2025-06-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ok, men då kan du ju bo och ha kvar ditt lån på bostaden. Det blir inte dyrare för dig om du har lån på bostaden din.
När du räknar på vad ditt boende kostar så måste du ta in alternativkostnaden. Vad du har amorterat har ingen betydelse. Du bor inte billigare för att du inte har några lån. Det är ett feltänk. Pengarna hade kunnat vara på någon annan plats.
Citera
2025-06-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, det är en personlig kostnad men inte en del av boendekostnaden (bara den del som ligger under amorteringskravet bidrar till boendekostnaden).
Sorry, men så fungerar det inte.
Citera
2025-06-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
När du räknar på vad ditt boende kostar så måste du ta in alternativkostnaden. Vad du har amorterat har ingen betydelse. Du bor inte billigare för att du inte har några lån. Det är ett feltänk. Pengarna hade kunnat vara på någon annan plats.

Jag förstår vad du menar, men vill man undvika amortera på lånen helt och hållet så får man ingå ett avtal med banken för normallånet innehåller en amorteringsdel också.

Däremot så kan man på fullt allvar kalkylera om det är värt att extraamortera av lånet snabbare eller om man ska satsa på att investera pengarna. En del väljer att amortera extra för det är en ganska säker investering att minska på sina lån, medan andra väljer att investera istället och ta lite risker. Vid investeringar kan man i teorin förlora sina pengar, även om det sällan händer i en värld där aktier ständigt ökar i värde.

Det finns en annan aspekt också. Ska man välja att amortera / investera eller ha pengar på sparkonto? Även där för de flesta människor blir det en fråga om balans. Det bra att ha lite pengar på sparkonto för att balansera hur räkningarna kommer in i olika nivåer från månad till månad. En del räkningar kommer in en gång om året eller per kvartal.

Men det är en annan fråga och mest för de som balanserar på gränsen och ganska mycket lever från lön till lön.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-06-08 kl. 16:03.
Citera
2025-06-08, 16:00
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Sorry, men så fungerar det inte.
Jo, just så funkar det. Annars måste du ju räkna med alternativkostnaden att inte smälla in alla pengar på börsen och bara bo i ett tält i skogen, eller alternativkostnaden att inte begå bankrån (vilket ju kan vara mycket lukrativt), osv.
Citera
2025-06-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag förstår vad du menar, men vill man undvika amortera på lånen helt och hållet så får man ingå ett avtal med banken för normallånet innehåller en amorteringsdel också.

Däremot så kan man på fullt allvar kalkylera om det är värt att extraamortera av lånet snabbare eller om man ska satsa på att investera pengarna. En del väljer att amortera extra för det är en ganska säker investering att minska på sina lån, medan andra väljer att investera istället och ta lite risker. Vid investeringar kan man i teorin förlora sina pengar, även om det sällan händer i en värld där aktier ständigt ökar i värde.
Näe, man placerar pengarna istället för att amortera. Historiskt har det varit bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jo, just så funkar det. Annars måste du ju räkna med alternativkostnaden att inte smälla in alla pengar på börsen och bara bo i ett tält i skogen, eller alternativkostnaden att inte begå bankrån (vilket ju kan vara mycket lukrativt), osv.
Du förstod tydligen inte ett skit av vad jag skrev?
Citera
2025-06-08, 16:56
Medlem
Citat:
Näe, man placerar pengarna istället för att amortera. Historiskt har det varit bättre.

Du förstod tydligen inte ett skit av vad jag skrev?
Vad du visar är total okunskap, tror inte du ligger på börsen.

Du får börsen o låta som ett paradis, bara kasta in pengar varje månad o du kommer bli en vinnare, ja just det!

Du förstår inte alls upplägg o strategier med börsen? nej kasta bara in varje månad.

Försökte ge lite tipps via norrmannen o SBB, han riskera inte sitt kapital, han plocka ut allt låter vinsten vara kvar, dvs han lämnar inget till slumpen, 3 milj akter som kan växa till 7-8kr styck från 3,5kr när han köpte, han sålde när kursen gick upp till ca 5,5k, plocka ut beloppet han investera, dvs han har kvar allt, inkl 3 milj aktier som får leva sitt egna liv, för dessa berör inte hans ursprungs belopp.
Han kan sedan fortsätta placera på detta sätt, göra 10-20 likande affärer där vinsten enbart är kvar, han riskerar inget annat än vinsten.

Skulle det vara lönt o ligga kvar hade han givetvis gjort det, men aktien sjönk ner igen efter han sålt, bara det visar han vet vad han pysslar med.

Likande kommer jag enbart handla, vänta på dipp köpa o låt enbart vinsten ligga kvar, jag riskerar då ingenting mer än vinsten, lyckas jag göra 10 st såna affärer har jag ett stall av aktier, där någon kan rusa, oddset att vinna är alltså högre än vad du pysslar med.

Utan amortera ner lån, spara på spar konto, handla aktier när man fått ihop ett kapital på ca 100k, köp o sälj spara vinsten bygg upp ett stall av aktier på enbart vinsten, 300- till tusentals aktier här och var, beroende på inköps kurs, var alltid rädd o bevaka ditt ursprungs kapital.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-08 kl. 17:00.
Citera
2025-06-08, 16:59
Medlem
Jag personligen, boendes i Stockholms komun. Känner att jag vill amortera så mycket vi bara kan, innan pension. Så vi har så låga räntekostnader som möjligt när vi går i pension. Vi är 50 år gamla, båda två. Tjänar ca 52, och 42k före skatt idag. Har kvar drygt 1,9 mille på bolånet.

Vi gick in med de 15% som krävdes. Nu är belåningsgraden under 70%. Men efter 400k amortering, så fortsätter vi att amortera. Man vet aldrig vad som väntar framöver, med sjukdom och annat elände.

Pensionssparande i all ära, det gör vi. Men så låg belåningsgrad som möjligt vid pension. Alternativt sälja, och flytta obelånat utanför Stockholm.
Citera
2025-06-08, 17:14
Medlem
Det beror på hur stor risk du kan eller vill ta.

UBS säger följande om aktier (blandad "typisk" portfölj):
  • Förväntad årlig avkastning: 6.8%
  • Årlig volatilitet: 14.12%
  • Maximal historisk förlust: -50%
  • Rekommenderad innehavstid: 7 år
Om du kan leva med volatiliteten, och kan vara utan pengarna i 7 år, så ska du köpa aktier.

Om du sover dåligt när aktierna går ner, och därför har pengarna på banken, så är det bättre att amortera.
Citera
2025-06-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Det beror på hur stor risk du kan eller vill ta.

UBS säger följande om aktier (blandad "typisk" portfölj):
  • Förväntad årlig avkastning: 6.8%
  • Årlig volatilitet: 14.12%
  • Maximal historisk förlust: -50%
  • Rekommenderad innehavstid: 7 år
Om du kan leva med volatiliteten, och kan vara utan pengarna i 7 år, så ska du köpa aktier.

Om du sover dåligt när aktierna går ner, och därför har pengarna på banken, så är det bättre att amortera.
Även du hänvisa köp tesla, köp Nvidia ,Nibe eller Kinnevik, det spelar ingen roll bara det är en aktie kommer du o vinna.

Vart kommer dessa personer ifrån? börsen är vägen till paradiset.se?
Citera
2025-06-08, 18:41
Medlem
Den som ställer frågan fattar inget om ekonomi !

Vet man hur man tjänar pengar så behöver man aldrig höra ordet amortering. Man köper sitt boende bil mm kontant utan massa tjafs med hala banktjänstemän.
Citera
2025-06-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Även du hänvisa köp tesla, köp Nvidia ,Nibe eller Kinnevik, det spelar ingen roll bara det är en aktie kommer du o vinna.

Vart kommer dessa personer ifrån? börsen är vägen till paradiset.se?
Nja, "blandad typisk portfölj" innehåller mer än tre aktier. Idén från UBS sida är förstås att man ska köpa någon av deras fonder (som de tar 1.5% i avgift på). Eller så köper man index-ETFer.

Du har en genomsnittligt bra vinstchans (6.8%), men även en risk att förlora 50%. Paradiset? Ja det beror på om du kan känna dig glad även om dina aktier ligger 20% i minus. Om inte, så är det generellt bättre att amortera än att ha pengarna på banken.
Citera
2025-06-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du visar är total okunskap, tror inte du ligger på börsen.

Du får börsen o låta som ett paradis, bara kasta in pengar varje månad o du kommer bli en vinnare, ja just det!

Du förstår inte alls upplägg o strategier med börsen? nej kasta bara in varje månad.

Försökte ge lite tipps via norrmannen o SBB, han riskera inte sitt kapital, han plocka ut allt låter vinsten vara kvar, dvs han lämnar inget till slumpen, 3 milj akter som kan växa till 7-8kr styck från 3,5kr när han köpte, han sålde när kursen gick upp till ca 5,5k, plocka ut beloppet han investera, dvs han har kvar allt, inkl 3 milj aktier som får leva sitt egna liv, för dessa berör inte hans ursprungs belopp.
Han kan sedan fortsätta placera på detta sätt, göra 10-20 likande affärer där vinsten enbart är kvar, han riskerar inget annat än vinsten.

Skulle det vara lönt o ligga kvar hade han givetvis gjort det, men aktien sjönk ner igen efter han sålt, bara det visar han vet vad han pysslar med.

Likande kommer jag enbart handla, vänta på dipp köpa o låt enbart vinsten ligga kvar, jag riskerar då ingenting mer än vinsten, lyckas jag göra 10 st såna affärer har jag ett stall av aktier, där någon kan rusa, oddset att vinna är alltså högre än vad du pysslar med.

Utan amortera ner lån, spara på spar konto, handla aktier när man fått ihop ett kapital på ca 100k, köp o sälj spara vinsten bygg upp ett stall av aktier på enbart vinsten, 300- till tusentals aktier här och var, beroende på inköps kurs, var alltid rädd o bevaka ditt ursprungs kapital.
Nu är det ännu tydligare att du förstår noll av vad jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in