• 1
  • 2
2025-06-08, 15:53
Hej!

En fråga.
Ponera att en individ tjänar 140000 SEK under ett år efter skatt och samma individ betalar resekostnader för ca 13000 SEK under samma år. Samma individ går också avdrag på resekostnaderna i sin deklaration.
Hur blir det med deklarationen påverkas det till det sämre (att individen måste betala till skatteverket) eller till det bättre (samma individ får tillbaka pengar). Om så är fallet så mycket kan personen få tillbaka av skatteverket ?
Senast redigerad av svensson1970 2025-06-08 kl. 16:25.
Citera
2025-06-08, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

En fråga.
Ponera att en individ tjänar 140000 SEK under ett år efter skatt och samma individ betalar resekostnader för ca 13000 SEK under samma år.
Hur blir det med deklarationen påverkas det till det sämre (att individen måste betala till skatteverket) eller till det bättre (samma individ får tillbaka pengar). Om så är fallet så mycket kan personen få tillbaka av skatteverket ?
Man får väl göra avdrag i deklarationen för beräknad kostnad. Åker man bil fast det finns bra bussförbindelser är det busstaxan som gäller.
Citera
2025-06-08, 16:16
Medlem
Citat:
Hej!

En fråga.
Ponera att en individ tjänar 140000 SEK under ett år efter skatt och samma individ betalar resekostnader för ca 13000 SEK under samma år.
Om man har rätt till reseavdrag så får sådant. Om man får tillbaka beror på om man har betalt för mycket i skatt eller inte.

Hur fan kan du överleva utan så basala kunskaper? Vet du hur man stoppar mat i munnen?
Citera
2025-06-08, 16:17
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Man får väl göra avdrag i deklarationen för beräknad kostnad. Åker man bil fast det finns bra bussförbindelser är det busstaxan som gäller.
Jag vill inte betala tillbaka massa 1000 SEK tillbaka till skatteverket som redan tar mycket skatt. Det är därför jag frågar en sakkunnig här som kanske kan hjälpa till och räkna ut vad som sker om vi utgår ifrån min fråga ovan.

Såg detta på deras hemsida:
För resor som du gör under inkomstår 2025 (deklaration 2026).

För resor mellan bostad och arbetsplats samt för resor i tjänsten med egen bil kan man få avdrag med 25 kronor per mil.

Har du förmånsbil får du avdrag med 12 kronor per mil förutom om du har en förmånsbil som drivs helt med el. För förmånsbilar som drivs helt med el är schablonbeloppet 9,50 kronor per mil.

För en laddhybridbil som kan drivas både med el och med diesel medges avdrag med det högre beloppet, det vill säga med 12 kronor per mil.

Avdrag för resor mellan bostad och arbetsplats: Du kan bara få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.
Citera
2025-06-08, 16:18
Medlem
Citat:
Jag vill inte betala tillbaka massa 1000 SEK tillbaka till skatteverket som redan tar mycket skatt. Det är därför jag frågar en sakkunnig här som kanske kan hjälpa till och räkna ut vad som sker om vi utgår ifrån min fråga ovan.

Såg detta på deras hemsida:
För resor som du gör under inkomstår 2025 (deklaration 2026).

För resor mellan bostad och arbetsplats samt för resor i tjänsten med egen bil kan man få avdrag med 25 kronor per mil.

Har du förmånsbil får du avdrag med 12 kronor per mil förutom om du har en förmånsbil som drivs helt med el. För förmånsbilar som drivs helt med el är schablonbeloppet 9,50 kronor per mil.

För en laddhybridbil som kan drivas både med el och med diesel medges avdrag med det högre beloppet, det vill säga med 12 kronor per mil.

Avdrag för resor mellan bostad och arbetsplats: Du kan bara få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.
Tycker du att det är dags att deklarera nu? Vi andra gjorde det för ett halvår sedan.
Citera
2025-06-08, 16:20
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker du att det är dags att deklarera nu?

Det inför nästa deklarationsår, som jag tänker på.
Citera
2025-06-08, 16:24
Medlem
Citat:
Det inför nästa deklarationsår, som jag tänker på.
Om du har tjänstebil så kan du såklart inte göra några avdrag, däremot ska du skatta om du använder den privat. Typ till och från arbetet.
Citera
2025-06-08, 16:25
Citat:
Om du har tjänstebil så kan du såklart inte göra avdrag, däremot ska du skatta om du använder den privat. Typ till och från arbetet.

Jag utgår ifrån kollektivtrafik främst buss, nu i min exempel.
Citera
2025-06-08, 16:30
Medlem
Citat:
Jag utgår ifrån kollektivtrafik främst buss, nu i min exempel.
Varför tar du då upp din tjänstebil?

Det ska jävligt mycket till om du ska få dra av för busskort.

Kul med ditt jobb, lycka till!
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-08 kl. 16:34.
Citera
2025-06-08, 16:33
Citat:
Varför tar du då upp din tjänstebil?

Det ska jävligt mycket till om du ska få dra av för busskort.
Har absolut inte nämnt något om någon tjänstebil, vart hittar du tjänstebil i min text?
Citera
2025-06-08, 16:36
Medlem
Citat:
Har absolut inte nämnt något om någon tjänstebil, vart hittar du tjänstebil i min text?
Här,
Citat:

Citera
2025-06-08, 16:37
Skriv att du kör egen bil varje dag, skriv att du jobbar såna tider då inte bussar går. Går igenom till 95% chans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in