2025-06-07, 18:16
Medlem
OneTaps avatar
häftigt. kör på =) ta med 30 06a o björn spray ifall du måste försvara dig mot vild djur som känner mat doft från ditt läger. o ta med stål tråd. amatör radio. fick lampa. sko horn. nöd raketer. kompass. el verk. några bra o ha saker :P uppdatera tråden sen när du ger dig av. ska bli spännande o följa :P
Citera
2025-06-07, 18:25
Medlem
F.Hansens avatar
Om du inte testar 1-3 dagar först blir det svårt med en månad.
Citera
2025-06-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckla
Hej jag har gått i allvarliga funderingar i flera år om att lämna allt och försöka leva i vildmarken i minst månads tid, det känns som att denna sensommar kommar jag att göra det.

Jag åker till ett område en bit sydväst om Jokkmokk i början på augusti, tar med mig ett kastspö med möjligheten att variera mellan spinnare och ytfluga.
2 knivar, 1 liten handsåg, litet kokkärl, en stekpanna (rostfri eller gjutjärn, ej bestämt), 400g salt, fiskbuljong, 50 meter snöre, mygghatt (myggor bekommer endast mig när dom är kring ögonen)
En typ av madrass eller hängmatta, tror det blir en yogamatta, tar även med mig en bar of soap

Ett extra par kläder som jag kan tvätta i älven.

Jag planerar att hålla mig mättad genom att fiska öring och harr främst, när tillfälle ges då kallröks öring och abborre över elden, gädda är fin i fisksoppa tillsammans med fiskbuljong, alla fiskben och rester kokas till fisksoppa, jag kan med säkerhet lokalisera de 5 vanligaste matsvamparna i sverige.

Mot slutet aug/ början av september kan jag bygga tillbaka glukosförrådet med blåbär (smultron eller hallon med lite tur)

Jag hade aldrig försökt mig på en liknande övning vid en annan tid på året i norra sverige, jag vet att det kan bli plågsamma dagar med regn och elände men jag har stått ut med värre grejer de senaste 3 åren som driver mig till detta, support och tips uppskattas, mvh

Hur tänker du att du ska ”kallröka” över elden?
Citera
2025-06-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
häftigt. kör på =) ta med 30 06a o björn spray ifall du måste försvara dig mot vild djur som känner mat doft från ditt läger. o ta med stål tråd. amatör radio. fick lampa. sko horn. nöd raketer. kompass. el verk. några bra o ha saker :P uppdatera tråden sen när du ger dig av. ska bli spännande o följa :P
Björn spray har jag tänkt på, inte för att jag är orolig över björn men däremot vildsvin och älg. Tar nog med mig pannlampa och kompass, fixar nog med mig 5g brass att blossa lite på när det är fint väder och öringen ligger redo för att stekas
Citera
2025-06-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Hur tänker du att du ska ”kallröka” över elden?
Inte över huvudelden utan ska ha en mindre eld på sidan av i ett vindstilla område som jag kan hålla vid liv med lite fuktigare ved från lövträd, detta är en process som förutsätter att jag har allt annat i god ordning och kan spendera tid på att just ombesörja en kallrökningsprocess
Citera
2025-06-07, 18:32
Medlem
Du och alla andra har nämnt praktiska saker till mat och lägerplats men ingen har nämnt några basic sjulvårdsprylar. Tryckförband och dylikt.
Citera
2025-06-07, 18:34
Medlem
Citat:
Inte över huvudelden utan ska ha en mindre eld på sidan av i ett vindstilla område som jag kan hålla vid liv med lite fuktigare ved från lövträd, detta är en process som förutsätter att jag har allt annat i god ordning och kan spendera tid på att just ombesörja en kallrökningsprocess

Finns det några fördelar med att kallröka framför att grilla eller varmröka fisken?
Citera
2025-06-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Du och alla andra har nämnt praktiska saker till mat och lägerplats men ingen har nämnt några basic sjulvårdsprylar. Tryckförband och dylikt.
Personlig hygien såsom tvål, tandborste, tandtråd, pincett och nagelklippare har jag planerat att ta med, plåster mot skavsår och vanliga skärsår kan vara ett väldigt bra alternativ då det kan orsaka enorma besvär
Citera
2025-06-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Finns det några fördelar med att kallröka framför att grilla eller varmröka fisken?
Smaken främst, jag kan äta 100kg rökt fisk i en sittning då det är så helvetes gott, sen får du något att sysselsätta dig med, ett syfte och mål

Edit# saltad o rökt fisk håller sig ätbar i flera dagar
Senast redigerad av Buckla 2025-06-07 kl. 18:41.
Citera
2025-06-07, 18:42
Medlem
Karmans avatar
Äger du en marken du tänker vara på? Eller kanske är du same?

Det är ingår inte i allemansrätten att hugga ved, fiska etc på annans mark. Tälta får du göra en eller två nätter utan lov från markägaren.
Citera
2025-06-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Äger du en marken du tänker vara på? Eller kanske är du same?

Det är ingår inte i allemansrätten att hugga ved, fiska etc på annans mark. Tälta får du göra en eller två nätter utan lov från markägaren.
Äger ingen mark, planerar att ta mig så långt ut att jag inte kommer stöta på en käft inom en månad, vill det sig illa att en markägare dyker upp i jokkmokk är jag villig att betala för att bli lämnad ifred
Citera
2025-06-07, 18:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag åker till ett område en bit sydväst om Jokkmokk i början på augusti,

Förstår mig inte på vildmarksfolkets vurm för Lappland. Det är kallt, kargt och ogästvänligt.
Bygg dig en koja i smålandsskogen, så har du betydligt bättre förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in