2025-05-29, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Har du läst din journal? Antar att du kan läsa den via 1177? Om du läser din journal behöver du inte spekulera en massa.
Jag har läst, läser även vad underläkaren vill se i testet.
P-natrium, P-kalium, P-kreatinin.

Dessa tester går inte under akuta, finns ingen anledning o ta test två månader i rad.
Både för mig och läkaren får vi bästa resultat om jag väntar en tid, då syns förändringar som tydligast, inte efter 4 veckor, det ger bara en mycket marginell skillnad som knappt är synbar.
2025-05-29, 08:41
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag har läst, läser även vad underläkaren vill se i testet.
P-natrium, P-kalium, P-kreatinin.

Dessa tester går inte under akuta, finns ingen anledning o ta test två månader i rad.
Både för mig och läkaren får vi bästa resultat om jag väntar en tid, då syns förändringar som tydligast, inte efter 4 veckor, det ger bara en mycket marginell skillnad som knappt är synbar.

Då har du sannolikt ett marginellt förhöjt krea som underläkaren vill kontrollera om för att säkerställa att det var tillfälligt förhöjt (t.ex för att man druckit dåligt). Helt normal företeelse.

Är du insatt på ny blodtrycksmedicin så är det rutin för att säkerställa att njurvärdet inte sticker iväg eller att kalium rubbas.

Så du behöver inte oroa dig.
2025-05-29, 08:45
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Att det står på hemsidan nu efter peth härvan i media bevisar ju att folk har hört av sig dit och varit oroliga. Annars hade de aldrig gått ut med den infon.

Det bevisar snarare att folk har varit omotiverat oroliga och har trott på konspirationsteorier snarare än att själva ta reda på fakta. Det sprids ju konspirationsteorier om att man slutar lämna blod pga PEth-tester och de som drabbas är ju de som är sjuka behöver blodet. Min blodcentral berättade att de haft en nedgång i antalet blodgivare den senaste tiden, konspirationsteorierna som sprids av okunniga människor kan ha varit bidragande.
2025-05-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Då har du sannolikt ett marginellt förhöjt krea som underläkaren vill kontrollera om för att säkerställa att det var tillfälligt förhöjt (t.ex för att man druckit dåligt). Helt normal företeelse.

Är du insatt på ny blodtrycksmedicin så är det rutin för att säkerställa att njurvärdet inte sticker iväg eller att kalium rubbas.

Å andra sidan skadar det inte o vänta 6 veckor helt utan alkohol, kommer ge mer rätt värdigt resultat.
Skulle värdena vara höga skulle hon nämnt det eftersom jag frågade, eller om det är ett nytt test, varför inte gå för the clean sweep när man ändå ska testas.
2025-05-29, 08:50
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Å andra sidan skadar det inte o vänta 6 veckor helt utan alkohol, kommer ge mer rätt värdigt resultat.
Skulle värdena vara höga skulle hon nämnt det eftersom jag frågade, eller om det är ett nytt test, varför inte gå för the clean sweep när man ändå ska testas.

Alla veckor och dagar utan alkohol är nyttigt för dig oavsett PEth-tester eller inte.
2025-05-29, 08:53
Medlem
Citat:

Släpp det där med underläkare, en underläkare har genomfört läkarutbildningen och är legitimerad.
Sluta kröka istället det skulle du nog må bra av.
2025-05-29, 08:56
Medlem
Citat:
Samtidigt kan man fastställa att man systematiskt testade personer under 2024. Att bara två län testat över 50000 på ett år. Hänvisar man kartlagt helheten av patienter inom en viss åldersgrupp som sökt vård. går man på patienter i en viss ålder uppsöker man inte vården speciellt ofta, men utsattes för systematisk testning.

Antalet personer som testas är stort, det hänvisar någon gott ut med en uppmaning till vårdcentraler att dessa Peth tester ska utföras, vi vet även vården stångas med ökade kostnader, ändå valde man att utföra testerna fast det kosta stora belopp som hade behövts på andra sätt.

Skåne
Under 2024 togs det totalt över 35 400 PEth-prover på vårdcentraler i Skåne. Varje sådan analys kostar 303 kronor. Det innebär en kostnad på runt 10,7 miljoner kronor.

Dalarna
Totalt analyserades över 20 000 PEth-prov i länet under 2024.
Helt klart är det något som inte stämmer.

Det ryktas om att det skickats en inofficiell uppmaning till alla vårdgivare från oklart vilken myndighet? där man uppmanas testa Peth så ofta dom kan på vissa patienter i ett viss ålderspann och för vissa åkommor.

Det skulle vara EU som ville undersöka alkoholens påverkan på folkhälsan och Sverige skulle då vara lämpligt pga av den låga alkoholförbrukningen bland befolkningen som skulle göra resultatet av undersökningen mer tillförlitlig.

Det förklarar ju till viss del dom i princip obefintliga Peth testerna i invandrartäta områden.
Låter det osannolikt?
Javisst, men bara att en sån här skandal uppkommit från första början var ju också rätt osannolik för några år sen.

Att man i förväg kan bestraffas för något som man inte ens gjort!

En sån här undersökning skulle ju givetvis vara omöjlig att genomföra i något annat land än Sverige.
Senast redigerad av DDRisBack 2025-05-29 kl. 08:59.
2025-05-29, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Alla veckor och dagar utan alkohol är nyttigt för dig oavsett PEth-tester eller inte.
Finns inga belägg för det, som jag lagt ut behöver ex idrotts folk fest för att kunna reglera tankar osv.

Oftast styr även den psykiska hälsan hur kroppen mår, kan man reglera känslor, tankar, handlingssätt via alkohol ett fåtal gånger, som vid lång helger som oftast infaller i intervaller på 4-6 veckor, utgör det en positiv effekt, gå på läkemedel som antidepressiva kan däremot försämra kroppens hälsa inom samma område, hälsa, sömn blodtryck osv.
Senast redigerad av hjorten16 2025-05-29 kl. 09:02.
2025-05-29, 09:14
Medlem
Skywipers avatar
Citat:
Du har all rätt att neka provtagning. Men att göra det skapar ju delvis misstanke om att man har något att dölja. Man har heller inte rätt att kräva sjukskrivning eller vidare utredning utifrån att läkaren inte har den fullständiga bilden.
Något att dölja? Det var en ganska dålig kommentar och om även läkarna har den inställningen känns det än mer rätt att framförledes alltid fråga vad läkaren har tänkt sig innan man tar något som helst beslut. Nej, jag skulle på ett lättförståeligt sätt förklara att i och med att jag är nykterist så behövs inte dessa prover tas och på så sätt bespara staten onödiga utgifter.

Och att det eventuellt kommer bli svårare att kunna driva utredningar vidare, som du säger, är inte det minsta förvånande om somliga läkare bakom ryggen på patienten informerat TS om resultat av provtagning som densamma inte ens i första hand visste om. Inte ett särskilt bra sätt att skapa förtroende på.

Inga kommentarer på det konstaterar jag.
2025-05-29, 09:15
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Finns inga belägg för det, som jag lagt ut behöver ex idrotts folk fest för att kunna reglera tankar osv.

Oftast styr även den psykiska hälsan hur kroppen mår, kan man reglera känslor, tankar, handlingssätt via alkohol ett fåtal gånger, som vid lång helger som oftast infaller i intervaller på 4-6 veckor, utgör det en positiv effekt, gå på läkemedel som antidepressiva kan däremot försämra kroppens hälsa inom samma område, hälsa, sömn blodtryck osv.

Du är helt faktaresistent om detta.

Citat:
Alkohol påverkar alla vävnader i kroppen. Konsumtion av alkohol kan kopplas till drygt tvåhundra sjukdomar och hälsoproblem. Några exempel är högt blodtryck, depression, cancer, mag- och tarmproblem, benskörhet, försämrad sårläkning, nedsatt fertilitet, nervskador, sömnstörningar och försämrad tandhälsa. Alkoholkonsumtion kan även ha en negativ påverkan på familjemedlemmar, jobbet och i olika trafiksammanhang. Riskbruk av alkohol innebär en kraftigt ökad risk för negativa hälsokonsekvenser.

Det går inte att ange en gräns för när alkoholkonsumtion är riskfri, men ju mindre alkohol desto mindre risk för skada, sjukdom och förtida död. Risken varierar mellan individer och beror till exempel på ålder, dryckesmönster och hälsa. Det finns dock tillfällen då alkohol bör undvikas helt, till exempel före 18 års ålder, vid graviditet och inför en operation.

https://vardgivarguiden.se/kunskapsstod/halsoframjande-arbete/levnadsvanor/riskbruk-av-alkohol/
2025-05-29, 09:20
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skywiper
Nej, jag skulle på ett lättförståeligt sätt förklara att i och med att jag är nykterist så behövs inte dessa prover tas och på så sätt bespara staten onödiga utgifter.

Problemet här är att många inte vill uppge hur mycket man dricker och läkaren vill ge patienten den bästa behandlingen. Så då kan PEth-test behövas för att utesluta att exempelvis högt blodtryck inte är alkoholrelaterat. Att inte ge patienten rätt behandling är oetiskt då patienten kan skadas av det plus onödiga kostnader för sjukvården och samhället.
2025-05-29, 09:25
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Släpp det där med underläkare, en underläkare har genomfört läkarutbildningen och är legitimerad.
Sluta kröka istället det skulle du nog må bra av.

En underläkare behöver inte vara legitimerad. Nyexad innan AT är inte leggad. Strunt samma, använda samma term som den som jag svarade på..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in