2025-06-08, 17:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor
Tills annat framkommer är det nog 1988 som avses. Delar av brevet finns att läsa här: https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-okanda-brev-om-palmemordet/

Såhär skriver han i samma brev,

”Om ni vill så gör jag gärna en resumé runt alla tossigheter vid och runt Palme-mordet. En inside-information med många komiska detaljer - mitt i allvaret. Jag är ett av polisens kronvittnen och befann mig 20 meter ifrån mordplatsen när skotten föll”.

Kanske detta som du minns?

Olle menar att,

"– Han berättade att han var den första framme, lade honom i framstupa sidoläge och gav honom konstgjord andning. Det berättade han på den träffen vi hade, säger Olle Madebrink."

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-okanda-brev-om-palmemordet/

Tack så hjärtligt.

Det är väl så sakerna hänger ihop. Det finns inget förslag inför någon träff på nittiotalet.

Jag hade råkat läsa en senare artikel Expressen i vilken man plockat från den du länkar till. I den hade konstgjord andning strukits.

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-logner-till-exfruarna/

Så, det är måhända så att han faktiskt gått runt och berättat detta genom åren. Jag har varit lite tveksam till det även av skälet att bildtexten i SvD blir fel 1/3. SE tillskrivs felaktigt Glantz mun-mot-mun -insatser i den. Jag har tänkt mig att det kan ha fått eget liv.
Citera
2025-06-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag menar inte att SE "skulle rycka på axlarna" åt att det var Olof Palme. Oavsett hur upphetsande eller inte han finner saken där och då, så är han tydligen tveksam till den uppgift som nått även honom. En oerhörd uppgift kanske man vis av ålder och erfarenhet inte köper rakt av.

Det finns en underliggande premiss i resonemangen som antar vad vittnet SE borde gjort. Han borde mitt i natten kutat runt och försökt få uppgiften om Palme bekräftad (hurdå?), han borde ivrigt letat efter reportrar att få uttala sig inför, han borde varit mer upphetsad hos väktarna osv.

Jag nöjer mig med att anta att en person som uppenbarligen blivit ganska medtagen av det han bevittnat åtminstone inte är oförenlig med att inte omedelbart tända på alla cylindrar.

Att SE omgående borde agerat med iver stöds av att han påstås igångsätta en väldig medieverksamhet dagen efter. I själva verket ringer han såvitt känt ett samtal. Kampanjandet i april är något helt annat och handlar för övrigt om att han anser sig vara förbisedd. Men visst är saken betydelsefull för honom redan från början, för vem hade den inte varit det? Men jag förstår inte varför det borde ha omsatts på olika vis redan minuterna efteråt. Vad skulle han göra med "nyhetsvärdet"?

Den här saken bör nog bokföras på kontot att oavsett vad SE företar sig så är det märkligt och misstänkt. Hade han på mordkvällen börjat gapa om att det var Palme som var skjuten hade det varit misstänkt, eftersom det rådde osäkerhet. Hade han åkt till Idre direkt på lördagsmorgonen, märkligt likaså. Hade han inte ringt PU osv.

Eftersom GM inte kan veta att någon på mordplatsen begriper vem offret är, så kan han ju inte göra en kompromiss och bara antyda identiteten för väktarna. Det skulle ju kunna avslöja honom i sådana fall. Enda möjligheten, om nu GM märkligt klarsynt föreställer sig denna möjlighet, är att till väktarna bara säga att det låg en skjuten person på marken.

Den ena väktaren går senare bort till mordplatsen.

Du förstår väl själv att om du själv nås av nyheten att det är Palme och känner dig osäker på detta inte har svårt att få det bekräftat !

Va ?

Är det Palme sa du !!?

Nyhetsvärdet att det är Palme och inte en random snubbe är ju en otrolig skillnad i den Engström vi känner !

Återigen gör inte detta såklart Engström till GM men hans berättelse går att göra till icke trovärdig

Sen får alla själv tolka in om hans berättelse och vad det betyder
Citera
2025-06-08, 18:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Du förstår väl själv att om du själv nås av nyheten att det är Palme och känner dig osäker på detta inte har svårt att få det bekräftat !

Va ?

Är det Palme sa du !!?

Nyhetsvärdet att det är Palme och inte en random snubbe är ju en otrolig skillnad i den Engström vi känner !

Återigen gör inte detta såklart Engström till GM men hans berättelse går att göra till icke trovärdig

Sen får alla själv tolka in om hans berättelse och vad det betyder

Jag förstår inte vad, det enligt väktarna medtagna, vittnet SE förväntas ha gjort? Inleda en egen undersökning för att slå fast identiteten? Han är ju medveten om uppgiften, men betvivlar den.

Vilken är din poäng, eftersom den tydligen inte handlar om SE som GM eller vittne?
Citera
2025-06-08, 18:10
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll vad det är SE sagt och som väktaren uppfattar som något bryskt. Poängen är att det är raka motsatsen till en "generisk uppgift" från en brottsplats. En sådan är allmänt hållen, något liknade att offrets maka är förtvivlad och liknande. Inte att hon förbises eller behandlas på något anmärkningsvärt sätt av polisen.

Och samma sak gäller ett antal uppgifter han lämnar. De är specifika, detaljrika, perifera, till synes självupplevda och inte generiska.

Sen så har jag inte ens lyft på locket om infon han får av Hage !

Man kan ju gissa att Engström använder sig av brottsplatsens mest kända person att få infon av ( då han vet att hon befann sig där och troligen vet att det Palme )

Sen är det inte heller bekräftat av Hage att någon info lämnats om identitet på offret till en gubbe

Off topic

Sen är det förvånande hur samma person som ständigt vågar utmana CAs berättelse inte vågar göra det samma med Engström !

Jag kan iallafall säga att det är såklart suspekt med att påstå att man sålt vapen i en park eller hävda att man varit sjuk i 2 veckor även om man sen måste ha bevis!

Glöm inte att enligt dig så är CA och Engström på trottoaren med varsinn keps och stålbågade glasögon gåendes på utkanten av trottoaren....
Citera
2025-06-08, 18:12
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad, det enligt väktarna medtagna, vittnet SE förväntas ha gjort? Inleda en egen undersökning för att slå fast identiteten? Han är ju medveten om uppgiften, men betvivlar den.

Vilken är din poäng, eftersom den tydligen inte handlar om SE som GM eller vittne?

Min poäng är ju såklart att Engström blir helt galen av nyfikenhet ang offrets identitet......Eller rättare sagt avsaknaden av den !

Dessutom behöver ju inte Engström betvivla uppgiften utan han kan ju fråga andra om han inte tror på Hage
Citera
2025-06-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast det är inte en direkt uppgift från SE, utan en detalj från ALG som också menar på att SE blev hörd. Det SE säger är att polisen var ointresserad av LP. GS beskriver han som passiv. Är detta den bryska behandlingen?

Precis, det är hearsay. I princip värdelöst i rätten tex.

Bland perukerna i Lund.

Men en uppgift är det ju, en liten pusselbit det också.
Citera
2025-06-08, 18:25
Medlem
Citat:

Sen måste jag självklart acceptera att skribenter svarar mig lite som du gjorde nu !

Engström får väl reagera hur han vill när han får info om att det är Palme..

Engström får såklart också betvivla infon och inte vilja söka vidare på identiteten ang offret...

Min poäng är alltså att den Engström vi senare lär känna så är denna reaktion osannolik

Därav ställer jag mig tveksam till hans berättelse samt att infon från Hage inte heller är bekräftad
Citera
2025-06-08, 18:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Ja vet inte varför jag ständigt blir missförstådd eller om det är jag som inte är tillräckligt tydlig !

Men vi kan ditt exempel med Fauzzi och jämföra med Engström och varför jag vill påstå att just identiten med Palme borde vara så mkt större med Engström

Fauzzi är en utrikesfödd 25åring som troligen är på väg till bussen eller t-banan , han känner igen Palme men har kanske ingen större relation till honom mer än så ! Han gör heller ingen stor grej medialt ang händelsen

Jämför vi med Engström som svensk 53åring och har en mkt större relation till Palme och även jobbat lite med politik , han jobbar dessutom 50m bort och ska bara återvända för att dricka kaffe och ringa hem samt berätta vad han varit med om !

Engström gör dessutom en väldigt stor grej åt denna händelse som troligen är den största han varit med om !

Innan Hage berättar för Engström att det är Palme som är offret så har ju Engström i sin värld bara sett en gubbe ligga blodig ! Han har visserligen pratat med gubbens kärring och försökt hjälpa polisen .

Men när han får info av Hage att det rör sig om Palme så går ju nyhetsvärdet för Engströms gärningar och iakttagelse från 0-1000 om detta är sant som Hage säger !!

Men nu är inte Hage och Engström ensamma på brottsplatsen utan det finns många andra äldre vittnen samt poliser där så Engström kan ju på 5sek få det bekräftat att det verkligen är Palme som är mördad utanför hans jobb !

Det nyhetsvärdet är inte bara viktigt för Engström själv utan här kan han ju traska in på Skandia och verkligen komma in och berätta att en av världens kändaste människor just blivit mördad just utanför !

Min teori är att han kanske inte som GM vill att väktarna springer dit ?

Är det inte lite märkligt då att springa till väktarna och hinta om att det kanske är Palme som blivit skjuten.

Han behöver ju inte uppge någon identitet alls på den skjutna. Och dessutom behöver han heller inte ens återvända till Skandia.
Citera
2025-06-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Är det inte lite märkligt då att springa till väktarna och hinta om att det kanske är Palme som blivit skjuten.

Han behöver ju inte uppge någon identitet alls på den skjutna. Och dessutom behöver han heller inte ens återvända till Skandia.

Pratar vi om honom som GM så har jag inget svar varför han återvänder till Skandia, vi kan gissa att han kände sig jagad av blåljus och lite av en slump så hamnade han nära Skandia igen !?

Visst som GM kunde han ju såklart påstå att han varit på brottsplatsen i drygt 20min och ändå inte veta vem offret var men det kan ju också låta konstigt!

Där måste jag faktiskt tycka att hans linje ang identitet på offret var helt ok som GM
Citera
2025-06-08, 18:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Samtidigt är det lite tur att "vi vet" att den påhittade GM-SE mördade OP.

Tänk vad förvånade väktarna på Skandia hade blivit om en helt främmande människa kommit in på Skandia efter mordet?
Citera
2025-06-08, 20:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det spelar ingen roll vad det är SE sagt och som väktaren uppfattar som något bryskt. Poängen är att det är raka motsatsen till en "generisk uppgift" från en brottsplats. En sådan är allmänt hållen, något liknade att offrets maka är förtvivlad och liknande. Inte att hon förbises eller behandlas på något anmärkningsvärt sätt av polisen.

Och samma sak gäller ett antal uppgifter han lämnar. De är specifika, detaljrika, perifera, till synes självupplevda och inte generiska.

Nej, förutom observationen av LJ och möjligen AB lägger SE inte märke till några unika saker.

Det är enbart sådant som stod i tidningen, fanns på bild eller fanns med i det allmänna surret?

Någon brysk behandling nämns inte av honom i något förhör eller i någon intervju.

Däremot uppger han att polisen visade ett ointresse och att GS förhöll sig passiv.

Vilket låter som raka motsatsen till brysk.

Det är något konstigt med SE, som Holmér sa.
Citera
2025-06-09, 16:37
Medlem
matsqqs avatar
"Ursprungligen" och "Knattarna" kanske äntligen förlikat sig med tanken på att SE är skyldig - det blev ju plötsligt så väldigt lugnt och tyst här ?

Det avgörande indiciet var kanske att Jan Arvidsson trodde att SE var skyldig ?

Kan de nu gemensamt krypa till korset och erkänna sig besegrade av den otroligt skicklige privatspanaren från Värmland ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in