gång i månaden.
Citera
2025-06-09, 16:17
Medlem
Först en olycka på motorvägen där en timmerbil rev ner en belysnings stolpe och en massa timmer över halva E6. Sedan brinner ställverket upp. Läste också om att räddningstjänsten åkt på larm om att det eldats kablar i Lackarebäck tidigare på morgonen.

Man funderar ju lite på om det har blivit en rejäl kortslutning i samband med olyckan med timmerbilen. Det hade varit intressant att veta om det var jordkablar som eldades i Lackarebäck.

Fast de kanske är lite väl långsökt förstås..
Citera
2025-06-09, 16:21
Medlem
Citerar AB.
"Sara Lundströ*, 34, fastnade i en hiss tillsammans med sin dotter Zeline, elva månader.
– Hon var jättehungrig och jag hade ingen mat till henne."

Såå förskräckligt. Var lilla tussingen hungrig instängd i en hiss ca:45 min. Nu lär väl facebook gå varmt med: Fina du, stackars dig, lille vän i en aldrig sinande ström och familjeliv leverera med ryggdunkningar och en insamling till Sara.
Citera
2025-06-09, 16:56
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det står på SVT Nyheter:

”Under tio minuter var även Landvetters flygplats påverkat av strömavbrottet. Enligt Swedavia kan det uppstå försenade avgångar.”

Vi får förutsätta att alla säkerhetskritiska delar går på UPS och reservkraft likt sjukhus.
Citera
2025-06-09, 17:01
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generazor
Först en olycka på motorvägen där en timmerbil rev ner en belysnings stolpe och en massa timmer över halva E6. Sedan brinner ställverket upp. Läste också om att räddningstjänsten åkt på larm om att det eldats kablar i Lackarebäck tidigare på morgonen.

Man funderar ju lite på om det har blivit en rejäl kortslutning i samband med olyckan med timmerbilen. Det hade varit intressant att veta om det var jordkablar som eldades i Lackarebäck.

Fast de kanske är lite väl långsökt förstås..

Var hittar du information om någon timmerbil på E6:an? Ser bara ett par notiser om stillastående bilar i Lackarebäck samt Götatunneln.
Citera
2025-06-09, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Var hittar du information om någon timmerbil på E6:an? Ser bara ett par notiser om stillastående bilar i Lackarebäck samt Götatunneln.

Har för mig att jag läste det på GP men hittar inte det där nu. Mölndals-Posten skrev om det också. Tog ett par timmar att rensa upp.

https://www.molndalsposten.se/nyhete...e-df1ee24cdad3

Vid tio-tiden fick en timmerbil problem på E6.

– Två körfält i södergående är påverkade, säger Daniel Gustafsson, trafikledare på trafikledningscentralen.
Timmerbilen ska ha fått punktering och dragit med sig en belysningsstolpe.
Även ett körfält i norrgående stängdes av initialt.
– Det pågår bärgning i södergående och där har vi ingen prognos just nu.
Timmerbilen ska ha varit fullastad och tappade lite timmer vid olyckan.
– Timret hamnade i mittremsan.
Flera TMA-bilar och bärgningsfordon var på plats och upptog två körfält. Trafiken påverkades till klockan 13 ungefär.

Larmet om kabeleldning vid E6 i Lackarebäck inkom lite tidigare (09.25):

https://www.molndalsposten.se/nyhete...b-0ba292fef0b8
Citera
2025-06-09, 17:14
Medlem
Jamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Citerar AB.
"Sara Lundströ*, 34, fastnade i en hiss tillsammans med sin dotter Zeline, elva månader.
– Hon var jättehungrig och jag hade ingen mat till henne."

Såå förskräckligt. Var lilla tussingen hungrig instängd i en hiss ca:45 min. Nu lär väl facebook gå varmt med: Fina du, stackars dig, lille vän i en aldrig sinande ström och familjeliv leverera med ryggdunkningar och en insamling till Sara.

nämen ojdå, nästan så hon svalt ihjäl då stackaren, på 45 minuter. Ja det blir givetvis ryggdunkningar.

Mina bekanta har fått tillbaka sin el i Mölndal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in