2025-06-07, 16:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi vet hur ambulans personal fuskar, istället för Ida kunde istället vara Linn. Patienten fick åka med på fyllestyrningen fastspänd i i båren.

Ambulansskandalen

Onykter ambulanspersonal åkte på prio 1-larm
5 september 2023 09:00

Fredag morgon, mitt i sommaren. Personalen kommer till jobbet på en ambulansstation i norra Hälsingland. Fyra personer ska bemanna de två ambulanserna under dagen.

– Det är rutin att alla ska blåsa i alkomätaren när man kommer till jobbet. Men den här dagen valde en person medvetet att inte blåsa,
https://www.ljusnan.se/2023-09-05/onykter-ambulanspersonal-akte-pa-prio-1-larm
Citat:
Lite här som var felet, även ambulanspersonalen som vägra blåsa skulle fått sparken, att medvetet hoppa på ett prio1 larm o vara onykter sätter patienten i fara, föraren var nykter o upptagen med att köra bilen, den onyktra ska övervaka o hjälpa patienten som uppenbart hade allvarliga problem genom prio1 larmet, dvs livshotande, o du får hjälp av en alkohol påverkad, sparken direkt för att personen utsatte patienten för fara. detta ingår i personens utbildning o personen vet om risken med att dyka upp full på jobbet.
Det här har absolut ingenting att göra med det som tråden handlar om. Dessutom misstänkliggör du Linn på ett helt oacceptabelt sätt.
2025-06-07, 16:06
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Lite här som var felet, även ambulanspersonalen som vägra blåsa skulle fått sparken, att medvetet hoppa på ett prio1 larm o vara onykter sätter patienten i fara, föraren var nykter o upptagen med att köra bilen, den onyktra ska övervaka o hjälpa patienten som uppenbart hade allvarliga problem genom prio1 larmet, dvs livshotande, o du får hjälp av en alkohol påverkad, sparken direkt för att personen utsatte patienten för fara. detta ingår i personens utbildning o personen vet om risken med att dyka upp full på jobbet.

Ambulansföraren som var onykter fick inte sparken enligt Ljusnan utan var kvar i tjänst efter händelsen.
2025-06-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här är ju bara nonsens som inte ens har med tråden att göra.

Det där finns det inte något vetenskapligt stöd för. Det övriga du skriver är så dumt att jag inte bemöter det.
Du är lite låst via stuprörstänkandet du har, man måste se alternativen, själv tycker jag det är fel med PEth test, men uppenbart finns inga tecken på att det ska försvinna, många hävdar det är bästa sättet vi har idag.

Genom att det inte kommer försvinna samt finns inga tecken på läkare kommer sluta dela upp o endel består av PEth test, vare sig vi vill det eller inte, en läkare kan inte bli straffad för att inte upplysa dig om alla värden man får fram via blodprov, även om man ser värdet behöver man inte redovisa värdet eller ens föra in det i journalen.
2025-06-07, 16:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
Fast är väl samma med hjärna och kropp. Där finns också riktlinjer, gränser, bedömningar och utlåtanden.
När blir en person dement nog för att inte ha körkort. När är synen dåligt nog för att inte ha körkort.
När är risken för hög för att personen kan orsaka en trafikolycka.

5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,

6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon.

7. körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort

Punkt 5 och 7 är bedömningar utan misstankar om brott.
Punkt 6 betyder inte att föraren begått brott i trafiken. Här inräknas misshandel, stölder, våldtäkt och annan brottslighet.

En del av Transportstyrelsens uppdrag är att förebygga.

Det är samma som med jaktvapen. Du behöver inte ha misskött dig med jaktvapen, men du kan ändå bli av med dem på grund av en rad andra omständigheter som inte har med ditt hanterade av jaktvapen.
Nu handlar saken om PEth som bedömningsgrund och enbart PEth-värdena är otillräckliga för att bedöma lämpligheten att ha körkort.
2025-06-07, 16:11
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Det här har absolut ingenting att göra med det som tråden handlar om. Dessutom misstänkliggör du Linn på ett helt oacceptabelt sätt.

Det är trots allt relaterat. Av artikeln framkom också att mätaren varit ur funktion under lång tid i samband med pandemin. Så även om det finns en rutin som säger att alla ska blåsa är det inte alls säkert att detta verkligen sker. Man kan alltså inte till 100% lita på att en onykter ambulansförare stoppas från att köra, därför är det ju extra viktigt att ställa extra höga krav när man söker behörighet för att få köra tung ambulans och då är det rimligt att den som har 5 prover över 0,3 varav ett 0,69 - i Linns fall - inte få ha kvar behörigheten tills nykterhet är påvisad enligt de rutiner som gäller.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-07 kl. 16:14.
2025-06-07, 16:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du är lite låst via stuprörstänkandet du har, man måste se alternativen, själv tycker jag det är fel med PEth test, men uppenbart finns inga tecken på att det ska försvinna, många hävdar det är bästa sättet vi har idag.

Genom att det inte kommer försvinna samt finns inga tecken på läkare kommer sluta dela upp o endel består av PEth test, vare sig vi vill det eller inte, en läkare kan inte bli straffad för att inte upplysa dig om alla värden man får fram via blodprov, även om man ser värdet behöver man inte redovisa värdet eller ens föra in det i journalen.
Du vet uppenbarligen inte vad som avses med ”stuprörstänkande”. Och den här skandalen har alldeles nyligen avslöjats av media. Självklart kommer det att bli förändringar. Sådana som du är farliga för ni låter er kuvas och accepterar maktmissbruk. Det är ynkligt att se.
2025-06-07, 16:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det är trots allt relaterat. Av artikeln framkom också att mätaren varit ur funktion under lång tid i samband med pandemin. Så även om det finns en rutin som säger att alla ska blåsa är det inte alls säkert att detta verkligen sker. Man kan alltså inte till 100% lita på att en onykter ambulansförare stoppas från att köra, därför är det ju extra viktigt att ställa extra höga krav när man söker behörighet för att få köra tung ambulans och då är det rimligt att den som har 5 prover över 0,3 varav ett 0,69 - i Linns fall - inte få ha kvar behörigheten tills nykterhet är påvisad enligt de rutiner som gäller.
Nej, det har inte med trådens ämne att göra. Dessutom är en grundpremiss att Linn alltid blåst grönt.
2025-06-07, 16:18
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Du vet uppenbarligen inte vad som avses med ”stuprörstänkande”. Och den här skandalen har alldeles nyligen avslöjats av media. Självklart kommer det att bli förändringar. Sådana som du är farliga för ni låter er kuvas och accepterar maktmissbruk. Det är ynkligt att se.

Ja du verkar ju hursomhelst inte veta vad stuprörstänkande är. Jag skulle säga att du är betydligt farligare då du ser allt i svart eller vitt. Det finns inget bevisat maktmissbruk här, sen kan man alltid förbättra rutiner löpande, det gör man ju inom alla verksamheter.
2025-06-07, 16:29
Medlem
Citat:
Jag kuvas inte jag anpassar mig, det är en skillnad.
Vet att jag har test framför mig, jag anpassar o bemöter, likt jag gör i vardagslivet, checka upp vem jag ska möta, vad o vem personen är, förbereder mig helt enkelt, utgör att jag har inga problem att vara egenföretagare, var ordförande, jobba statligt, osv.

Blir inte som personerna som vi läser om, som sitter o snyftar för körkortet blev taget, o framförallt inte förstår varför, dvs förstå varför är även vägen tillbaka att återfå sitt körkort o livet innan.
Tror man kan placera sig i turen genom att vara uppmärksam, placera sig rätt, ta rätt beslut beroende på situation, se möjligheten istället för att köra fast, varav jag nämner jag har lärt mig något nytt varje gång systemet gått emot mig, jag väljer inte samma väg igen, hitta en ny eller en väg runt.
2025-06-07, 16:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Ja du verkar ju hursomhelst inte veta vad stuprörstänkande är. Jag skulle säga att du är betydligt farligare då du ser allt i svart eller vitt. Det finns inget bevisat maktmissbruk här, sen kan man alltid förbättra rutiner löpande, det gör man ju inom alla verksamheter.
Det kan kanske förefalla som svartvitt stuprörstänkande utifrån din extremt inskränkta horisont. Det är du som inte förstår varför myndighetsbeslut måste följa lagkraven på saklighet och opartiskhet. Problemet ligger hos dig men du är för självgod och okunnig för att kunna förstå det. Hittills har du inte visat en enda källa som stöder Transportstyrelsens agerande på en vetenskaplig grund. Däremot har du fått se massor av fakta som visar att Transportstyrelsen gör fel. Att du saknar vilja eller förmåga att ta till dig fakta visar att du är faktaresistent. Att du trots all fakta fortsätter att spamma tråden med nonsens och felaktigheter visar att du saknar normalt omdöme.
2025-06-07, 16:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag kuvas inte jag anpassar mig, det är en skillnad.
[…]
Det är bara en fråga om semantik. I slutändan legitimerar du maktmissbruk genom att foga dig och inte invända. Om alla gör så blir det fritt fram för maktmissbruk. Då kanske PEth-testerna fortsätter… Vi får se vad som händer. Resten av ditt inlägg anser jag vara OT så det bemöter jag inte.
2025-06-07, 16:54
Medlem
Citat:
Det är bara en fråga om semantik. I slutändan legitimerar du maktmissbruk genom att foga dig och inte invända. Om alla gör så blir det fritt fram för maktmissbruk. Då kanske PEth-testerna fortsätter… Vi får se vad som händer. Resten av ditt inlägg anser jag vara OT så det bemöter jag inte.
Följer vad jag läser, TS går ut med beroende, man ska inte ha begär efter alkohol.

Visst jag kan erkänna, en öl hade varit grymt gott idag, eller ett glas vin spec när det är några veckor sedan jag tog öl/vin, jag älskar goda viner, läsa allt jag gillar hos vissa viner, även beställa hem några flaskor om dessa inte finns på bolaget.

Men jag vill även bevisa för mig själv att jag inte behöver dricka öl/vin, tre veckor är inte lång tid o utgör inte om jag har ett beroende eller inte, vill testa lite längre, dels är det ett bra tillfälle i livet att göra detta, som blodtrycket, träning, kost, vet jag brukar inte träna dagen efter, blir mer slappande osv.
Har aldrig gjort detta i mitt liv, kanske omedvetet att det varit perioder utan öl, detta är första gången jag gör det medvetet, tar dessa tre månader enbart för att bevisa för mig själv, skulle inte peth dykt upp hade jag med sannolikhet inte valt det nu. Invända gör jag genom att jag snackar med läkare, nu har dom dessutom börja ringa upp mig, jag invänder mycket mer verksamt än du gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in