2025-06-07, 15:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
...mm har dammsugit upp likviditet vid 100k där många lagt stopp loss, så kanske vänder tillbaka och testar de nivåerna igen innan det blir ny ath i slutet av juni alt nån gång i juli. Ren spekulation dock.

De som alltid velat sälja vid +100k lär ha sålt vid det här laget...
Borde vara slut på säljare kan jag tycka.
Citera
2025-06-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdsoldat
Har inte haft tid att läsa länkarna jag blivit tipsad om än, men hur ser riskerna ut när man köper ETF:er? Har man något skydd? Har ju hört om vissa jättehack där det försvunnit enorma mängder BTC. Är man skyddad mot detta med en ETF? Är nog dock mer intresserad av att lära mig hur det fungerar med cold wallets och så, för då finns alltid möjligheten att hemlighålla exakt hur mycket man har, och går då kanske att slippa skatta för vinsten, eller hur det nu fungerar. Det kanske man förvisso gör även om man har en ETF på ett ISK-konto som schablonbeskattas, vet du det?

Tackar för länken i alla fall, har Avanza sedan innan så ska kika på det också.

Du kan äga certifikaten inom ramen för ett ISK-konto och betalar då bara schablonskatten på det kontot som för alla värdepapper.

Den här utgivaren av certifikat har funnits i många år och inte drabbats av några hack. Är för dålig på de där aspekterna och äger själv genom certifikat plus lite aktier i Strategy. Köper och säljer via Avanza. Det som är dåligt med att äga via certifikat eller aktier är att man bara kan köpa och sälja normala börstider. För mig som äger på lång sikt och inte ägnar mig åt trading är det dock helt okej alternativ och tror det är det för de flesta Svenssons. Idag är det fortfarande massa mankemang med att direktäga bitcoin och då beskattas du också annorlunda och måste vara jävligt noga med dokumentationen. Om du lägger säg 1-10 % av ditt sparande i bitcoin rekar jag certifikat.
Senast redigerad av R4D4 2025-06-07 kl. 15:26.
Citera
2025-06-07, 15:47
Medlem
V-formad återhämtning som vederlägger idén om priser <100k, trettio dagar helt ovanför 100k varav två veckor efter ATH, MVRV-kvoten och andra onchainmätvärden visar att vi inte är nära en topp, fear&greed index ligger på "neutral", google trends ligger lågt.

Vi är inte nära en baissemarknad. Man kunde rent av argumentera för att haussemarknaden inte har börjat ännu.

Bli inte förvånade om det kommer ett nytt ATH inom några veckor.

Edit. Dessutom kan vi vara i färd med att rita ett handtag på EgoistN:s kopp.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-06-07 kl. 16:05.
Citera
2025-06-07, 15:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
BTC fortsätter att respektera kanalen, så här långt.
https://i.imgur.com/ChHMzC5.png
Nu försöker den göra ett utbrott?
https://i.imgur.com/PMFhR6T.png

2 timmar kvar till stängning på ljuset.
Citera
2025-06-07, 16:19
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
V-formad återhämtning som vederlägger idén om priser <100k, trettio dagar helt ovanför 100k varav två veckor efter ATH, MVRV-kvoten och andra onchainmätvärden visar att vi inte är nära en topp, fear&greed index ligger på "neutral", google trends ligger lågt.

Vi är inte nära en baissemarknad. Man kunde rent av argumentera för att haussemarknaden inte har börjat ännu.

Bli inte förvånade om det kommer ett nytt ATH inom några veckor.

Edit. Dessutom kan vi vara i färd med att rita ett handtag på EgoistN:s kopp.

Väldigt on topic Stopp.Belagg!

När är ovanstående invaliderat..?
Citera
2025-06-07, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Du kan äga certifikaten inom ramen för ett ISK-konto och betalar då bara schablonskatten på det kontot som för alla värdepapper.

Den här utgivaren av certifikat har funnits i många år och inte drabbats av några hack. Är för dålig på de där aspekterna och äger själv genom certifikat plus lite aktier i Strategy. Köper och säljer via Avanza. Det som är dåligt med att äga via certifikat eller aktier är att man bara kan köpa och sälja normala börstider. För mig som äger på lång sikt och inte ägnar mig åt trading är det dock helt okej alternativ och tror det är det för de flesta Svenssons. Idag är det fortfarande massa mankemang med att direktäga bitcoin och då beskattas du också annorlunda och måste vara jävligt noga med dokumentationen. Om du lägger säg 1-10 % av ditt sparande i bitcoin rekar jag certifikat.

Avanza är sammanlagt bättre även för trading med tanke på skatteaspekten. Dock bör man inte köpa nu utan vänta och köpa i björnen, det är då de stora pengarna görs.
Citera
2025-06-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Väldigt on topic Stopp.Belagg!

När är ovanstående invaliderat..?

Jaså, du vill ha falsifierbara utlåtanden?

Låt säga att jag fatalt har missbedömt läget om priset trendar ner under 90k innan vi slår ATH eller om vi inte har slagit nytt ATH senast i september.

Det jag förväntar mig kommer att hända är dock att priset kommer att hålla sig över 100k och slå nytt ATH under sommaren.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-06-07 kl. 17:02.
Citera
2025-06-07, 19:50
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jaså, du vill ha falsifierbara utlåtanden?

Låt säga att jag fatalt har missbedömt läget om priset trendar ner under 90k innan vi slår ATH eller om vi inte har slagit nytt ATH senast i september.

Det jag förväntar mig kommer att hända är dock att priset kommer att hålla sig över 100k och slå nytt ATH under sommaren.

Är nog lite tradingskadad bara och om ett trade inte är falsifierbart är det lätt att gå vilse i känsloträsket och det i sin tur bäddar för katastrof.

Kul att du delar med dig lite mer av hur du ser på prisutvecklingen. Sen var det väl ingen högoddsare iofs att du lutar bullish i vanlig ordning Tänker även att det inte alls är lika förödande för en HODLare om det visar sig att du får fel så posta gärna fler liknande inlägg framöver.
Citera
2025-06-07, 20:18
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Haha.

Björnmarknad närmar sig, den som inte tänker följa med ner bör bestänka sina positioner.

Du varnar i tid ser jag..
Jag börjar tvivla på det jag tidigare förutspått om mer eller mindre statiska 4-årscykler.
Det borde falla på sin egen orimlighet..
Dessutom blir halvering allt mindre betydelsefullt.
Citera
2025-06-07, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Du varnar i tid ser jag..
Jag börjar tvivla på det jag tidigare förutspått om mer eller mindre statiska 4-årscykler.
Det borde falla på sin egen orimlighet..
Dessutom blir halvering allt mindre betydelsefullt.

Möjligt men det är värt att betänka att samma sak sades i slutet av förra cykeln.

"Nu är cyklerna slut - vi är i en supercykel", sedan blev det hiss ner till 16,5k (har jag för mig att det var ungefär).

Apropå att jag varnar i tid så misstänker jag att cykeln slutar i september, jag har redogjort varför några postningar bak i tråden.

Det skulle vara positivt för bitcoiniseringen om cyklerna är slut så jag har gärna fel. Kan bara fomo'a in i Strategy igen isf.
Citera
2025-06-07, 20:38
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Möjligt men det är värt att betänka att samma sak sades i slutet av förra cykeln.

"Nu är cyklerna slut - vi är i en supercykel", sedan blev det hiss ner till 16,5k (har jag för mig att det var ungefär).

Apropå att jag varnar i tid så misstänker jag att cykeln slutar i september, jag har redogjort varför några postningar bak i tråden.

Det skulle vara positivt för bitcoiniseringen om cyklerna är slut så jag har gärna fel. Kan bara fomo'a in i Strategy igen isf.

Det har gått ca 400 dagar sedan halvering och det går ju lite trögt..
EgoistN börjar bli uttråkad.
PS, det är getingen som har lärt mig att prata om mig själv i tredje person.
Citera
2025-06-07, 21:16
Avstängd
EgoistNs avatar
Nu var det en timme sedan jag kollade bitcoinkursen. Den stod på samma.
En lus på en tjärad sticka..
Kanske borde satsa på breda indexfonder istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in