Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.
Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.
Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.
På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.
När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.
Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.
Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.
Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.
Borde man amortera mindre, eller tillochmed låna mera?
Det är enkel matematik där du jämför två alternativ:
Amortering ger nu en garanterad avkastning på ca 3% (motsvarande räntekostnaden som du slipper).
Börsen ger en förväntad avkastning på ca 8% per år, men med risk.
Så utifrån ett strikt matematiskt perspektiv vinner börsen, eftersom 8% > 3,1%. Men detta bygger då på antagandet att du såklart är bekväm med risken och tänker och har förmåga att vara långsiktig
Har man alltså en stabil ekonomi, lång placeringshorisont och är bekväm med viss risk och självdisciplin så borde man alltså amortera mindre och överväga att investera mer.
Vill man stäcka ut hakan än mer och låna för att investera (dvs. belåna bostaden och stoppa pengarna på börsen) så är du inne på något som kallas "leverage investing". Men det kräver mycket disciplin och stor stresstålighet. Alla som belånade sina hus på 80-talet för att köpa aktier och sedan såg börsen krascha och veckan efter få 23% i ränta på sitt bolån vet. Men det ökar både potentialen för vinst och risken för förlust dubbelt.