2025-06-08, 08:31
Medlem
jackdaniels1098s avatar
https://m.imdb.com/title/tt0758758/
Citera
2025-06-08, 11:29
Medlem
MosterAugustas avatar
Du behöver ett fiskekort. 🧐
Citera
2025-06-08, 11:47
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckla
Inte över huvudelden utan ska ha en mindre eld på sidan av i ett vindstilla område som jag kan hålla vid liv med lite fuktigare ved från lövträd, detta är en process som förutsätter att jag har allt annat i god ordning och kan spendera tid på att just ombesörja en kallrökningsprocess

Det tar ganska lång tid att kallröka något, bara så du vet.
Citera
2025-06-08, 12:41
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Pök att ha med…?
Är ju trevligt men då månaden innehåller mycket annat än pök så är det mycket annat som måste vara rätt med henne
Citera
2025-06-08, 16:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Hej jag har gått i allvarliga funderingar i flera år om att lämna allt och försöka leva i vildmarken i minst månads tid, det känns som att denna sensommar kommar jag att göra det.

Jag åker till ett område en bit sydväst om Jokkmokk i början på augusti, tar med mig ett kastspö med möjligheten att variera mellan spinnare och ytfluga.
2 knivar, 1 liten handsåg, litet kokkärl, en stekpanna (rostfri eller gjutjärn, ej bestämt), 400g salt, fiskbuljong, 50 meter snöre, mygghatt (myggor bekommer endast mig när dom är kring ögonen)
En typ av madrass eller hängmatta, tror det blir en yogamatta, tar även med mig en bar of soap

Ett extra par kläder som jag kan tvätta i älven.

Jag planerar att hålla mig mättad genom att fiska öring och harr främst, när tillfälle ges då kallröks öring och abborre över elden, gädda är fin i fisksoppa tillsammans med fiskbuljong, alla fiskben och rester kokas till fisksoppa, jag kan med säkerhet lokalisera de 5 vanligaste matsvamparna i sverige.

Mot slutet aug/ början av september kan jag bygga tillbaka glukosförrådet med blåbär (smultron eller hallon med lite tur)

Jag hade aldrig försökt mig på en liknande övning vid en annan tid på året i norra sverige, jag vet att det kan bli plågsamma dagar med regn och elände men jag har stått ut med värre grejer de senaste 3 åren som driver mig till detta, support och tips uppskattas, mvh

Fiske kan utebli i dagar så ta med med 1kg salt minst så du lagra fäsk.

Ha en tätslutande burk så du återanvänder saltlagen , du kan renovera den genom att koka upp den o skyffla bort flyatnde proteioner o krafs.

1 månad...

Ta med 2 kg socker som reservmat och iaf en 10 tonfisk i oljankonserver som proteionbackup.

Tonfisk i olja är alt i ett kök/kök.

Stoppa i en vecke av papper/bark o låt brinna en 15-20 minuter så har du tuna me touch av grillat
Citera
2025-06-08, 22:07
Medlem
Citat:
Äger ingen mark, planerar att ta mig så långt ut att jag inte kommer stöta på en käft inom en månad, vill det sig illa att en markägare dyker upp i jokkmokk är jag villig att betala för att bli lämnad ifred
Förutom att jag inte alls förstår idén, så tycker jag att det allra vettigaste du kan göra är att först ge dig ut 4-5 dagar på ett liknande ställe. De erfarenheter du då får kommer att hjälpa dig på din betydligt längre utflykt!

Själv stannar jag i stan, nära kaféer, restauranger och barer 😀
Citera
2025-06-14, 20:19
Medlem
DrottningXVIGustafs avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/tva-fjallvandrare-fastnade-i-myr-i-salenfjallen-sa-minskar-du-risken

Inom loppet av några dagar har två fjällvandrare fastnat i myrar i Sälenfjällen. Här ger fjällräddaren Ingemar Sköldner tips på hur du minskar risken för att drabbas under fjällvandringen.
Citera
2025-11-24, 14:02
Medlem
Hur gick det?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem