Man kan hitta en drös av dessa som varit på börsen, en från rikatillsammans. andra från aftonbladet, men likheterna, börsen har i princip barskrapat dom, man läser sällan likande om bostäder.
Jag skulle gärna behöva stöd av er erfarna på börsen nu, för jag har förlorat så mycket pengar att jag känner för att ge upp allt och aldrig mer hålla på med investeringar =/
Min ekonomiska historik: Jag förlorade allt jag ägde i IT-krashen 2000 (ung och dum som jag vara satsade jag allt på framtidsfabriken och allt vad det hette på den tiden), och blev så bränd att jag inte gick in på börsen igen på över 20 år.
Under dessa 20 år har jag harvat mig fram med misslyckade företag, och ströjobb. Ekonomiskt har jag varit underklass som tusan, men ändå eftersom jag levt snålt har jag sparat så mycket jag kan, men på tråkiga sparkonton.
Under 2021 blev jag till slut så trött på inflationen och att halka efter, så under våren/sommaren gick jag in med allt mitt sparkapital från banken till börsen. Men jag försökte först läsa på för att göra det smart. USA och Europa verkade övervärderat, så jag satte nästan allt på 2 undervärderade marknader: Kina och Ryssland.
Ni har säkert koll på att Kina har gått dåligt sista året, men det sjuka är ju nu att Rysslands börs har tappat 98% av värdet, vilket såvitt jag vet är det största raset på någon börs någonsin. Jag förlorade dvs. över 1/3-del av allt mitt kapital på en vecka bara sådär…poff…tack Putin din j*vla idiot! (hoppas det är ok att jag visar min ilska).
Ja, jag vet redan att jag var dum, jag har definitivt lärt mig en läxa. Så snälla inga pekfingrar tack, ge mig istället lite mental support, hur jag ska orka jobba mig upp igen från nästan ruinerat alla mina livsbesparingar.
Hur ska jag tänka positivt om framtiden med mina investeringar nu?
https://rikatillsammans.se/forum/t/forlorat-stort-behover-mentalt-stod-av-erfarna-pa-borsen/31215
Från aftonbladet, inte heller ovanligt med börsen.
Victor Sehlin och Lucas tillhör de många unga som gav sig in på börsen under 2020.
De fick mersmak när de såg de rejäla avkastningarna – men när 2022 stod för dörren var raset ett faktum och de förlorade stora summor.
– Det känns inte bra. Kanske 40 procent av det jag hade på börsen blev jag av med, säger Lucas.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/PolEO0/borsfesten-over-lucas-21-forlorade-sin-kontantinsats