2025-06-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Fast det stämmer inte, amatörer som skickar upp väderbalonger flera mil upp visar även då en spikrak horisont i sidleds.
Nope, inte Mage II. Klar kurva där.
Citera
2025-06-07, 19:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Fast det stämmer inte, amatörer som skickar upp väderbalonger flera mil upp visar även då en spikrak horisont i sidleds.

Fast jag skrev ju ”ett par tiotal” mil. Inte bara några få.

Fast enligt inlägget ovan verkar alltså vissa amatörballonger ändå visa kurvor. Jag önskar min fru kunde visa kurvor ibland.
Citera
2025-06-07, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Fast jag skrev ju ”ett par tiotal” mil. Inte bara några få.

Fast enligt inlägget ovan verkar alltså vissa amatörballonger ändå visa kurvor. Jag önskar min fru kunde visa kurvor ibland.

Tidigare skrev du två meter, har du ändrat dig?

Faktum är från marken, flygplan samt väderballonger, så är horisonten spikrak i sidleds.

Men ändå hävdar ni att båtar försvinner efter några km pga "kurvaturen".

Då borde man såklart märka av kurvaturen även i sidleds eftersom den sträckan är många gånger längre. Men det gör man inte, därmed kan Jorden omöjligen vara sfärformad.
Citera
2025-06-07, 20:14
Medlem
Citat:

Faktum är från marken, flygplan samt väderballonger, så är horisonten spikrak i sidleds.

Men ändå hävdar ni att båtar försvinner efter några km pga "kurvaturen".

Då borde man såklart märka av kurvaturen även i sidleds eftersom den sträckan är många gånger längre. Men det gör man inte, därmed kan Jorden omöjligen vara sfärformad.
Jag ska försöka igen. Båtar försvinner bakom kurvan eftersom de seglar bort från dig. Horisonten du ser är en cirkel runt dig. Om en båt följer horisonten, tycker du att du ska se en kurva på den horisonten? Om så är fallet, skulle båten som följer horisonten ha en nedförsbacke, eller hur tror du att båten som följer horisonten skulle bete sig?
Citera
2025-06-07, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag ska försöka igen. Båtar försvinner bakom kurvan eftersom de seglar bort från dig. Horisonten du ser är en cirkel runt dig. Om en båt följer horisonten, tycker du att du ska se en kurva på den horisonten? Om så är fallet, skulle båten som följer horisonten ha en nedförsbacke, eller hur tror du att båten som följer horisonten skulle bete sig?

Om båtar försvinner pga "kurvaturen" efter bara några kilometer i djupled, så innebär det ju att en fyra gånger så lång sträcka längs horisonten bör ha en synbar kurvatur, men det har den inte, därför kan Jorden omöjligen vara sfärformad.
Citera
2025-06-07, 21:21
Medlem
Citat:
Om båtar försvinner pga "kurvaturen" efter bara några kilometer i djupled, så innebär det ju att en fyra gånger så lång sträcka längs horisonten bör ha en synbar kurvatur, men det har den inte, därför kan Jorden omöjligen vara sfärformad.
Varför? Horisonten är på samma avstånd från dig hela vägen runt. Hur tycker du att kurvan ska se ut? Hur är det med båten som följer horisonten, ska den gå upp eller ner enligt kurvan som du tycker att du har rätt att se? Naturligtvis kommer du att se hela båten tills den svänger bort från dig och därmed ökar avståndet. Jorden kurvar sig bort från dig hela tiden, men jorden är stor. Efter 5 km börjar du se att botten på båten som seglar ifrån dig försvinner, men det tar många km med kurva innan hela båten är borta.
Citera
2025-06-07, 22:11
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Om du är två meter lång och står vid strandkanten, börjar båtar försvinna efter fem kilometer.

Jag bröt ju ner det där i enkla siffror för några inlägg sen. Kolla på det så har du svaret.
Citera
2025-06-08, 00:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Jag har inte ändrat något. De två meterna var bara ett delmoment i en förklarande process.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Att ni ens orkar hålla på att diskutera med en pårökt outbildad hashtomte....

Jag tror han skojar bara. Men det är inte förbjudet.
Citera
2025-06-08, 08:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag har inte ändrat något. De två meterna var bara ett delmoment i en förklarande process.

Faktum kvarstår, skulle Jorden varit sfärformad så hade man inte enbart kunnat observera "kurvaturen" i djupled och inte i sidledes.
Citera
2025-06-08, 08:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Faktum kvarstår, skulle Jorden varit sfärformad så hade man inte enbart kunnat observera "kurvaturen" i djupled och inte i sidledes.
Man ser inte kurvaturen vare sig i djupled eller sidled från två meters höjd. Det man kan se är effekten av kurvaturen dvs att båtar eller skyskrapor försvinner ner under horisonten.
Skall du se själva kurvaturen så måste du upp på en höjd dit bara astronauter kan ta sig.
Citera
2025-06-08, 10:23
Medlem
Citat:

Nej det är absolut inte ett faktum.

Jag har tidigare länkat till Walter Bislins simulator där man väldigt tydligt ser att man inte kan se någon kurva sidledes och med förklaringar till varför man inte kan se någon kurva.
Citera
2025-06-08, 10:39
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Bara för skojs skull: vad är ”din” förklaring på att fartyg försvinner ur sikte efter bara ett par mil? Om jorden var platt och siktförhållandena goda borde man väl kunna se ett fartyg på tiotals mils avstånd om man hade en tillräckligt bra kikare eller teleskop?

Men under våra faktiska förhållanden här på jorden spelar det ingen roll om man plockar fram en kikare, för fartyget är puts väck ändå efter bara ett par mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in