2025-06-08, 09:00
Medlem
Tvål? Såpa?

Du kan tvätta med vittvättmedel, men kör i max 40 grader och inget svart.
Citera
2025-06-08, 09:10
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Fylls inte hela maskinen och tvättstugan av skum då?
Tvättmedel skummar inte som diskmedel gör.

Du får vara måttlig; 1 tsk räcker.
En gång var jag Omåttlig med diskmedel i tvättmaskinen; löddret trängde ut genom luckan och spred sig som lava på golvet.
🤣
Citera
2025-06-08, 09:13
Medlem
såpa och ättika ( 12 %) funkar jättebra

https://stadadehem.se/stadtips/3-anledningar-att-tvatta-med-attika-och-3-anledningar-att-lata-bli

Har använt detta sedan länge, billigare o bättre för miljön.
Citera
2025-06-08, 09:13
Medlem
funkar med sopa , diskmedel ,schampo ,dubbeldusch
Citera
2025-06-08, 09:28
Moderator
Tystnads avatar
0.01 Otydlig Rubrik förtydligad vad det gäller// Moderator
Citera
2025-06-08, 09:56
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulingtaisvart
Glömde helt bort att jag hade slut på tvättmedel för färgad tvätt har endast för vit tvätt och vanish kvar och har för stunden inte råd att köpa mer, vad jag förstått så innehåller tvättmedel för vit/ljus tvätt blekmedel men om man endast gör det en gång förstör man ändå kläderna eller kan jag använda endast vanish?

Har du råd att tvätta? El och vatten kostar.
Citera
2025-06-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Använd en skvätt diskmedel.

Absolut inte.
Helt annan produkt, helt andra egenskaper.

Risk för skador på maskinen, vare sig man kör diskmedel i tvättmaskinen eller i diskmaskinen.

Just don't.
Citera
2025-06-08, 11:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Absolut inte.
Helt annan produkt, helt andra egenskaper.

Risk för skador på maskinen, vare sig man kör diskmedel i tvättmaskinen eller i diskmaskinen.

Just don't.

Skitsnack. Det är samma produkt till 90% = TVÅL. Sen att tvättmedelstillverkarna hittar på alla möjliga konstiga benämningar för att få tvättmedel att verka som nån jävla hightech alien-teknik är en annan sak...
Citera
2025-06-08, 11:40
Medlem
TheGretaResets avatar
Har använt color till allt sedan jag flyttade hemifrån. Och jag har alltid använt mycket vita bomulls-skjortor.

Har jag missat något?
Citera
2025-06-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Skitsnack. Det är samma produkt till 90% = TVÅL. Sen att tvättmedelstillverkarna hittar på alla möjliga konstiga benämningar för att få tvättmedel att verka som nån jävla hightech alien-teknik är en annan sak...

Nej, det är inte så enkelt.

För det första är koncentrationen mycket lägre för handdiskmedel än för maskintvättmedel.

Rekommendationen att "bara ta lite" av handdiskmedel är värdelös - om man vill få tvätten ren. I teorin behöver du dubbla dosen av handdiskmedel för att uppnå en liknande koncentration i maskinen.

Men det blir ändå inte rent.
Anledningen är att handdisken saknar de enzymer som bryter ner hudrester, svettavlagringar, fett och annat.

Dessutom saknas karboxymetylcellulosa som binder upp den smuts som släppt från plagget och förhindrar att det binder till textilen igen.

Jag skall inte trötta dig med alla andra komponenter som ingår - det du tautologiskt kallar "hightech alien-teknik", men det viktigaste är avsaknaden av skumdämpare.

Handdiskmedel i en tvättmaskin löddrar så mycket att nästan hela vattenmängden i modern maskin övergår i lödder. Lödder som dels inte rengör speciellt effektivt eftersom tvättgodset inte badas ordentligt, och ett lödder som dessutom sköljs ur ordentligt ut plaggen. Du drar helt enkelt ut dina kläder med större delen av smutsen kvar - fast nu mer jämnt fördelat över plagget.

Dessutom stressas utmatningspumpen rejält eftersom den tvingas pumpa luft i form av lödder istället för vätska. Den kaviterar helt enkelt sönder sig själv - direkt, eller flera år i förtid.

Har man en modern, "intelligent maskin" med löddersensor som detekterar restskum i utloppsvattnet kan man roa sig med hur många sköljningar den anser behövs.
Ett snabbt 1-timmesprogram kan sträckas ut till både 1,5 och 2 timmar med handdiskmedel.

Så, nu vet du lite mer än ditt tidigare "TVÅL."
Du behöver inte tacka.
Senast redigerad av boboboxbox 2025-06-08 kl. 11:58.
Citera
2025-06-08, 11:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du behöver inte tacka.

Jag tackar ändå. Men det funkar utmärkt med tvål i maskinen.
Citera
2025-06-08, 12:02
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
funkar med sopa , diskmedel ,schampo ,dubbeldusch
Nä det funkar inte...har provat att sopa mina skitiga kläder men såg ingen skillnad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in