2025-06-07, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du vet mycket väl att Transportstyrelsen anser att PEth är ett bättre mått för deras syfte, med rätta.

Nej.
2025-06-07, 18:38
Medlem
Har problem, har visat ett Peth på 0.6 och ett på 0.51 utan min vetskap att det tagits, nu står det i min journal att anmälan till transportstyrelsen angående körkort bör övervägas!

Hjälp!
2025-06-07, 18:38
Medlem
Citat:
Applåder för det! Det är aldrig för sent att försöka förbättra hälsa och välmående. Här kan man faktiskt säga att ett PEth-värde över 0,3 kan vara en viktig väckarklocka för vissa, ett bra tillfälle att fundera kring alkoholvanor och hälsa rent allmänt. Man bör ta det så snarare än att bli en kränkt rättshaverist.
Vi har definitionen en "vit månad" denna har uppstått innan PEth kom till världen. Har hört vänner nämnt man kör en vit månad, har aldrig själv riktigt förstått eller ens brytt mig, kan inte säga alkohol påverka mig negativt.

Men jag vet heller inte skillnaden vad dom snackar om, nu har jag en chans o testa.
Vet om vissa vänner klara inte av o sluta snusa, spelar ingen roll hur många försök dom testat, inte ens tiden dom hållit upp, dom fortsätter, medans vissa slutar rakt av, har även en polare som är säljare för skruf, han bruka ha med sig en coop kasse med olika snus, bara plocka det man vill ha, har själv rökt, men lyckades sluta o har aldrig titta tillbaka, testat polarens olika snus, men nej, mår bara illa.

Mycket hänger på sin karaktär, vissa har helt enkelt en sämre sådan, dessa som oftast slutar upp som rättshaverister, man har inte karaktär att hitta andra vägar/sätt. man kan inte heller bestämma över sina egna behov, som omöjligt o sluta snusa, kan inte ta en vit månad fast man ska in på blodprov o mår skit, som dessutom många berätta i media, man sökt hjälp för sitt mående.

Men om doktor påpekar du kan dra ner på alkoholen en stund, se om du mår bättre, det ska gå under förmynderi, ingen jävel ska berätta vad du får dricka eller inte.

Men detta har även jag insett, jag är inne i PEth cirkusen istället för att tycka synd om mig själv, kan jag välja o utnyttja läget, som jag berätta med enskilt företag, blodprov menas jag sökt upp läkare för en sjukdom, menas även jag sjukskriver mig, dels egenföretagare räknas även helgen som arbetat tid, går jag in en fredag o tar resten av dagen ledigt sjuk skriver jag mig över helgen, lägger jag in innan kl 12 räknas fredagen som karensdag o jag får betalat för lör-sön., dels det är inte jag som vill in, det är läkaren som ringer jag ska komma in, dvs staten, lika o passa på ta betalat via sjukpenningen när staten kallar, annars kan jag bli tvingad via TS o lämna blodprov.
2025-06-07, 18:39
Medlem
Citat:
Det där har jag aldrig påstått, varför lägger du fram halmdockor? Jag svarar inte på sådana.

Hur kan du då tycka att det är rätt att dra in Linns körkort när hennes läkare intygar att hon inte har något missbruk? Personlig vendetta mot Linn?
2025-06-07, 18:40
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Det är så mycket i Transportstyrelsens skriverier om PEth som är felaktigt vilket gör att man inte kan ta dem som seriösa när det gäller detta.

Vi kan ta några exempel från "Information om alkoholmarkörer vid bedömningar
av medicinsk lämplighet för innehav av körkort
"
Länk https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/trafikmedicin/pm-om-alkoholmarkorer-peth-och-cdtt.pdf

Kommentar: Falskt. Diagnosen "missbruk" finns inte längre och för att ställa diagnosen "skadligt bruk" behövs en utredning. Det räcker inte med uppmätta PEth-värden.

Kommentar: Falskt. Gränsvärdet på 0,30 µmol/L är enligt Anders Helander satt för indikera om någon ligger nära eller över Socialstyrelsens gräns om "riskbruk" som år 2013 var 14 standardglas om 12 gram ren alkohol i veckan. Dock skriver Socialstyrelsen att "vårdpersonalen behöver alltid göra en individuell bedömning" för att klassa det som riskbruk. Detta verkas missas relativt ofta.

Kommentar: Falskt. Andra studier har visat att man kan överskrida gränsvärdet 0,30 µmol/L med betydligt lägre veckovis alkoholintag än det som Transportstyrelsen hävdar. Studien de själva använder som referens är amatörmässigt genomförd och bevisar ingenting.

Kommentar: Falskt. Halveringstiden för PEth varierar väldigt mycket mellan olika personer. Vi pratar om en faktor på ca 3-4 gånger. Om personen har en halveringstid på ca 12 dagar så krävs ca 60 dygn (ca 8,5 veckor) för att uppnå 5 halveringstider vilket ofta anses som den tid som behövs för att nå baseline under alkoholfrihet. Det som är extra problematiskt är att "högkonsumenter" ofta har en kortare halveringstid än vanliga "medelsvenssons" vilket premierar de som dricker mycket och straffar de som dricker mindre.

Kommentar: Falskt. Nej de kan inte jämföras. Det krävs ett större alkoholintag över längre tid för att nå > 1,9% CDT än för att nå 0,3 µmol/l PEth. Gränsvärdet på 0,3 µmol/l PEth är från början inte satt för att avspegla det som Transportstyrelsen hävdar (se ovan).

Kommentar: Falskt. Det kan det enligt andra studier än de som Transportstyrelsen använt visst göra.

Kommentar: Falskt. I arbetsdokumentet gällande "Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende Arbetsdokument – Medicinska test" framkommer att PEth endast har (++) i evidensstyrka jämfört med CDT som har (++++).

Skalan är
"Starkt (++++)
Måttligt starkt (+++)
Begränsat (++) eller
Otillräckligt (+) vetenskapligt underlag"

Kommentar: Falskt. Som sagt tidigare. Diagnosen "missbruk" finns inte längre och ska således inte användas längre. Och "skadligt bruk" behöver utredas ordentligt. PEth-mätvärden över 0,3 µmol/l räcker inte som "utredning".

Referenser

Kommentar: Referens 1 är särskit intressant i sammanhanget då många av Transportstyrelsens hänvisningar reduceras ner dit. Följer man refernserna vidare så hittar man mycket som är intressant. Är William Ulwelling neutral i sammanhanget? Googla hans namn och bedöm själva om han är mannen som kan avgöra om ett PEth-värde på ≥ 0,3 µmol/l är lika med ett långvarigt intag om 28-42 glas vin i veckan.

Passa även på att kolla upp Marc Luginbühl (President of PEth-NET) om han är neutral i sammanhanget. Han är i allra högsta grad inblandad i "2022 Consensus of Basel" där de likställer att ≥ 0.3 µmol/l PEth är lika med "Chronic excessive alcohol consumption corresponds to an average consumption of 60 g or more of pure ethanol on a single drinking day over a prolonged duration for men and 40 g for women (according to the World Health Organization)". Vart har han jobbat tidigare? Kan det förekomma jäv här?

Du vantolkar i princip allt du tar upp här. Du saknar förmåga att det det större perspektivet och låser dig vid för sammanhanget obetydliga detaljer som du anför som "bevis" för att Transportstyrelsen skulle göra fel. Men det visar bara på din egen oförmåga att skilja på viktigt och oviktigt, i sammanhanget.
2025-06-07, 18:40
Medlem
Jag skulle gärna se statistik på dödsolyckor i trafiken måndag-tisdag-onsdag-torsdag, för folk dricker självklart mest på helgerna, så om nu alkoholen påverkar körningen såpass farligt "dagen efter" borde måndagar ha den högsta döds-siffran av dessa fyra dagar.

Följt därpå av tisdagar och sedan onsdagar respektive torsdagar.

Tidigare i tråden konstaterade jag att statistiken av dödsolyckor inte sticker ut under juli månad då folk nyttjar alkohol som mest på (industri) semestern.

( vill självklart inte räkna med fredag-lördag -söndag för då dricker ju folk som mest).
Senast redigerad av Eysedease 2025-06-07 kl. 18:46.
2025-06-07, 18:43
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Hur kan du då tycka att det är rätt att dra in Linns körkort när hennes läkare intygar att hon inte har något missbruk? Personlig vendetta mot Linn?

Nu hade hon ju inte två prov på 0,3 utan fem prov över 0,3 varav ett på 0,69. Hennes tidigare läkare har inte tillgång till hela bilden. Läkaren kan inte längre läsa hennes journal. Det finns säkert en god anledning till att transportstyrelsen gjorde en annan bedömning då de har tillgång till ett större underlag om henne enligt alla tester som man har förelagt henne att genomföra för att bevisa nykterhet, vilket hon tydligen misslyckades med.
2025-06-07, 18:58
Avslutad
Citat:
Du vantolkar i princip allt du tar upp här. Du saknar förmåga att det det större perspektivet och låser dig vid för sammanhanget obetydliga detaljer som du anför som "bevis" för att Transportstyrelsen skulle göra fel. Men det visar bara på din egen oförmåga att skilja på viktigt och oviktigt, i sammanhanget.

Börjar det bli jobbigt nu? Kan du redogöra för vilka "obetydliga detaljer" där jag har fel? Du kan inte komma med en enda faktabaserad kommentar. Du använder ChatGPT för dina svar och du visar ens inte dina frågor till AI. Inte heller publicerar du AI:s källor/referenser i samband med svaren. Om det är någon här som är amatörmässig så är det du.

Jag kommer givetvis granska fler saker senare. Samt kolla upp källor till det olika myndigheter påstår. Du kan inte kolla upp ett skit och jag gissar att du på något vis är delaktig i det Transportstyrelsen hävdar. Kanske att du har en relation till Lars Englund. Men jag kommer inte grotta i det. Det är ditt samvete. Grovt tjänstefel är på tapeten för många. Hoppas att många ansvariga låses in framöver.
2025-06-07, 19:01
Avslutad
Citat:
Nu hade hon ju inte två prov på 0,3 utan fem prov över 0,3 varav ett på 0,69. Hennes tidigare läkare har inte tillgång till hela bilden. Läkaren kan inte längre läsa hennes journal. Det finns säkert en god anledning till att transportstyrelsen gjorde en annan bedömning då de har tillgång till ett större underlag om henne enligt alla tester som man har förelagt henne att genomföra för att bevisa nykterhet, vilket hon tydligen misslyckades med.

Vart kommer informationen ifrån? Var samtliga 5 test tagna med minst 5 veckors mellanrum? Hur mycket hade hon druckit innan varje test? Vad visade CDT vid de olika tillfällena? Drar och poppar lite popcorn medan du svarar.

Hint: Ett PEth-mätvärde kan inte visa hur mycket, eller när, en person druckit alkohol. Det kan endast visa att personen druckit alkohol.
2025-06-07, 19:23
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Inga inlägg från mig kan anses vara farliga, hur då? För att ert supande skulle upplevas som hotat? Jag lägger bara fram fakta och åsikter, det är inte jag som stiftar lagar eller avgör praxis hos läkare eller Transportstyrelsen. Sålunda kan inget jag skriver på något sätt vara farligt för den som inte lider av paranoia.
Jo absolut. Du är rabiat i ämnet. Allt du postar måste egentligen vaskas. Du är fanatisk alkoholbeivrare, Är du kanske muslim ditt jävla as? I Sverige dricker vi sprit. Vi dricker öl.

Och det är ok. Fatta det din jävla prusiluska.
2025-06-07, 19:27
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Börjar det bli jobbigt nu? Kan du redogöra för vilka "obetydliga detaljer" där jag har fel? Du kan inte komma med en enda faktabaserad kommentar. Du använder ChatGPT för dina svar och du visar ens inte dina frågor till AI. Inte heller publicerar du AI:s källor/referenser i samband med svaren. Om det är någon här som är amatörmässig så är det du.

Jag kommer givetvis granska fler saker senare. Samt kolla upp källor till det olika myndigheter påstår. Du kan inte kolla upp ett skit och jag gissar att du på något vis är delaktig i det Transportstyrelsen hävdar. Kanske att du har en relation till Lars Englund. Men jag kommer inte grotta i det. Det är ditt samvete. Grovt tjänstefel är på tapeten för många. Hoppas att många ansvariga låses in framöver.

Du är helt rabiat, ingen kommer att låsas in. Transportstyrelsen håller ju redan på med en översyn och ska uppdatera sina riktlinjer till hösten. Det finns inget mer att säga.

Jag har inget alls med Transportstyrelsen att göra men jag tycker att det är viktigt med trafiksäkerhetsarbete liksom sådant som gynnar folkhälsan vilket bl.a. har koppling till en alldeles för hög konsumtion av alkohol i Sverige och tillhörande skadliga alkoholnormer. Det är ju patetiskt att för majoriteten av befolkningen så betyder "fest" att man dricker en massa. Man tycks inte kunna ha roligt utan alkohol. Som tur är ser det bättre ut för ungdomen så när medelålders+ dör ifrån, för det är de som super allra mest, kommer andelen som regelbundet använder alkohol att minska betydligt.
2025-06-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kanske osynlige mannens fru ligger mer rätt, två veckor innan test och värdena blev låga, läkaren behöver inte ta upp alkoholproblem.
Nu blev frun inte testad för PEth, och har inte blivit tidigare heller, men med tanke på alla skriverier valde hon att ta det säkra före det osäkra. Om PEth hade testats så hade hon sannolikt fått ett högt värde, eftersom hon konsumerar ca 20 gram etanol dagligen. (Hon avnjuter det i form av rödvin, men man får i sig lika mycket av en dryg liter lättöl.) Två veckors total avhållsamhet påverkade varken hennes blodvärden eller blodtryck. Men det var det ingen rationell människa som förväntade sig heller. Eftersom hon inte hade något problem att avhålla sig i två veckor, kanske rationella människor drar slutsatsen att hon inte har något problem med alkohol. (Tveksamt om läkaren på TS skulle hålla med om det.) Och frågan är med hur många procent risken för cancer ökar av ett rejält glas vin varje kväll? Och hur mycket ytterligare skulle risken öka om hon växlar upp till 25 gram etanol/dygn (motsvarande 1,4 liter lättöl)? Det finns kanske någon påhittad studie med 50000 Monegaskiska enäggstvillingar som valfri AI kan hänvisa till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in