2025-06-08, 06:35
Medlem
Glömde helt bort att jag hade slut på tvättmedel för färgad tvätt har endast för vit tvätt och vanish kvar och har för stunden inte råd att köpa mer, vad jag förstått så innehåller tvättmedel för vit/ljus tvätt blekmedel men om man endast gör det en gång förstör man ändå kläderna eller kan jag använda endast vanish?
Citera
2025-06-08, 06:50
Medlem
Kanastras avatar
Om du bor i lägenhet så brukar vissa grannar lämna sina tvättmedelspaket i tvättstugan.
Ingen blir väl arg om du norpar några teskedar till din tvätt

Men i övrigt, klart du kan ta vittvättmedel. Den eventuella blekningen är ju inte jättestark.
Citera
2025-06-08, 06:56
Medlem
Wyrdkins avatar
Som sagt.

Blekningen är försumbar, men med det sagt skulle jag ändå inte tvätta kläder jag är rädd om med det.
Citera
2025-06-08, 07:08
Medlem
Det går ju även att tvätta med enbart vatten. Är det fläckar går det kanske inte bort men tvätten blir säkert ändå fräsch.
Citera
2025-06-08, 07:09
Medlem
-=Damian=-s avatar
hände mig en gång när jag nyss flyttat hemifrån, kikade i soptunnan i tvättstugan och lyckades skaka ur tvättmedel ur "tomma" förpackningar så att det räckte till en maskin iallafall..
Citera
2025-06-08, 07:11
Medlem
Vitiss avatar
Använd en skvätt diskmedel.
Citera
2025-06-08, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulingtaisvart
Glömde helt bort att jag hade slut på tvättmedel för färgad tvätt har endast för vit tvätt och vanish kvar och har för stunden inte råd att köpa mer, vad jag förstått så innehåller tvättmedel för vit/ljus tvätt blekmedel men om man endast gör det en gång förstör man ändå kläderna eller kan jag använda endast vanish?
Tryck på knappen för kulört så är det sådant medel som används. I alla fall hos mig där tvättmedel ingår.

Vittvättmedel gör att vita saker skiner lite mer (fluorescerande ämnen).
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-08 kl. 07:27.
Citera
2025-06-08, 08:41
Medlem
svengörans avatar
Kör 60 grader utan tvättmedel.
Använd absolut inte diskmedel, det förstör både färgerna på dina kläder och kan även förstöra tvättmaskinen även i små mångder
Citera
2025-06-08, 08:43
Medlem
Merwinnas avatar
Jag skulle inte våga använda vittvättmedel - det bleker ju av en anledning. Vanish har jag faktiskt aldrig använt. Testa en skvätt diskmedel som någon skrev, det kan i alla fall inte skada. När jag bor på hotell brukar jag tvätta ett plagg eller två i handfatet med lite tvål bara, så slipper jag packa med mig så mycket.

Annars blir kläderna betydligt renare än innan bara av att tvättas i varmt vatten och sedan torkas med varm luft - eller ännu hellre utomhus, på en torkvinda. Så du kan ju köra utan tvättmedel också. Har du sköljmedel kan du ta lite extra av det i stället, för doften och fräschhetskänslan.

Tvätta bara det nödvändigaste nu, och prioritera att köpa tvättmedel snarast.
Citera
2025-06-08, 08:56
Medlem
Ättika... billigt
Citera
2025-06-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulingtaisvart
Att tvätta en gång spelar noll roll för blekning.
Det är väl inte din dyra Armanikostym som du ska tvätta, eller?
Annars har Ica basic kulörtvättmedel för 11kr/ paket har jag för mig.
Citera
2025-06-08, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Använd en skvätt diskmedel.
Fylls inte hela maskinen och tvättstugan av skum då?
Tvättmedel skummar inte som diskmedel gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in