2025-06-07, 21:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej finns inget som bevisa att börsen går bättre.
Jo, på sikt går börsen 3-4% bättre än bostadsmarknaden per år.
Citat:
Annars skulle man ofta se, men varför belåna du inte bostaden o placera på börsen, du har inga lån, bostaden värd 3 milj, du kan låna 1,5 milj amorteringsfritt till låg ränta lägg det på börsen och du blir en garanterad vinnare.
Skriv på begriplig svenska så att man förstår vad du menar.
Citat:
Finns inga sådana råd för det finns inga sådana garanti börsen kommer leverera. det står överallt när du ska köpa fonder eller aktier att det kan vara en bra affär men du kan även förlora pengarna du placera, dvs en varningstext. men du har inte likande varningstext gällande bostadsköp.
Anledningen är för att det är lag på det. Direktiv från EU. Att samma varningstext inte finns avseende bostadslån beror på att en bostad inte är en investering.
Citera
2025-06-07, 21:49
Avstängd
Tar man AI svar ang placera i börsen.

En betydande del, uppskattningsvis 90%, av aktiemarknadshandlare gör förluster. Det är viktigt att komma ihåg att investeringar på börsen alltid innebär en risk för förlust
Citera
2025-06-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En hyresrätt behöver inte vara belånad av hyresvärden. Ja, om den är nybyggd är den ju sannolikt det. Med en gammal hyresrätt är ofta väldigt billig just eftersom den är avbetald.

Exakt, och hur många har tillgång till det som är under 40? Jag hade absolut inte haft något emot att bo i en hyresrätt i ett attraktivt område med låg hyra men chansen är minimal.
Citera
2025-06-07, 21:58
Avstängd
Man kan hitta en drös av dessa som varit på börsen, en från rikatillsammans. andra från aftonbladet, men likheterna, börsen har i princip barskrapat dom, man läser sällan likande om bostäder.

Jag skulle gärna behöva stöd av er erfarna på börsen nu, för jag har förlorat så mycket pengar att jag känner för att ge upp allt och aldrig mer hålla på med investeringar =/

Min ekonomiska historik: Jag förlorade allt jag ägde i IT-krashen 2000 (ung och dum som jag vara satsade jag allt på framtidsfabriken och allt vad det hette på den tiden), och blev så bränd att jag inte gick in på börsen igen på över 20 år.

Under dessa 20 år har jag harvat mig fram med misslyckade företag, och ströjobb. Ekonomiskt har jag varit underklass som tusan, men ändå eftersom jag levt snålt har jag sparat så mycket jag kan, men på tråkiga sparkonton.

Under 2021 blev jag till slut så trött på inflationen och att halka efter, så under våren/sommaren gick jag in med allt mitt sparkapital från banken till börsen. Men jag försökte först läsa på för att göra det smart. USA och Europa verkade övervärderat, så jag satte nästan allt på 2 undervärderade marknader: Kina och Ryssland.

Ni har säkert koll på att Kina har gått dåligt sista året, men det sjuka är ju nu att Rysslands börs har tappat 98% av värdet, vilket såvitt jag vet är det största raset på någon börs någonsin. Jag förlorade dvs. över 1/3-del av allt mitt kapital på en vecka bara sådär…poff…tack Putin din j*vla idiot! (hoppas det är ok att jag visar min ilska).

Ja, jag vet redan att jag var dum, jag har definitivt lärt mig en läxa. Så snälla inga pekfingrar tack, ge mig istället lite mental support, hur jag ska orka jobba mig upp igen från nästan ruinerat alla mina livsbesparingar.

Hur ska jag tänka positivt om framtiden med mina investeringar nu?
https://rikatillsammans.se/forum/t/forlorat-stort-behover-mentalt-stod-av-erfarna-pa-borsen/31215

Från aftonbladet, inte heller ovanligt med börsen.

Victor Sehlin och Lucas tillhör de många unga som gav sig in på börsen under 2020.

De fick mersmak när de såg de rejäla avkastningarna – men när 2022 stod för dörren var raset ett faktum och de förlorade stora summor.

– Det känns inte bra. Kanske 40 procent av det jag hade på börsen blev jag av med, säger Lucas.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/PolEO0/borsfesten-over-lucas-21-forlorade-sin-kontantinsats
Citera
2025-06-07, 22:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Exakt, och hur många har tillgång till det som är under 40? Jag hade absolut inte haft något emot att bo i en hyresrätt i ett attraktivt område med låg hyra men chansen är minimal.
Absolut, och det är därför jag skrev att ett bostadsköp är i första hand en konsumtion. Det vill säga, om du vill eller är tvungen att köpa en bostad så har full förståelse för detta. Att äga en bostad är inte fel, utan kan ge många människor, speciellt familjer, mycket värde och trygghet. Jag har full respekt för detta.
Citera
2025-06-07, 22:09
Medlem
Citat:
Absolut, och det är därför jag skrev att ett bostadsköp är i första hand en konsumtion. Det vill säga, om du vill eller är tvungen att köpa en bostad så har full förståelse för detta. Att äga en bostad är inte fel, utan kan ge många människor, speciellt familjer, mycket värde och trygghet. Jag har full respekt för detta.

Tyckte ändå det du skrev var intressant gällande att hyresrätter med låga bolån kan vara fördelaktiga. Iaf mindre riskfyllt jämfört med att köpa med tanken på att det inte är säkert räntan kommer vara låg förevigt.
Citera
2025-06-07, 22:09
Avstängd
Citat:
Jo, på sikt går börsen 3-4% bättre än bostadsmarknaden per år.

Skriv på begriplig svenska så att man förstår vad du menar.
Anledningen är för att det är lag på det. Direktiv från EU. Att samma varningstext inte finns avseende bostadslån beror på att en bostad inte är en investering.
Fast du tar inte upp hela sanningen, man har avkastning på kapital, köper du en bostadsrätt efter avgiften, slår den alla hyresrätter i månadskostnad för likande lägen o storlek.
Man får avkastning på kapital genom lägre månadskostnad, en brf har oftast kabel tv, internet inkl i avgiften, oftast inget eget el abonnemang som många hyresrätter har.
månadskostnaden skiljer sig relativist mycket per månad, man har avkastning även när börsen går ner och under lågkonjunktur, förutom värdeökningen.
Citera
2025-06-07, 22:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man kan hitta en drös av dessa som varit på börsen, en från rikatillsammans. andra från aftonbladet, men likheterna, börsen har i princip barskrapat dom, man läser sällan likande om bostäder.

Jag skulle gärna behöva stöd av er erfarna på börsen nu, för jag har förlorat så mycket pengar att jag känner för att ge upp allt och aldrig mer hålla på med investeringar =/

Min ekonomiska historik: Jag förlorade allt jag ägde i IT-krashen 2000 (ung och dum som jag vara satsade jag allt på framtidsfabriken och allt vad det hette på den tiden), och blev så bränd att jag inte gick in på börsen igen på över 20 år.

Under dessa 20 år har jag harvat mig fram med misslyckade företag, och ströjobb. Ekonomiskt har jag varit underklass som tusan, men ändå eftersom jag levt snålt har jag sparat så mycket jag kan, men på tråkiga sparkonton.

Under 2021 blev jag till slut så trött på inflationen och att halka efter, så under våren/sommaren gick jag in med allt mitt sparkapital från banken till börsen. Men jag försökte först läsa på för att göra det smart. USA och Europa verkade övervärderat, så jag satte nästan allt på 2 undervärderade marknader: Kina och Ryssland.

Ni har säkert koll på att Kina har gått dåligt sista året, men det sjuka är ju nu att Rysslands börs har tappat 98% av värdet, vilket såvitt jag vet är det största raset på någon börs någonsin. Jag förlorade dvs. över 1/3-del av allt mitt kapital på en vecka bara sådär…poff…tack Putin din j*vla idiot! (hoppas det är ok att jag visar min ilska).

Ja, jag vet redan att jag var dum, jag har definitivt lärt mig en läxa. Så snälla inga pekfingrar tack, ge mig istället lite mental support, hur jag ska orka jobba mig upp igen från nästan ruinerat alla mina livsbesparingar.
Okej, förstår. Beklagar att dina investeringar inte gick bra. Du är inte ensam. Jag har själv gjort idiotiska investeringar genom åren. Intrum är en av dessa.

Hur ska du vända skutan? Jo, du måste inse att du aldrig kommer att slå börsen eller göra en bättre analys än någon annan. Om inte ens de bästa investerarna på Wall-Street kan förutspå marknaden, då kan inte du heller det. Det enda vi vet är att marknaden - på sikt - har en uppåtgående trend. Åtminstone har den haft de senaste 150 åren.

Det är därför du ska investera i marknaden, i en indexfond. Hade du gjort detta 2000 på toppen och sedan bara låtit pengarna legat där hade de varit värda det mångdubbla flera gånger om idag.

Att göra misslyckade investeringar handlar inte om att du är dum, utan om att du saknar tålamod. Det är precis som Warren Buffett alltid har sagt: "The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient." Warren Buffett är sannolikt en av världens bästa investerare eftersom han är en förmåga att tänka långsiktigt och se kvalitet i bolag, inte för att han besitter en överdrivet hög intelligensnivå.

Hur som helst, du har ju trots allt investerat i fastigheter och har ganska mycket pengar om jag förstår det rätt? Se det som en seger och lär dig av dina misstag på börsen istället.
Citera
2025-06-07, 22:35
Medlem
Köp en så dyr bostad du har råd att låna till. Amortera minimalt och pynta in allt överskott i en indexfond. Det lönar sig sannolikt på sikt, även om några garantier aldrig finns.
Citera
2025-06-07, 22:36
Avstängd
Citat:
Okej, förstår. Beklagar att dina investeringar inte gick bra. Du är inte ensam. Jag har själv gjort idiotiska investeringar genom åren. Intrum är en av dessa.

Hur ska du vända skutan? Jo, du måste inse att du aldrig kommer att slå börsen eller göra en bättre analys än någon annan. Om inte ens de bästa investerarna på Wall-Street kan förutspå marknaden, då kan inte du heller det. Det enda vi vet är att marknaden - på sikt - har en uppåtgående trend. Åtminstone har den haft de senaste 150 åren.

Det är därför du ska investera i marknaden, i en indexfond. Hade du gjort detta 2000 på toppen och sedan bara låtit pengarna legat där hade de varit värda det mångdubbla flera gånger om idag.

Att göra misslyckade investeringar handlar inte om att du är dum, utan om att du saknar tålamod. Det är precis som Warren Buffett alltid har sagt: "The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient." Warren Buffett är sannolikt en av världens bästa investerare eftersom han är en förmåga att tänka långsiktigt och se kvalitet i bolag, inte för att han besitter en överdrivet hög intelligensnivå.

Hur som helst, du har ju trots allt investerat i fastigheter och har ganska mycket pengar om jag förstår det rätt? Se det som en seger och lär dig av dina misstag på börsen istället.
Exakt vad jag hänvisar till, gå på bostad alla dar i veckan, boende är även en viktig del av livet, samt man behöver sällan sälja, den har gått upp i 25 års tid, ibland dubblar den sitt värde på bara 1-4 år, dvs lånade pengar dubblar sig på så kort tid, det menas avkastningen är oändlig, du kan sällan uppnå detta via börsen i samma utsträckning som med en bostad, dels man får inte låna dessa belopp utan säkerhet. Varav bostad är den säkraste placering man kan göra för att få avkastning.
Citera
2025-06-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.

Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.

På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.

När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.

Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.

Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.

Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.

Borde man amortera mindre, eller tillochmed låna mera?
Att amortera är en garanterad avkastning på cirka 2 procent efter skatt. Låt säga att börsen avkastar i genomsnitt 6 % efter skatt. Ja, det är vid första anblick fördelaktigt att spara på börsen istället för att amortera.

Men de 2 procenten för amortering är garanterad medan de 6 % för värdepappersmarknaden är baserad på långsiktig historiskt. Med tanke på att börsen kan gå mellan -40% och +60 % under ett år så behöver man minst de extra 4 % som en riskpremie. Kan tycka att det för de flesta är bättre att amortera än att riskera pengar på börsen. Det kan nämligen dröja många år innan börsen återhämtar sig efter en djup nedgång. 4 procent extra är lite för den stora risker som man tar.

Mycket beror på den belåningsgrad som man har, om den är 85% ska man nog amortera så mycket som möjligt. Har man en belåning på 50 % så kan man köpa lite värdepapper och amortera lite mindre.
Citera
2025-06-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Oj, över 15% låter mycket. Faktiskt snäppet bättre än vad Warren Buffet lyckats med de senaste 40 åren som endast lyckats prestera 14,5% i snitt.

Vad är meningen med att sträva efter att överträffa världens framgångsrikaste investerare? Sådana tramsiga fantasier är ju ändå dömda att misslyckas.

Konstigt, kanske jag som är fartblind. Jag brukar hamna på mellan 15-30%, i år ligger jag just nu på närmare 50% tack vare att jag i rätt ögonblick övergav USA och satsade på europeisk militär.

Men det är klart, man ska nog inte räkna med det varje år nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in