2025-06-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
OMX30 30 dec 2021 = 1037 Nu i fredags? 959 Den genomsnittlige placeraren har alltså inte ens fått tillbaka inflationen... Det är pga "sitt still i båten", "börsen alltid bäst på sikt" etc -mantran som lett fram till den extremt övervärderade börsen.

Nåväl. Realekonomisk dock bättre att låna - utnyttja ränteavdragen. Jag sitter på två obelånade fastigheter, egentligen idioti. Men sover gott.

Jag rekommenderar inte alls att alltid sitta still i båten. Man ska alltid ha torrt krut (cash) i sin portfölj. Jag har minst 10%. När börsen har backat minst 10% från en high kan man börja tänka på att köpa, sedan säljer man litet när nya rekordnivåer passerats med råge.
Citera
2025-06-07, 23:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Konstigt, kanske jag som är fartblind. Jag brukar hamna på mellan 15-30%, i år ligger jag just nu på närmare 50% tack vare att jag i rätt ögonblick övergav USA och satsade på europeisk militär.

Men det är klart, man ska nog inte räkna med det varje år nej.
Här har vi ett strålande exempel.
Nu vet jag inte hur stort belopp du ökat.

Men tar man min bostad, köpt 2020 aug, redan 4 år efter börja grannar sälja runt 3 milj, dyraste likande 3:a för 3,05milj.

Det menas att om jag lyckas sälja för 3 milj köpte för just under 2 milj, menas jag gjort en ökning på 50% av mitt kapital, genom den låga månadsavgiften har jag även gjort ca 144000kr i avkastning av kapital, då genom likvärdig hyresrätt 3:a kostar runt minimum ca 3000kr mer per månad.
Blir en total på +57%. Avkastning per år 14,25% på enbart bo.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-07 kl. 23:11.
Citera
2025-06-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.

Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.

På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.

När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.

Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.

Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.

Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.

Borde man amortera mindre, eller tillochmed låna mera?

Det är enkel matematik där du jämför två alternativ:
Amortering ger nu en garanterad avkastning på ca 3% (motsvarande räntekostnaden som du slipper).

Börsen ger en förväntad avkastning på ca 8% per år, men med risk.

Så utifrån ett strikt matematiskt perspektiv vinner börsen, eftersom 8% > 3,1%. Men detta bygger då på antagandet att du såklart är bekväm med risken och tänker och har förmåga att vara långsiktig

Har man alltså en stabil ekonomi, lång placeringshorisont och är bekväm med viss risk och självdisciplin så borde man alltså amortera mindre och överväga att investera mer.

Vill man stäcka ut hakan än mer och låna för att investera (dvs. belåna bostaden och stoppa pengarna på börsen) så är du inne på något som kallas "leverage investing". Men det kräver mycket disciplin och stor stresstålighet. Alla som belånade sina hus på 80-talet för att köpa aktier och sedan såg börsen krascha och veckan efter få 23% i ränta på sitt bolån vet. Men det ökar både potentialen för vinst och risken för förlust dubbelt.
Citera
2025-06-07, 23:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En hyresrätt behöver inte vara belånad av hyresvärden. Ja, om den är nybyggd är den ju sannolikt det. Med en gammal hyresrätt är ofta väldigt billig just eftersom den är avbetald.

" en gammal hyresrätt är ofta väldigt billig just eftersom den är avbetald."

Nej, det et är bruksvärdet som ligger till grund för hyressättningen.
Senast redigerad av trottwell 2025-06-08 kl. 00:37.
Citera
2025-06-07, 23:49
Medlem
Citat:
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.

Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.

På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.

När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.

Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.

Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.

Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.

Det krävs också disciplin. Att sköta dessa aktier och även då inte ta ut pengar till annat än att spara ihop till att amortera.

Jag har investerat och har lån man kan säga en del passiva inkomster som ligger högre i avkastning än börsen men jag gör också av med dessa pengar. De borde gå till amortering rakt av. Det är långsamt att amortera av pengar. Samtidigt så är de väl inte bra att ha höga lån som man vet är svåra eller tar tid att halvera. Utan lån i hus så lever man billigt ivf. Så en kombination av investering i börs och sänka lånen till en för sig bra summa att kunna hantera i svåra tider?
Citera
2025-06-07, 23:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Beror på riskaptit och horisont. Själv ser jag det som ett andligt fattigdomstecken att vara beroende av andras utlåning även om statistiskt sett skulle tjäna på belåning.
Citera
2025-06-07, 23:59
Medlem
Citat:
Tänk er följande.

Om dom hade varit rika så hade dom ju inte behövt ta lån.
Citera
2025-06-08, 00:07
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag skulle säga så här;
Är man en erfaren spelare på börsen och litar på sina värdepapper så kan man självklart gå in med även dessa pengar.

Är man nybakad och inte har ett gammalt sparande som redan ligger mycket plus så ska man nog amortera.

Andra har varit inne på det redan men är man nere på 50% belåning har man lite friare tyglar. Då kanske man kan riskera de där 100 000.

I alla övriga situationer hanterar jag inkomster på det sättet att minst 10% av bruttoinkomsten ska in i fonder.

Så säg att du sitter med en 75% belåning och får oväntat in 100k. Lägg 10k i fonder och 90k på amortering.

Sitter du på 49% belåning, in med allt i fonder.

Rena aktier avråder jag ifrån. Eller rättare sagt, hantera det som spelpengar, lägg inte mer än du kan tänka dig att spela black jack för.
Citera
2025-06-08, 00:11
Medlem
Citat:
Tänk er följande.

Om du är i en antingen/eller situation med 100 000 (som beskrivet ovan) så betyder det att det är dina sista slantar. Därmed har du alltså inte råd att amortera samtidigt som du går in på börsen med pengarna. Utifrån detta har du inte inkomster nog att klara dina amorteringar. Dvs situationen insinuerar att du är pippad ekonomiskt…
Citera
2025-06-08, 00:12
Avstängd
Man kan ta ännu en biter sanning ang bostad vs börsen.

Låt säga att Trump nu lyckas få igång handelskrig, börsen faller som sin praxis med -50-60% det gjorde börsen 2008, även 2003.

Har du en bostad utan lån, ringa in till banken, japp jag vill låna 1,5 mij o pytsa in på börsen, det mest tragiska är om det blir handelskrig sjunker även räntorna o lånet kostar knappt något.

Den som har pengar på börsen hamnar back o får snällt vänta innan börsen stigit upp dessa 50-60% som redan det utgjort en enorm vinst för den som hade en bostad o kunna belåna o gå in med att kunna kliva ur när nivån är åter på det normala, medans placeran får hoppas på fortsatt uppgång

Man kan säga att i dom flesta samarium o bästa av världar vinner bostads köparen eller amorteraren.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-08 kl. 00:15.
Citera
2025-06-08, 00:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, om man man vet att räntekostnaderna på sikt kommer att understiga 7-10% årlig avkastning på börsen. Men detta är knappast säkert. På 90-talet låg styrränta på 500% och bolåneräntorna på 10-20% under stor delar av 80- och 90-talet. Man måste vara bra naiv och ha ett kortsiktigt perspektiv om man tror att bolåneräntor aldrig kommer att nå dessa nivåer igen. Det kanske de inte gör, men det går inte att utesluta.

Nu finns det ett amorteringskrav och jag tror det är för det bästa. Amortera av åtminstone 50% av bostadens värde så har du en trygghet. Resten kan du göra lite som du vill med.

För oss som vill maximera avkastningen är det tveksamt om ett bolån och fastighetsköp är rätt väg att gå överhuvudtaget. Warren Buffett insåg samma sak när han skulle köpa hus - det är inte gynnsamt avkastningsmässigt. I slutändan är köp av bostad i första hand en konsumtion och i andra hand >>eventuellt<< en investering.

"På 90-talet låg styrränta på 500%"

Det var under några dagar i september 1992, det berodde på omvärldsfaktorer som inte kan upprepa sig idag.
Varför dessa faktorer inte kan upprepa sig idag har diskuterats på annat ställe här på Flashback.

https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/1900-1999/rantan-500----kronan-flyter/

Senare under hösten 92 var marginalräntan nere på 11,5 procent.

Jag var fastighetsägare redan då och jag var inte med i spekulationsvågen som många andra i branschen ägnade sig åt.

"I slutändan är köp av bostad i första hand en konsumtion"

Det håller jag fullständigt med dig om, men det vill sällan gemene man ta till sig.
Senast redigerad av trottwell 2025-06-08 kl. 00:31.
Citera
2025-06-08, 01:49
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det smarta är att investera inte att amortera på bostadslånet.
Rika personer använder hävstång dvs man använder lånade pengar för investera för att bli rikare.

Fattiga personer som blir kvar på samma plats betalar av på bostadslånet. Då bostaden bara är en kostnad är det inte smart att betala av bostadslånet.

Detta är alltså den smarta metoden som rika personer använder och lär ut till sin barn som också blir rika. Fattiga personer som kommer kommentera här nedan kommer lära sin barn att det är bättre att vara skuldfri och dom kommer aldrig blir ekonomiskt fria.

Jag gissar att du läst/hört om rich dad poor dad men inte fattat poängen.

"Rika" personer blir inte rika p.g.a att de personligt belånar sig över öronen och sen tjänar 1-5% per år i avkastning. "Rika" belånar sig genom företag, där de använder kredit för att snabbare utföra något faktiskt arbete/värdeskapande.

Går företaget åt helvete så kan du generellt sätt bara stänga ner det och gå iväg, utan några personliga konsekvenser. Detta till skillnad från om dina personliga investeringar går åt fanders, där skulden alltid ligger kvar på dig personligen.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2025-06-08 kl. 01:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in