2025-06-07, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det intressanta är att även människor hallucinerar, man kan alltså inte lita på allt som även de högst ansedda experterna inom ett ämne säger. Man kan alltså inte förkasta alla svaren bara för att en del saker kan vara fel för så är det även om man frågar människor. Är det viktiga uppgifter man är ute efter får man göra egna kontroller.

Resonerande AI kan komma lite längre i och med att man i resoneringsstegen kan göra kontroller för att se om det man kommit fram till verkar stämma. Människor hittar också på svar, killgissar...

Du har tidigare sett att AI vidimerar mina åsikter och min beräkningsmodell. Men du har ignorerat det iom att du är helt immun mot sanningen.
2025-06-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Under 2024 omkom 34 motorcyklister i Sverige. Av dessa var 31 förare och 3 passagerare. Det är en ökning jämfört med 29 döda året innan.*

Cirka 50-70 personer dör årligen i Sverige på grund av alkohol och droger i trafiken, vilket motsvarar fler än en död i veckan. År 2023 omkom 52 personer i alkohol- eller narkotikarelaterade trafikolyckor, vilket var 23% av alla omkomna i trafiken.*

Känns som mer logiskt att förbjuda motorcyklar än att jaga vanliga svenskar som dricker lite för mycket, men aldrig kör onyktra.
Antalet motorcyklar kontra olyckor i jämförelse med antal bilar kontra olyckor är ju mångdubbelt högre.
Men jag vill inte förbjuda något något av av dom.
Vi kan ta vad fetma kostar sverige per år samt hur många som dör varje år bästa plocka körkortet av dessa, få dom att gå till bussen o sedan från hållplatsen till jobbet, handla osv, detta kommer vården tjäna på, då kriterierna är likande med hjärt o kärlsjukdom o alkohol, en kostnad för vården. Mena norge har socker skatt, sverige kan gå snäppet längre med körkortet.

Årligen dör cirka 3400 personer i Sverige på grund av fetma. Högt BMI, som är en indikator på fetma, är den femte största orsaken till död i Sverige, med 61 av 100 000 som dör årligen. Totala kostnaden för övervikt och fetma i landet är cirka 48,6 miljarder kronor per å
2025-06-07, 21:20
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Absolut. Så kan det vara. Men användaren fakbab både mörkar sina ledande frågor till AI samt mörkar även källorna och referenserna som AI levererar på slutet av sina svar. Det saxas och klipps hej vilt med egna resonemang.

Jag har skrivit både fråga och svar på i flertalet av mina AU-svar i denna tråd men jag gjorde det inte i de senaste för jag tycket att det är så lätt att kontrollera själv genom att ställa frågor relaterat till detta om man skulle vilja. Jag har inte mörkat något med flit utan bara utelämnat då svaren var mer intressanta än frågan. Jag har heller inte ändra något i svaren, bara i formateringen eftersom det kan bli svårläst efter copy & paste.
2025-06-07, 21:23
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Du har tidigare sett att AI vidimerar mina åsikter och min beräkningsmodell. Men du har ignorerat det iom att du är helt immun mot sanningen.

Du är rolig du. Först sablar du ner AI-svar rent allmänt. Sen säger du att AI vidimerat dina åsikter och din beräkningsmodell. Hur ska du ha det? Om man inte kan lita på AI kan man väl heller inte lita på det du kallar vidimering. Logik är inte din starka sida.
2025-06-07, 21:25
Medlem
Citat:

Transportstyrelsen håller ju redan på med en översyn och ska uppdatera sina riktlinjer till hösten.

Haha - ”håller redan på med en översyn”

Översynen påbörjades våren 2021. Den är ännu inte klar. TS rapporterar inte till någon. Att hålla på med en översyn i 4,5 år utan att kunna komma fram till någonting visar på den vånda och oförmåga som TS har.

De kan helt enkelt inte ändra på sina riktlinjer till att bli humana för då får de kritik för de ohumnana som gäller nu.

Varje GD på TS försöker skjuta på riktlinjerna framåt i tiden för att förhoppningsvis ha lämnat TS innan de ”nya” träder i kraft.

Att en myndighet tillåts hålla på med en översyn i 4,5 år utan att ha kommit fram till någonting, är inget annat än en stor förbannad skam.
2025-06-07, 21:30
Avslutad
AI-fråga
Citat:
En person hävdar att en måttlig alkoholkonsumtion avsevärt försämrar en människas livskvalitet och förkortar livslängden. Stämmer det? Svara gärna kortfattat och lättläst iom att vissa som ska läsa svaret är lågbegåvade.

AI-svar
Citat:
En måttlig alkoholkonsumtion, alltså att dricka inom de gränser som rekommenderas (till exempel högst 10 standardglas per vecka enligt vissa riktlinjer), anses inte generellt förkorta livslängden eller försämra livskvaliteten drastiskt. Samtidigt visar forskning att det inte finns någon helt riskfri nivå av alkohol – även små mängder kan medföra ökade hälsorisker, som en något högre risk för vissa cancerformer och andra sjukdomar. Det är därför viktigt att vara medveten om riskerna, men att säga att måttlig konsumtion avsevärt påverkar livet är en förenkling som inte stämmer helt med den vetenskapliga bilden.

Om du vill veta mer kan du kolla in riktlinjer från exempelvis Folkhälsomyndigheten eller Systembolaget, där du får en tydlig översikt över vad som menas med måttlig konsumtion och vilka risker som finns.
2025-06-07, 21:32
Avslutad
Citat:
Du är rolig du. Först sablar du ner AI-svar rent allmänt. Sen säger du att AI vidimerat dina åsikter och din beräkningsmodell. Hur ska du ha det? Om man inte kan lita på AI kan man väl heller inte lita på det du kallar vidimering. Logik är inte din starka sida.

Jag vidimerade det med AI för att få tyst på dig. Jag vet redan att min modell stämmer iom att den är provkörd mot flertalet olika studier.
2025-06-07, 21:38
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
AI-fråga

AI-svar

Jag tog hjälp av AI:

Citat:
En person lägger fram en halmdocka om att någon påstått att en måttlig alkoholkonsumtion avsevärt försämrar en människas livskvalitet och förkortar livslängden. Hur ska man bemöta det? Svara gärna kortfattat och lättläst iom att vissa som ska läsa svaret är lågbegåvade.

ChatGPT sade:

För att bemöta en halmdocka (ett påhittat eller förvrängt argument) ska du göra så här – enkelt och tydligt:

🔍 1. Peka ut vad som är fel
"Ingen har sagt att måttlig alkoholkonsumtion avsevärt försämrar livet. Det är en överdrift."

✅ 2. Säg vad som faktiskt påståtts

"Det som sägs är att även låg till måttlig alkoholkonsumtion kan öka risken för vissa sjukdomar och förkorta livet lite – men inte för alla."

🎯 3. Håll dig till fakta
"Forskning visar att det inte finns någon säker nivå som är helt riskfri. Men det betyder inte att ett glas vin då och då förstör livet."

🟩 Sammanfattning – lättläst:
"Du överdriver vad som påståtts. Ingen säger att lite alkohol förstör allt – bara att det kan ha risker, och det är bra att veta."
2025-06-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Under 2024 omkom 34 motorcyklister i Sverige. Av dessa var 31 förare och 3 passagerare. Det är en ökning jämfört med 29 döda året innan.*

Cirka 50-70 personer dör årligen i Sverige på grund av alkohol och droger i trafiken, vilket motsvarar fler än en död i veckan. År 2023 omkom 52 personer i alkohol- eller narkotikarelaterade trafikolyckor, vilket var 23% av alla omkomna i trafiken.*

Känns som mer logiskt att förbjuda motorcyklar än att jaga vanliga svenskar som dricker lite för mycket, men aldrig kör onyktra.
Antalet motorcyklar kontra olyckor i jämförelse med antal bilar kontra olyckor är ju mångdubbelt högre.
Men jag vill inte förbjuda något något av av dom.

Narkotika är dubbelt så vanligt som alkohol över drogpåverkade bilister som omkommer i trafikolyckor. I vart fall sett över tid.
2025-06-07, 21:43
Medlem
Citat:
Tiden får visa vad som händer. Det enda rätta vore att ett antal högt uppsatta personer åker dit för grovt tjänstefel (6 år på straffskalan), ett större antal för tjänstefel och ett ännu större antal personer åker dit på grovt förtal och falsk tillvitelse (2 år på staffskalan) samt att samtliga läkare som varit inblandade i detta blir utredda av IVO och HSAN.

Problemet me IVO och HSAN är att de är tjänstemän som i så fall skall utreda andra tjänstemän - de på TS - det funkar inte.

Alla håller varandra om ryggen är nöjda så länge inget tjänstemannaansvar finns.
2025-06-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Narkotika är dubbelt så vanligt som alkohol över drogpåverkade bilister som omkommer i trafikolyckor. I vart fall sett över tid.

Citat:
Men ändå väljer läkarna och Transportstyrelsen att istället korsfästa ölglada vanliga människor?
Något i den här historien stämmer inte.
Varför anmäler vissa läkare sina patienter med i smyg med tagna pethprover och andra inte?
Speciellt med tanke på att det inte finns något krav på det?
Det måste bero på stålar, att läkarna får någon bonus från företagen som hanterar peth testerna.
Follow the Money.
Normalt så är ju läkarna rätt ointresserade av sina patienter, dom vill bara avsluta besöket och ta in ny patient.
Varför skulle dom krångla till sin vardag med att ta extra pethprover?
Varför skulle dom nu helt plötsligt vilja sätta dit annars skötsamma människor för att dom eventuellt kan skulle kunna köra alkoholpåverkade i framtiden?

Begär ut information och sammanställ en lista på alla vårdcentraler och läkare som har anmält sina patienter till transportstyrelsen dom sista 10 åren så kommer nog allt få en förklaring.
2025-06-07, 21:56
Avslutad
Citat:
Problemet me IVO och HSAN är att de är tjänstemän som i så fall skall utreda andra tjänstemän - de på TS - det funkar inte.

Alla håller varandra om ryggen är nöjda så länge inget tjänstemannaansvar finns.

Man kan alltid polisanmäla en läkare som varit inblandad i (grovt) tjänstefel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in