2025-06-06, 21:30
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=6osSKj04Bz8&t=156s

I vart fall inte som mellan 1.40-2.30 i detta klipp. Och tror inte alls att sådana patienter är särskilt ovanliga, även om detta kanske var lite överdrivet.
2025-06-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det är väldigt allmäna tips: ha rena underkläder, var ärlig med dina besvär, kom inte med din egen diagnos och begär mediciner. Försök vara trevlig men det e OK om man är stressad eller nervös

Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Ta gärna med utskrift av din tråd startad i Medicin och hälsa där du helst väntat in minst 20 svar på din välformulerade rubrik som t ex denna:

(FB) Har fått astma! Tips på medicin att fråga läkaren om

Rena underkläder håller jag med om och en anhörig om TS är medtagen eller rejält uppstressad och riskerar att glömma eller missförstå delar av vad läkaren föreslår.
Varför ska just underkläder vara rena, men inte resten? Hur ofta klär man av sig? Man kan ju dessutom komma direkt från jobb, trädgårdsarbete eller vad som. Tror inte i sig att kläder spelar någon roll alls men ger naturligtvis en del i helhetsintrycket. Man beskriver sina symtom, besvär, problem eller vad man vill ha hjälp med? Diagnos ställer läkaren. Behandling detsamma.
2025-06-06, 21:42
Avslutad
Det är lätt att tänka att det är värre än vad det är och i värsta fall tar man upp tiden för andra i onödan. Så jag undviker vård in i det längsta. När man väl är där så är det ju läkarens jobb att upptäcka skadan om man nu har en.
2025-06-06, 21:53
Medlem
Busgriss avatar
Läkarna menar att man ska bli tjej och skaffa häst, då tar de en på allvar.
2025-06-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afraidofmats
https://www.dn.se/insidan/lakaren-om-olika-patienter-hasttjejen-tar-man-alltid-pa-allvar/

Där har vi en artikel jag inte kan läsa, men eftersom jag gärna vill slippa att bli konstigt bemött hos läkaren är min fråga - vad skriver de om?

Var kortfattad och konkret Berätta exakt när symptomen började. Lista kort vad du redan har prövat eller gjort för att åtgärda problemet. Var ärlig och tydlig med vad du är orolig för eller vad du misstänker.

Tips kring oro; och hur man förmedlar det på ett sätt som gör att man blir tagen på mer allvar “Jag vet att det kanske inte låter så allvarligt, men jag känner mig orolig och behöver hjälp att förstå vad det är. Brukar föredras är min uppfattning. Larvigt? Ja men pröva så får ni se.

Undvik att börja med en lång bakgrundshistoria om ditt liv. Inte heller bra o prata i 10 minuter innan du kommer till saken.

Hästtjejerna är någon slags symbolik för ärlighet, rakhet och kortfattade. Man tar dom mer på allvar. Samma med finnar.
Senast redigerad av rawjudge 2025-06-06 kl. 22:19.
2025-06-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag snabbläste den artikeln som först publicerades på Hippson innan den blev låst även där. Nu har då tydligen kommunistblaskan DN rippat den.

Men i alla fall så gick artikeln i korthet ut på att hästtjejer ofta underdriver sina symptom i jämförelse med andra patientgrupper, de slätar gärna över relevanta symtom. Jag jobbar själv i vården som sjuksköterska och jag kan väl instämma med läkaren, men jag skulle generellt säga att svenska/nordiska sporttjejer tar man på största allvar. (Fjantiga fotbollskillar not so much). Detta likväl som om man får in en finländare som inte säger så mycket, denna har man stenkoll på, en skrikande arab skiter man i fullständigt.

Ska inte säga att alla tänker som jag, men de som varit med ett tag brukar så småningom lära sig.

Trevligt att se att vårdpersonal diskrimineras baserat på förutfattade meningar och fördomar. Proffsigt.
2025-06-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Hästtjejerna är någon slags symbolik för ärlighet, rakhet och kortfattade. Man tar dom mer på allvar. Samma med finnar.

Trevligt att se att vårdpersonal diskrimineras baserat på förutfattade meningar och fördomar. Proffsigt.
2025-06-06, 22:26
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Viss skillnad på en överdramatisk arab och en lugn finländare. Många som börjar inom vården fattar inte detta i början, men lär sig rätt snart att sålla. Klarar man inte den enkla saken så blir man vanligtvis inte långrandig i yrket. Nu ska du inte tro att det bara är svensk vårdpersonal som resonerar så, vi har rätt många iranier som är läkare och sköterskor och de resonerar på samma sätt.

Det är just ovanstående som är proffsigt, rätt person får rätt vård. En skrikande arab behöver ingen vård fort just eftersom han gastar och lever om.
2025-06-06, 22:28
Medlem
Citat:
Viss skillnad på en överdramatisk arab och en lugn finländare. Många som börjar inom vården fattar inte detta i början, men lär sig rätt snart att sålla. Klarar man inte den enkla saken så blir man vanligtvis inte långrandig i yrket. Nu ska du inte tro att det bara är svensk vårdpersonal som resonerar så, vi har rätt många iranier som är läkare och sköterskor och de resonerar på samma sätt.

Det är just ovanstående som är proffsigt, rätt person får rätt vård. En skrikande arab behöver ingen vård fort just eftersom han gastar och lever om.

Du tror att jag hakade upp mig på just "arab"? Du erkänner själv att ni baserar eran insats redan på förbestämda förutfattade meningar och fördomar. Ska jag behöva bli finsk eller hästtjej för att få vården jag har rätt till och betalat för på förhand?

Vidrig människosyn. Hoppas att du själv får smaka på din egen medicin en dag
2025-06-06, 22:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du tror att jag hakade upp mig på just "arab"? Du erkänner själv att ni baserar eran insats redan på förbestämda förutfattade meningar och fördomar. Ska jag behöva bli finsk eller hästtjej för att få vården jag har rätt till och betalat för på förhand?

Vidrig människosyn. Hoppas att du själv får smaka på din egen medicin en dag

Du är helt dum i hela huvudet som inte fattar att jag och flera andra resonerar i stora drag. Men tala du med valfri vårdpersonal så får du sanningen. Det handlar inte om att diskriminera, utan att ge rätt och adekvat vård till den person som behöver det bäst, men det är du för dum för att fatta.
2025-06-06, 22:34
Medlem
Om man redan vet vad man lider av är det bra att läsa på om behandlingen på internetmedicin före besöket. Det händer nämligen att läkaren skriver ut fel läkemedel, fel dosering osv och då är det bättre att rätta läkaren redan under besöket.
2025-06-06, 22:34
Medlem
Citat:
Du är helt dum i hela huvudet som inte fattar att jag och flera andra resonerar i stora drag. Men tala du med valfri vårdpersonal så får du sanningen. Det handlar inte om att diskriminera, utan att ge rätt och adekvat vård till den person som behöver det bäst, men det är du för dum för att fatta.

Att ni har utvecklat en vidrig kultur på arbetsplatsen är ju knappast ett argument för att det vidriga och oproffsiga beteendet skulle vara befogat, men det är du för dum för att fatta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in