2025-05-18, 20:24
  #3709
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Här är en, som för omväxlings skull ska utvisas till Sverige.

Någon har startat en GoFundMe för en somaliska/eritreanska (vet inte vilket, bryr mig inte heller) som är svensk medborgare och alltså har åkt till Kanada för att söka asyl. Tydligen är det synd om henne för Kanada ger inte henne pengar (smart Kanada, Sverige borde lära av dig) och därför har det startats en GoFundMe.

Det här är inte den första, och kommer nog tyvärr inte heller bli den sista av de här historierna man läser. Folk som drar runt och asylshoppar. Vedervärdigt.

https://www.gofundme.com/f/asma-salah-samsam-jibril-maisa-abdi-who-need-help

Hon har tydligen hitintills fått in totalt 270 C$ (kanadensiska dollar). Men har målet att få in 7 500 C$. Så det går väl sådär för henne. Vet inte vad hon tänkt sig riktigt, 7 500 C$ räcker inte att leva på speciellt länge. Hon kanske har någon optimistisk förhoppning om att kvickt finna en välbärgad man som vill försörja henne eller ett välbetalt arbete eller nåt? Har för mig att Kanada söker folk inom oljeindustrin, skogsbruket och gruvnäringen nu, men det är nog inte hennes grej misstänker jag...
Citera
2025-05-19, 00:06
  #3710
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Här är en, som för omväxlings skull ska utvisas till Sverige.

Någon har startat en GoFundMe för en somaliska/eritreanska (vet inte vilket, bryr mig inte heller) som är svensk medborgare och alltså har åkt till Kanada för att söka asyl. Tydligen är det synd om henne för Kanada ger inte henne pengar (smart Kanada, Sverige borde lära av dig) och därför har det startats en GoFundMe.

Det här är inte den första, och kommer nog tyvärr inte heller bli den sista av de här historierna man läser. Folk som drar runt och asylshoppar. Vedervärdigt.

https://www.gofundme.com/f/asma-salah-samsam-jibril-maisa-abdi-who-need-help

Haha, hon sökte asyl i Kanada under falsk identitet men blev identifierad som svensk medborgare!
Citera
2025-05-19, 18:50
  #3711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I många berättelser här i denna tråd slås jag av hur Sverige beslutar om utvisning, men samtidigt saboterar för sig själv med verkställandet.

Bara en sådan sak som att utvisa en person men inte till hemområdet utan till en annan plats. Det uppstår praktiska problem. Badgad för kurder, Afganistan för hazarer från Iran etc.

Men sedan är det ju detta helt hopplöst vansinniga med att beslut dröjer. Det är sanslöst långa tidsperioder som bara går åt för att myndigheterna är så sanslöst sega i sitt arbete. Berättelser där människor väntat på beslut i åratal.

Det är sjukt. Om jag hade fått möjlighet att förändra så skulle jag absolut se till att folk får beslut inom två veckor.

Sedan ska man aldrig ge permanent uppehållstillstånd till asylsökande. Det var ett grovt tjänstefel. Målsättningen ska alltid vara att arbeta internationellt för att flyktingar ska kunna återvända till sina hemländer.

Angående lång väntan på beslut: handlar ofta inte om lång handläggningstid utan om att den asylsökande har avvikit etc.
Söker asyl, går under jorden, ärendet avskrivs, dyker upp igen, får avslag, avviker åter osv osv.
Sedan givetvis att man söker asyl i olika id, ev i olika länder.
Då drar besluten ut på tiden,

Och i snyftmedia nämns aldrig bakgrunden: där blir rubriken att ”nu skall Ali utvisas efter 9 år”, och inget om att han hållit sig undan i 8.
Citera
2025-06-07, 07:44
  #3712
Medlem
Honklers avatar
Konvertering till kristendom och risker vid just nu oplanerade framtida äktenskapsbrott otillräckliga skäl för blivande läkare att slippa återvända till Iran.

https://www.dn.se/sverige/shaghayegh-ska-utvisas-har-en-arme-pa-min-sida/

Citat:
inte har redogjort för sin tro på ett tillräckligt övertygande sätt, för att det ska utgöra skyddsskäl.

en kvinna i Iran kan dömas till stening för äktenskapsbrott……

Hon vill läsa vidare och bli läkare.
__________________
Senast redigerad av Honkler 2025-06-07 kl. 07:55.
Citera
2025-06-07, 09:31
  #3713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkler
Konvertering till kristendom och risker vid just nu oplanerade framtida äktenskapsbrott otillräckliga skäl för blivande läkare att slippa återvända till Iran.

https://www.dn.se/sverige/shaghayegh-ska-utvisas-har-en-arme-pa-min-sida/

Jag är trött på alla som kommer till Sverige, och, som av en slump, så blir det farligt för dem precis när de är här. Ofta ringde någon och sade att säkerhetspolisen hade frågat eller annat påhitt och de söker asyl. Bara de faktum att de ljuger gör att de inte borde få stanna. De är inte förföljda. De vill ha ett bättre liv och ljög för att få komma till Sverige via visum. Sen ljuger de igen och hittar på hot för att få stanna. Sen samarbetar de inte med myndigheterna utan skiter i myndighetsbeslut och fortsätter att stanna. Detta missbruk av asylrätten måste få slut. Inte heller ska det premieras att man struntar i myndighetsbeslut och på så sätt får stanna. Nästan alla artiklar är ju om folk som gömmer sig och kostar Sverige pengar genom att ändå nyttja samhällsfunktioner.
Citera
2025-06-11, 20:34
  #3714
Medlem
lolbertarians avatar
27 årig kvinna utan asylskäl väljer att stanna ändå. ”Under jorden”.

Citat:
I höstas fick Sarah slutgiltigt avslag på sin asylansökan. Livrädd för att skickas tillbaka lever hon nu som papperslös. Utan framtid och, sedan den nya preskriptionslagen, utan minsta hopp.
https://www.sydsvenskan.se/2025-06-10/sarah-27-har-gatt-under-jorden-det-har-ar-inget-liv/
Citera
2025-07-02, 16:29
  #3715
Avstängd
Samma dag som 20-åriga Jessica Byusas föräldrar och tre yngre syskon fick permanent uppehållstillstånd i Sverige, fick hon ett utvisningsbeslut till Rwanda. Detta eftersom Jessica hunnit bli myndig i väntan på att Migrationsverket fattade sitt beslut.

– Jag har ingenting, inte ens någonstans att bo, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/jessica-20-utvisas-ensam-till-rwanda-resten-av-familjen-far-stanna-i-sverige
Citera
2025-07-05, 23:38
  #3716
Avstängd
Gholam Soltani har tre SM-guld.

Nu har han blivit papperslös.

– I Afghanistan är det förenat med dödsstraff att leva som han gör, säger hans sambo Anna Holm.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/25aEnq/gholam-soltani-ska-utvisas-dor-hellre-an-lamnar-sverige
Citera
2025-07-05, 23:54
  #3717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Gholam Soltani har tre SM-guld.

Nu har han blivit papperslös.

– I Afghanistan är det förenat med dödsstraff att leva som han gör, säger hans sambo Anna Holm.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/25aEnq/gholam-soltani-ska-utvisas-dor-hellre-an-lamnar-sverige
Helvete heller att den killen är några 28 år
Citera
2025-07-06, 00:23
  #3718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Gholam Soltani har tre SM-guld.

Nu har han blivit papperslös.

– I Afghanistan är det förenat med dödsstraff att leva som han gör, säger hans sambo Anna Holm.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/25aEnq/gholam-soltani-ska-utvisas-dor-hellre-an-lamnar-sverige

Snygg taktik av AB att låta sambon (trodde utifrån bilden att hon var hans ”svenska mamma”, åldersmässigt skulle det passa bättre) förklara hur sakförhållanden ligger till.
Då kan ju inte AB anklagas för att sprida tendentiös desinformation.
Sambon hävdar tex också att man nu kan sitta i förvar i flera år, vilket inte stämmer.
(Om det inte handlar om brottsutvisade)
Citera
2025-07-06, 06:09
  #3719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Gholam Soltani har tre SM-guld.

Nu har han blivit papperslös.

– I Afghanistan är det förenat med dödsstraff att leva som han gör, säger hans sambo Anna Holm.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/25aEnq/gholam-soltani-ska-utvisas-dor-hellre-an-lamnar-sverige

https://www.tv4.se/artikel/2ZeOLihIYLLyS5FawzmamZ/flerfaldige-sm-vinnaren-ska-utvisas-han-aer-en-stor-foerebild-foer-manga

Här är en artikel som belyser situationen lite mer. Han sysslade med asylshopping, åkte till Norge först men åkte till Sverige för att han ville hit.

Det framgår att att, 50 år i år, har bott med en 28-åring som sambo, i nio år. Så när han var 19 och hon 41, så flyttade de ihop? Han är yngre än ett av hennes barn. Känns minst sagt lite som obehagligt med den ålders- och maktbalansskillnaden. Batikhäxa är väl bara förnamnet.

Till hennes försvar kan då sägas att han förefaller på foton, vara betydligt äldre än 28…

Sen är det den lilla detaljen att han förefaller inte vara skriven hos henne.

Sen, vilket är den största frågan- om de nu är seriösa sambos, varför ansöker de inte om sambovisum? Det är något jätteskumt med att de inte ens förefaller försöka göra det. Man kan också få undantag och göra det inifrån landet. Nej, det är något fel med den här storyn.
Citera
2025-07-06, 07:21
  #3720
Medlem
Vänersborgares avatar
Hur kan han bli uttagen till landslaget om han inte är medborgare här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in