2025-06-08, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Jag är glad för din skull. Det finns dock väldigt många förutsättningar med betald bostad utan lån. Jag kan dock starkt rekommendera att inte ta lån om man inte absolut måste. Alla har vi olika förutsättningar.
Det finns inga som helst fördelar med att amortera av sina bostadslån.
Citera
2025-06-08, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
du har missat att räkna in alternativkostnad samt räntant du betalat till banken. den faktiska kostnaden är 3-4x vad du tror att du betalat för den.
Och vad hade jag betalat under tiden med dubbla hyran?

Förstår du verkligen inte att du betalar till någon mer när du hyr?
Citera
2025-06-08, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och vad hade jag betalat under tiden med dubbla hyran?

Förstår du verkligen inte att du betalar till någon mer när du hyr?

förstår du inte att när du har en BR betalar du bankernas miljardvinster och vinsten för företagen som underhåller och renoverar byggnaden
Citera
2025-06-08, 07:03
Medlem
Citat:
förstår du inte att när du har en BR betalar du bankernas miljardvinster och vinsten för företagen som underhåller och renoverar byggnaden
Jag bor betydligt billigare än vad jag hade gjort i en hyresrätt, så nej. Jag förstår inte alls.

Tror du att du inte betalar räntor och miljardvinster för att du bor i hyresrätt? Det är bara någon till som vill ha dina pengar.

Jag betalar typ hälften av din hyra inklusive precis allt. Okej att jag köpte när det var billigt, men ändå. Det gör att jag betalar femtusen istället för tiotusen för min bostad, och ja, allt är inräknat, alternativkostnad, bredband, gym och relax.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-08 kl. 07:13.
Citera
2025-06-08, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Jag gissar att du läst/hört om rich dad poor dad men inte fattat poängen.

"Rika" personer blir inte rika p.g.a att de personligt belånar sig över öronen och sen tjänar 1-5% per år i avkastning. "Rika" belånar sig genom företag, där de använder kredit för att snabbare utföra något faktiskt arbete/värdeskapande.

Går företaget åt helvete så kan du generellt sätt bara stänga ner det och gå iväg, utan några personliga konsekvenser. Detta till skillnad från om dina personliga investeringar går åt fanders, där skulden alltid ligger kvar på dig personligen.
Att investera med hävstång har inget med företag att göra. Du verkar inte förstå konceptet hävstång eller ens grundläggande ekonomi.
Citera
2025-06-08, 08:29
Medlem
Jag har tänkt samma som TS.

Det finns egentligen inget rätt eller fel, men generellt, och speciellt om du är hyfsat ung, skulle jag rekommendera att ta det raka spåret mot skuldfrihet.

Bostadsmarknaden har länge drivits av urbanisering, invandring och låga räntor samt regleringar som gör det dyrt och krångligt att bygga nytt. Lite ränteavdrag som glasyr på det. Marknaden är redan avkyld, de absurda beloppen gör att unga har svårt att kliva in.

Vad är bäst? Timingen är avgörande, för de flesta vanliga människor.

Få har tålamodet och långsiktigheten som krävs. De unga här minns inte den flytande räntan, finanskrisen. Covid gav en liten buckla men vi har haft en riktigt bra åktur nu ett tag. Jag minns en tid där BRF:er gick i konkurs och risken var stor.

Indexfonder har varit bra nu under en lång uppgång på börsen. Men med Trump i USA lär vi få fyra dåliga år, några nya miljardärer och troligen en rörig tid efteråt medan MAGA-amerikanerna bestämmer sig för om de skall fortsätta mot full retard eller bli ett ”normalt västland” med utbildning och hälsa för vanliga människor.

Inflationen äter upp bolånet, och investerar/spekulerar du med svensk valuta får du också räkna med att den sakta blir mindre värd mot andra valutor eftersom devalvering har varit en strategi i decennier.

TS skulle kunna köra hävstången som finns på Avanza, jag har kört med 10% under några år.

Själv valde jag att stoppa amorteringen vid typ 55% belåningsgrad, sparade ihop ett liten buffert. Jobbade hårt med börsen, fick till några lyckade placeringar (och några floppar) men kom ut på plus. Men det var småpengar jämfört med bostadslånet, och det sved ordentligt när min ränta gick från bunden på drygt 1% till 9%. Men det hade svidit ändå. Jag hade gärna haft ett lägre bolån, men buffert var viktigare. Snart börjar jag betala av igen, nån dag kommer ju pensionen.
Citera
2025-06-08, 08:36
Medlem
Citat:
du har missat att räkna in alternativkostnad samt räntant du betalat till banken. den faktiska kostnaden är 3-4x vad du tror att du betalat för den.

Köpte man för femton år sedan och värdet har fyrdubblats sedan dess så har man givetvis tjänat på att bo i bostadsrätt kontra hyresrätt. Har du missat hur räntorna sett ut de senaste 15 åren?

Men du kanske jämförde med att man i stället för att köpa bostadsrätt investerat hela kontantinsatsen i bitcoin för 15 år sedan? Då är läget givetvis annorlunda
Citera
2025-06-08, 08:44
Medlem
Det spelar ingen roll hur lång tid det tar att tjäna tillbaka 100 000 eftersom de inte är borta.

Det man får tänka på är belåningsgraden och som ovan vilken buffert man har.
Jag ser ingen anledning att ligga under 50% med de räntor som finns nu.
Det man måste tänka på är att bankerna är restriktiva med att låna ut till äldre.

Givetvis handlar man inte upp de 100 000 utan de finns kvar för senare amortering eller tex renovering.

I mitt fall har jag amorterat väldigt lite men renoverarat kontant. Tillsammans med värdeökning landar det på lite under 50% enligt bankens mycket försiktiga värderingen.

Visst, om börsen kollapsar samtidigt som räntorna stiger över vad jag har råd med på pension så hade varit bättre att amortera ned till 0%. Så ingen vet vad som är bäst.
Jag antar att jag kommer att minska risken i portföljen istället för att amortera när jag blir äldre. Dvs snart.
Citera
2025-06-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Jag har tänkt samma som TS.

Det finns egentligen inget rätt eller fel, men generellt, och speciellt om du är hyfsat ung, skulle jag rekommendera att ta det raka spåret mot skuldfrihet.
Alternativet till att att amortera av lånet helt är naturligtvis inte att konsumera.
Citera
2025-06-08, 08:58
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Att investera med hävstång har inget med företag att göra. Du verkar inte förstå konceptet hävstång eller ens grundläggande ekonomi.

Jag känner till begreppen mycket väl. Det som nybörjare missar är att de tror att rika "investerar" sig rika, när det i själva verket är deras arbete/förvärvsinkomst som är den absoluta majoriteten av inkomsten.

Fundera gärna på hur många på denna lists som "investerade" sig rika på det sättet som förespråkas här på flashback (fonder, krypto, husbelånning ex)

https://finansrapport.se/sveriges-rikaste-rikast-i-sverige/
Citera
2025-06-08, 09:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Exakt vad jag hänvisar till, gå på bostad alla dar i veckan, boende är även en viktig del av livet, samt man behöver sällan sälja, den har gått upp i 25 års tid, ibland dubblar den sitt värde på bara 1-4 år, dvs lånade pengar dubblar sig på så kort tid, det menas avkastningen är oändlig, du kan sällan uppnå detta via börsen i samma utsträckning som med en bostad, dels man får inte låna dessa belopp utan säkerhet. Varav bostad är den säkraste placering man kan göra för att få avkastning.
Jösses människa.
Citera
2025-06-08, 09:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
" en gammal hyresrätt är ofta väldigt billig just eftersom den är avbetald."

Nej, det et är bruksvärdet som ligger till grund för hyressättningen.
Ja, enligt lagen absolut. Men i praktiken tar hyresnämnden in dessa aspekter i sina beräkningar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in