2025-06-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ta dessa miljardärer hur dom gör, en köpte i SBB innan jul sålde redan i Jan, han ägde bara aktierna i 1,5 månad, undertiden var han SBB 18 största aktieägare.

Hur gjorde han? han sålde av allt han köpt för, resultat plus minus noll, vinst var 3 milj aktier han lät ligga kvar.

Vad lär vi oss av detta? ska man vara långsiktig? eller ska man utnyttja läget o fortsätta göra likande affärer där vinsten lämnas o man har ändå säkrat sitt kapital.

Är man insider med förhandskännedom och insyn spelar det ingen roll vad objektet/investeringen är.

Om jag på förhand vet ett Porsche slutar tillverka 911 Carrera då köper jag så många jag kan.

Om en känd konstnär ryker in på akuten o läkaren viskar att det är kört o slut inom en vecka då köper jag så många tavlor jag kan

Står man utanför insyn är fastigheter bra likaså aktier som text Astra zeneca, Saab, Bofors o bla bla på lång sikt

Har man insider info gäller snabba klipp
Citera
2025-06-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ta dessa miljardärer hur dom gör, en köpte i SBB innan jul sålde redan i Jan, han ägde bara aktierna i 1,5 månad, undertiden var han SBB 18 största aktieägare.

Hur gjorde han? han sålde av allt han köpt för, resultat plus minus noll, vinst var 3 milj aktier han lät ligga kvar.

Vad lär vi oss av detta? ska man vara långsiktig? eller ska man utnyttja läget o fortsätta göra likande affärer där vinsten lämnas o man har ändå säkrat sitt kapital.
Tänkte du verkligen rätt nu?
Citera
2025-06-08, 15:39
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Jag frågade dig tidigare om marknaden värderar bostäder olika beroende på ägarens belåningsgrad. Jag vill minnas att du sa nej.
Precis, marknaden skiter i om du har lån eller ej. Vad spelar det för roll? Priset dvs. värdet på din bostad ändras ju ändå, av andra anledningar än att du har lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ja, men inte boendekostnaden. Din boendekostnad påverkas inte av om du har lån eller inte.

Ibland bara jag skakar av att man inte riktigt förstår hur det fungerar.
Boendekostnaden är den totala kostnaden för ditt boende, dvs. summan av hyra, bostadsrätts/samfällighetsavgift, bolåneränta, bolåneamortering och driftskostnad, där vissa av dessa poster kan vara 0. Självklart påverkas den av att du har lån.
Citera
2025-06-08, 15:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Precis, marknaden skiter i om du har lån eller ej. Vad spelar det för roll? Priset dvs. värdet på din bostad ändras ju ändå, av andra anledningar än att du har lån.

Boendekostnaden är den totala kostnaden för ditt boende, dvs. summan av hyra, bostadsrätts/samfällighetsavgift, bolåneränta, bolåneamortering och driftskostnad, där vissa av dessa poster kan vara 0. Självklart påverkas den av att du har lån.

Ja lånekostnaden inkluderar ju naturligtvis nettokostnaden för lånet inklusive amortering även om amorteringen rent bokföringstekniskt inte är någon kostnad.
Citera
2025-06-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Är man insider med förhandskännedom och insyn spelar det ingen roll vad objektet/investeringen är.

Om jag på förhand vet ett Porsche slutar tillverka 911 Carrera då köper jag så många jag kan.

Om en känd konstnär ryker in på akuten o läkaren viskar att det är kört o slut inom en vecka då köper jag så många tavlor jag kan

Står man utanför insyn är fastigheter bra likaså aktier som text Astra zeneca, Saab, Bofors o bla bla på lång sikt

Har man insider info gäller snabba klipp
Ta vad jag lär ut, gör som norrmannen, jag kommer inte ligga kvar med några kapital på börsen.

Jag håller utkik efter vissa om jag nu ska avslöja lite, jag kommer göra som norrbaggen.
Kollar på flera aktier, många skit aktier, en viaplay, vänta in den hamnar i rätt nivå eller en lagom dipp, köper hundra tusen styck, går den förhoppningsvis upp så jag kan sälja o behålla 10-tusen stycken istället för att plocka ut vinst, alltså sålt plus minus noll, man har kvar tio tusen styck aktier.

Kapitalet fritt, går in på andra, som ex Sinch, försöker göra likande där, dipp som ev står inför dörren nu när Trumps första period hamna på bordet via Q rapporter.

Ni förstår upplägget som norrmannen, ligg inte kvar, låt enbart vinsten ligga kvar. bygg upp ett stall av aktier denna väg, ha alltid ursprungs kapitalet kort tid på börsen, låt vinsterna ligga i långa loppet.
Citera
2025-06-08, 15:42
Medlem
Citat:
Och alternativkostnad, något som svensson (du?) tydligen ofta missar.
Citera
2025-06-08, 15:43
Medlem
Citat:
Förstår du att din amortering inte påverkar din faktiska boendekostnad? Du bor inte billigare för att du betalat av lånet.

Hur menar du att mina boendekostnader inte har minskat för att jag har blivit av med boendelånet?
Citera
2025-06-08, 15:46
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Och alternativkostnad, något som svensson (du?) tydligen ofta missar.
Jaså, ge då ett exempel på sådan alternativkostnad tack.
Citera
2025-06-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Hur menar du att mina boendekostnader inte har minskat för att jag har blivit av med boendelånet?
Din boendekostnad påverkas inte av om du har betalat ditt lån eller inte.
Citera
2025-06-08, 15:48
Medlem
Citat:
Jaså, ge då ett exempel på sådan alternativkostnad tack.
Om du inte hade amorterat så hade du kunnat placera dina pengar på börsen eller på ett sparkonto.
Citera
2025-06-08, 15:49
Medlem
Citat:
Din boendekostnad påverkas inte av om du har betalat ditt lån eller inte.

Ok, men då kan du ju bo och ha kvar ditt lån på bostaden. Det blir inte dyrare för dig om du har lån på bostaden din.
Citera
2025-06-08, 15:51
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Om du inte hade amorterat så hade du kunnat placera dina pengar på börsen eller på ett sparkonto.
Nej, det är en personlig kostnad men inte en del av boendekostnaden (bara den del som ligger under amorteringskravet bidrar till boendekostnaden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in