2025-05-31, 14:41
Medlem
IvanDF3s avatar
DIETEN & SOMMARKUREN

Jag har redan nämnt att min kropp signalerar märkbart mer hunger och berättar att den behöver mer energi; fler byggstenar. Och jag har legat ovanligt högt på matintaget för att vara jag. Minst 500 kcal över mitt tänkta kaloritak men många gånger både +1000 och 1500 kalorier.

Vikten tickar ned enligt plan
Trots detta, tickade jag ned exakt enligt plan och vägde i går morse in på 92.5 kg. Samtidigt som musklerna fortsätter växa (Apoteksh...s Cutmix Ripo är mumma för själ...deffen!). I mitten av augusti är planen att väga in på 88 rakbladsvassa kilon. Lite svårt att veta om det är min optimala vikt. Eftersom jag aldrig haft en sådan slank/smal fysik som jag har nu. Det får helt enkelt visa sig om det är 88 eller kanske 87 eller rent 90 kg som är mitt i prick.

Inga sides, bara fördelar
Vad det gäller kuren är jag förvånad - och galet tacksam - över att jag knappt märker av den utöver de positiva effekterna. Då ligger jag ändå över grammet (högt för att vara jag) på veckobasis inklusive Tren A. Med lite tur kanske jag helt slipper de galna Tren-svettningarna. De har tidigare kommit i vecka 3-4. Efter helgen går jag in på min femte vecka med Tren i systemet. Så det ser ljust ut

Jag skrev här ovan att jag har ätit 500-1500 kalorier mer än planerat. Jag ska se till att hålla igen lite från och med nu. Eftersom det för varje vecka som passerar, i regel blir ännu svårare att bli av med det sista, envisa fläsksladdret.

Nu ska jag klippa gräsmattan men om du precis ska köra ditt pass; kör hårt! // Ivan
Senast redigerad av IvanDF3 2025-05-31 kl. 14:46.
Citera
2025-05-31, 19:59
Medlem
IvanDF3s avatar
🧅PATTAR🧅

Jag kände mig fräsch och stark i pecsen så de fick sig en rejäl omgång alldeles nyss. Jag hade turen att Smithmaskinen blev ledig precis när jag skulle kicka igång passet. Jag fortsatte sedan med två olika flyesövningar med högreps: Sittande en bra bit framför cable crossen med nästan helt rak rygg på bänken, trissorna nere vid golvet och sedan förs händerna upp mot taket följt av traditionella flyes. Jag avslutade med sittande maskinpressar med fria vikter.

Övningar
1) Bänkpress med brett grepp i Smith-maskinen, incline: 6 x 6-8 reps (80 kg som tyngst med 1:3-tekniken
2) Sittande flyes, nedifrån och upp i 4 set: 30, 25, 20 resp 20 reps.
3) Stående, vanliga flyes i 4 set: 30, 25, 20 resp 20 reps.
4) Sittande maskinpressar med fria vikter: 30 kg x 8, 60x8, 90x8, 100x8, 110x6, 120x6, 90x11

Med 1:3-tekniken (tror den benämns så) menar jag principen där man kontrollerat exploderar upp vikten men sänker den sakta under 3-4 sekunder. Måste börja använda mig av den oftare igen. Den tar duktigt och testar du så var beredd på att du kommer få köra med lägre vikter än du normalt hanterar.

Passet tog drygt en trekvart och var riktigt bra. I morgon bitti står rygg på schemat. Senare i kväll ska jag lägga upp planerna på hur det passet ska gestalta sig i fråga om val övningar och ordningsföljd, vikter, set och repetitioner. Min vana trogen kommer jag garanterat titta på träningsvideos med John "Mountain Dog" Meadows, Jeff Nippard, Jay Cutler, Dorian & Co. Som ett led i att redan 12 timmar före jag sätter min fot på gymgolvet, börja fokusera på arbetet som ska utföras. Kan säkert i en del ögon framstå som lite väl krystat, eller nåt i den stilen. But hey, it works for me

Kör hårt! // Ivan
Citera
2025-06-01, 10:59
Medlem
IvanDF3s avatar
NYTT RYGG-PB + 2 ML TESTO/MAST/TREN!

I flera år, sedan våren 2022, har jag haft 4 x 160 kg som PB i pulldowns med fria vikter. Med samma, långsiktiga målsättning då som du: Att klara av 4 x 200 kg. Så tidigare våras, tog jag 165 kg x 4 repetitioner. För mitt inre har jag tänkt att jag ska klara av 170 kg i månadsskiftet juni/juli och så 4 x 180 kg i andra hälften av augusti.

Jag klarade 4 x 170 kg tidigare än så. Jag kände mig otippat stark i morse, när jag inledde ryggpasset. Så jag frångick det tänkta upplägget och satsade nästan direkt på att klara fyra strikta repetitioner på ny PB-vikt och - I did it!!

Övningar
1) Pulldowns med fria vikter: 40 kg x 10, 80x8, 120x6, 140x4, 160x4, 170x4, 160x3, 120x6, 100x8, 90 kg x 7 reps
2) Low Row: 6 x 10 reps och som mest 120 kg
3) Vertical Traction (en maskin som ger en symbios av breda latsdrag och chins): 4 x 10
4) Sittande T-bar med fria vikter: 120x10, 130x9x140x7, 130x7, 120x9, 100x11

Oljepåfyllning
Var tredje dag sätter jag 250 mg Cutmix Ripo på snabba estrar och kompletterar med 2 x 100 mg av långsamma Testo C och Mast E. I morse, innan jag åkte till gymet, var det dags för att ge ena skinkan 2 milliter. Ett smidigt, snabbt stick. Skönt. Eftersom det är läskigt och djupt obehagligt att sticka sig själv frivilligt.

Nu blir det trädgårdsarbete och intag av kalorier. Om jag känner mig pigg och stark i eftermiddag blir det ett andra pass.

Kör hårt! // Ivan
Citera
2025-06-01, 20:06
Medlem
IvanDF3s avatar
ABS/VADER/BICEPS

Det blev ett komplementpass nu på kvällskvisten. Det var otippat mycket med folk - annars brukar det vara söndagslugnt vid den här tiden - så det blev bara två bicepsövningar. Fast det var rätt skönt. Och bra. För jävlar som de fick jobba!

Övningar
1) Abdominal crunches-maskin: 6 x 8 reps (tungt)
2) Vadpress: 4 x 20 reps
3) Pulldowns med omvänt grepp i pyramid (85 kg som tyngst): 15, 12, 10, 8 & 6 strikta reps
4) Abdominal crunches-maskin: 6 x 15 reps (medel)
5) Vadpress: 4 x 20 reps
6) Scott Curl med EZ-stång: 20 kg x 10, 30x10, 40x10, 45x8, 40x9, 35x8, 30x10, 25 kg x 12 samt 20 kg x 17 reps

Nu återstår bara en sak: Sen middag till en ny thriller som precis kom upp på gratisfilmer.tv

Kör hårt! // Ivan
Citera
2025-06-03, 13:30
Medlem
IvanDF3s avatar
TISDAGSAXLAR I GRYNINGEN

Tidigt i morse var jag på gymet. För att smiska axlar. Det blev ett ok pass men inte mer än så. Jag var trött och hade huvudvärk och tände liksom aldrig till. Eller jo, det gjorde jag men inte sådär så att det sprakade som fyrverkerier.

Övningar
1) Sittande militärpressar i Smithmaskinen: 30 kg x 10, 40x10, 50x10, 60x10, 70x10, 80x8, 85x6, 90x4 repetitioner
2) Reversed pec-deck: 4 x 10 reps i pyramid, 82 kg som tyngst
3) Axelpressar i maskin med fria vikter: 40 kg x 10, 60x10, 80x10, 90x8, 100x8, 110x7, 120x5
4) Maskin för utsida axlar: 4 x 10 reps

I eftermiddag blir det nog en komplementpass med abs och triceps. Många hade kört mage och triceps tillsammans med axlar. Men när jag är klar med sista repetitionen i den sista ryggövningen, har jag i regel inget mer att ge. Allt jag gör därefter, skulle bli halvdant. Då föredrar jag att återvända 8 timmar senare, efter att ha ätit och byggt upp ny energi.

Deff & Kur
Vägde mig i morse och skriver några rader om dieten och deffen separat i kväll

Kör hårt! // Ivan
Senast redigerad av IvanDF3 2025-06-03 kl. 13:35.
Citera
2025-06-03, 15:57
Medlem
IvanDF3s avatar
UPDATE: KUR & DEFF

Tänker att det kan vara dags för en uppdatering kring hur det går med att trimma bort det sista fläsket liksom hur sommarkuren sköter sig. Fredagen är D-Day och då min vikt "räknas". Eller med andra ord: Jag har en fast plan för hur viktnedgången ska se ut fram till mitten av augusti och det är på fredagarna som det avgörs om jag lyckats eller inte. Under deffens början kalkylerar jag med minus 0,5 kg i veckan för att i juli och augusti ha som målsättning att gå ned 0,4 kg resp. minus 0,2 kg.

Semi-D-day
På tisdagar väger jag mig för att se om helgen påverkade min vikt negativt (då det alltid är lättare att äta det där lilla extra onödiga fre-sön). Om vikten dragit iväg i fel riktning, har jag tre dygn på mig att korrigera det genom att vara ännu snäppet striktare.

Vågen var snäll i morse!
Sedan sommarkuren kickade in, har jag varit väsentligt hungrigare. Inte sugen utan det är som att kroppen har skrikit, tiggt och bett om mer näring. Så senaste tiden har det blivit att jag legat 500-1500 kcal över mitt tänkta näringsintag. Men jag har fortsatt gå ned i vikt. Även om det varit mer blygsamma nedgångar. Som i fredags. Just därför och sedan i lördags, har jag varit mer noggrann med kalorierna och det gav direkt resultat. I dag vägde jag in 0,6 kilo lättare jämfört med i fredags. Jag väger nu under fredagens tänkta vikten. Eller med andra ord: Veckans viktnedgång är redan säkrad.

I mitt grundupplägg ligger jag på ca 2100 kalorier och ca 185 gram protein, 100 gram fett och 100 gram kolhydrater. Jag kommer garanterat få justera detta under sommaren, på ett eller annat vis.

Vad jag äter i dag (dvs en typisk dag)
Måltid 1: Två riskakor och 15-20 gram honung innan passet, 35 gram proteinpulver + 10 mg kreatin i vattenflaskan under passet
Måltid 2: Lunch på kycklingfilé (140 gram), korngryn (40 gram torrvara) och broccoli (350 gram) samt 30 gram majonnäs blandat med curry och sambal olek
Måltid 3: 35 gram proteinpulver
Måltid 4: Middag på 200 gram fläskkarré, klyftpotatis (inte bestämt vikt ännu) och antingen 350 gram ostgratinerad broccoli eller 350 gram gratinerade tomathalvor + 25-30 gram bearnaisesås.
Måltid 5: 250 gram lättkvarg (0,5% fetthalt), 100 gram turkisk yoghurt (3,5% fett), 150 gram frysta jordgubbar + flytande sötningsmedel och vaniljarom
Måltid 6: Ibland skriker min kropp efter ett sjätte mål och då kan det bli ett par stekta ägg eller 1-2 dl råa havregryn i en skål med proteinshake + jordgubbar eller lite lingonsylt.

Sommarkuren är inne på sin femte vecka
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: Det här är den överlägset "bästa" kuren jag hittills kört. Även om förstaplatsen delas av Susta + Npp som jag använde mig av för under senvintern/tidig vår använde för att brygga in till Testo/Mast/Tren. Jag har genom åren testat en lång rad tillverkare men jag har en overall-vinnare i MediPharmas oljor. Jag använder just nu deras färdiga mix Cutmix Ripo med snabba estrar: Mast P, Mast P och Tren A. Till cutmixen, adderar jag till Testo C och Mast E, dvs långsamma estrar. Av den enkla anledningen att jag vill ha lite mer Testo och Mast utöver det som Cutmixen redan ger.

Var tredje dag (jaja, jag vet att eod är bättre för cutmixens snabba oljor) sätter jag:
1 ml Cutmix Ripo 250 mg
0,5 ml Testo C 200 mg, dvs 100 mg
0,5 ml Mast E 200 mg, dvs 100 mg

Inga sides, bara uppsidor (än så länge)
Jag har inga som helst sides än så länge. Allt är som vanligt. Förutom att jag har den där 7:e växeln på gymet, sätter nya PB's och att jag för varje dag blir torrare, hårdare och ser mer deffat muskulös ut. Jag ser ådror och seperationer som jag aldrig tidigare sett. Jag blir ivrig när jag tänker på vad spegeln har att berätta om en månad; om två månader liksom när jag är i mål i mitten av augusti.

Nu ska jag vila en stund för att sedan återvända till gymet för att köra triceps och abs

Kör hårt! // Ivan
Senast redigerad av IvanDF3 2025-06-03 kl. 16:06.
Citera
2025-06-04, 12:00
Medlem
IvanDF3s avatar
EXAKT 30 MINUTER PECS

Jag var tidsbegränsad i morse. Med ett träningsfönster som maximalt var 30 minuter. Det gav en bra sporre och piska och det resulterade i ett riktigt bra, effektivt och tungt pass.

Övningar
1) Incline-pressar 45° i Smith-maskinen: 4 arbetsset x 10 reps (kroknade på 90 kg i dag, kanske för att jag inte är van med så stark lutning på ryggstödet)
2) Decline-pressar i Smithen (en 25 kg-kaka under ena benet): 4 set x 12, 10, 8 resp. 6 reps
3) Pec deck: 3 x 6 reps på 115, 125, 135 kg + 5 avslutande repetitioner på 145 kg.
4) Maskinpressar med fria vikter, pyramid upp till 100 kg: 4 x 8-10 reps

Nu blir det lunch i form av 140 gram kycklingfilé, 300 gram vitkål och 3 ägg. Jag ska ställa mig på vågen i övermorgon fredag så i dag börjar jag strypa kolisarna en smula. I eftermiddag ska jag sätta lite oljor från vännerna på Apotekshuset. Skulle gjort det i morse men som sagt blev jag tidspressad.

Kör hårt! // Ivan
Citera
2025-06-05, 09:38
Medlem
IvanDF3s avatar
ETT HÖGST MEDIOKERT BENPASS...

...men ändå ett pass. I dag fick jag helt utesluta benpressen. Jag har sådana känningar i mitt krånglande knä att det inte ens var ett alternativ att testa. Jag går även omkring med en irriterande huvudvärk. Kan vara vädret för det är bra tryckande i dag. Och jag vet att jag är känsligt för det.

Övningar
1) Rövmaskin: 4 x 30 reps
2) Sittande lårcurls: 6 x 10 reps
3) Vadpress: 4 x 20 reps
4) Benspark: 6 x 10 reps

Jag skulle ha avslutat med att en andra gång köra både rövmaskinen och vadpressar men båda blev upptagna och jag orkade inte vänta. Dessutom var jag ändå helt loj och mest bara...off.

Invägning i morgon
För att klara veckans målsättning, ska jag i morgon bitti väga in på maximalt 92 kilo. Jag tror det ska vara lugnt men för att gardera mig lite extra blir det extra lågt på kolhydrater och extra många steg i dag, i alla fall 15-20 000 steg.

Kör hårt! // Ivan
Citera
2025-06-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDF3
UPDATE: KUR & DEFF

Tänker att det kan vara dags för en uppdatering kring hur det går med att trimma bort det sista fläsket liksom hur sommarkuren sköter sig. Fredagen är D-Day och då min vikt "räknas". Eller med andra ord: Jag har en fast plan för hur viktnedgången ska se ut fram till mitten av augusti och det är på fredagarna som det avgörs om jag lyckats eller inte. Under deffens början kalkylerar jag med minus 0,5 kg i veckan för att i juli och augusti ha som målsättning att gå ned 0,4 kg resp. minus 0,2 kg.

Semi-D-day
På tisdagar väger jag mig för att se om helgen påverkade min vikt negativt (då det alltid är lättare att äta det där lilla extra onödiga fre-sön). Om vikten dragit iväg i fel riktning, har jag tre dygn på mig att korrigera det genom att vara ännu snäppet striktare.

Vågen var snäll i morse!
Sedan sommarkuren kickade in, har jag varit väsentligt hungrigare. Inte sugen utan det är som att kroppen har skrikit, tiggt och bett om mer näring. Så senaste tiden har det blivit att jag legat 500-1500 kcal över mitt tänkta näringsintag. Men jag har fortsatt gå ned i vikt. Även om det varit mer blygsamma nedgångar. Som i fredags. Just därför och sedan i lördags, har jag varit mer noggrann med kalorierna och det gav direkt resultat. I dag vägde jag in 0,6 kilo lättare jämfört med i fredags. Jag väger nu under fredagens tänkta vikten. Eller med andra ord: Veckans viktnedgång är redan säkrad.

I mitt grundupplägg ligger jag på ca 2100 kalorier och ca 185 gram protein, 100 gram fett och 100 gram kolhydrater. Jag kommer garanterat få justera detta under sommaren, på ett eller annat vis.

Vad jag äter i dag (dvs en typisk dag)
Måltid 1: Två riskakor och 15-20 gram honung innan passet, 35 gram proteinpulver + 10 mg kreatin i vattenflaskan under passet
Måltid 2: Lunch på kycklingfilé (140 gram), korngryn (40 gram torrvara) och broccoli (350 gram) samt 30 gram majonnäs blandat med curry och sambal olek
Måltid 3: 35 gram proteinpulver
Måltid 4: Middag på 200 gram fläskkarré, klyftpotatis (inte bestämt vikt ännu) och antingen 350 gram ostgratinerad broccoli eller 350 gram gratinerade tomathalvor + 25-30 gram bearnaisesås.
Måltid 5: 250 gram lättkvarg (0,5% fetthalt), 100 gram turkisk yoghurt (3,5% fett), 150 gram frysta jordgubbar + flytande sötningsmedel och vaniljarom
Måltid 6: Ibland skriker min kropp efter ett sjätte mål och då kan det bli ett par stekta ägg eller 1-2 dl råa havregryn i en skål med proteinshake + jordgubbar eller lite lingonsylt.

Sommarkuren är inne på sin femte vecka
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: Det här är den överlägset "bästa" kuren jag hittills kört. Även om förstaplatsen delas av Susta + Npp som jag använde mig av för under senvintern/tidig vår använde för att brygga in till Testo/Mast/Tren. Jag har genom åren testat en lång rad tillverkare men jag har en overall-vinnare i MediPharmas oljor. Jag använder just nu deras färdiga mix Cutmix Ripo med snabba estrar: Mast P, Mast P och Tren A. Till cutmixen, adderar jag till Testo C och Mast E, dvs långsamma estrar. Av den enkla anledningen att jag vill ha lite mer Testo och Mast utöver det som Cutmixen redan ger.

Var tredje dag (jaja, jag vet att eod är bättre för cutmixens snabba oljor) sätter jag:
1 ml Cutmix Ripo 250 mg
0,5 ml Testo C 200 mg, dvs 100 mg
0,5 ml Mast E 200 mg, dvs 100 mg

Inga sides, bara uppsidor (än så länge)
Jag har inga som helst sides än så länge. Allt är som vanligt. Förutom att jag har den där 7:e växeln på gymet, sätter nya PB's och att jag för varje dag blir torrare, hårdare och ser mer deffat muskulös ut. Jag ser ådror och seperationer som jag aldrig tidigare sett. Jag blir ivrig när jag tänker på vad spegeln har att berätta om en månad; om två månader liksom när jag är i mål i mitten av augusti.

Nu ska jag vila en stund för att sedan återvända till gymet för att köra triceps och abs

Kör hårt! // Ivan

Skönt att det flyter på bra!

Alltid kul att ta del av andras kostplaner, och din diet är ju en riktig BB diet. Riskakor och honung är rätt populärt nuförtiden som pre-workout, vissa slänger även på mandelsmör. När kaloierna blir låga är verkligen potatis, berg med sallad och kycklingfile tre-fyra gånger om dagen min go-to måltid, då får man äta rejält med mat volymmässigt för sjukt få kalorier. Sötpotatis är ju så mycket godare och slänger man in dom i ugnen och gör pommes/klyftor av dom känns det nästan som ett cheat-meal.

Inga sides än så länge även med tren i mixen? Låter ju riktigt lovande! Finns inget mer beroendeframkallande att se sig själv bli hårdare och hårdare för varje vecka som går hehe, gör det lätt att deffa med den motivationen man får av det och det blir inte värt att fuska med sin diet.

Kör hårt!
Citera
2025-06-06, 16:15
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Skönt att det flyter på bra!

Alltid kul att ta del av andras kostplaner, och din diet är ju en riktig BB diet. Riskakor och honung är rätt populärt nuförtiden som pre-workout, vissa slänger även på mandelsmör. När kaloierna blir låga är verkligen potatis, berg med sallad och kycklingfile tre-fyra gånger om dagen min go-to måltid, då får man äta rejält med mat volymmässigt för sjukt få kalorier. Sötpotatis är ju så mycket godare och slänger man in dom i ugnen och gör pommes/klyftor av dom känns det nästan som ett cheat-meal.

Inga sides än så länge även med tren i mixen? Låter ju riktigt lovande! Finns inget mer beroendeframkallande att se sig själv bli hårdare och hårdare för varje vecka som går hehe, gör det lätt att deffa med den motivationen man får av det och det blir inte värt att fuska med sin diet.

Kör hårt!

Tack!

Riskakor med honung avfärdade jag faktiskt länge men tänkte att jag kan i alla fall testa. Jag upplever en markant, positiv effekt. Antagligen för jag kör morgonpassen på fastande mage. Inbillar mig att det blir som en hävstångseffekt på detta lilla pre workout meal.

Nu när min förbränning kom igång, är det så befriande att jag kan äta just massor av potatis - och i viss mån ris - och ändå ticka ned i vikt. Jag äter ofta nasi goreng. Eftersom vitkålen genererar ett berg av mat. Det är ju härligt att få äta en riktigt stor måltid under deff, även psykologiskt sitter det fint med en megatallrik mat.

Nix, inga som helst sides av tren. När jag körde Testo/Mast/Tren somrarna 2022 och 2023 fick jag en enda sides: De sinnessjuka svettningarna. De kom i vecka tre, fyra. Men nu kliver jag snart in i vecka 6 och de fortsätter lysa med sin frånvaro

Men jag har tur, för min kropp hanterar prepp bra. Märker få - och knappt kännbara - bieffekter. Det gäller även psyket. Jag blir tvärtom bara mer balanserad och harmoniskt. Rimmar med min tes om att ass förstärker ens grundpersonlighet.

Kör hårt du också Mr Razorsharp!
Citera
2025-06-06, 16:28
Medlem
IvanDF3s avatar
GRYNINGSPASS OCH INVÄGNING

I dag fick jag enligt plan maximalt väga 92 kg. Vågen visade på 91,6 kilo och därmed är jag 0,9 kg lättare än för en vecka sedan. Jag firar genom att unna mig lite extra kalorier men inte från godis eller skräpmat utan bara större portioner av min vanliga mat.

I morse hängde jag på låset när gymet öppnade klockan 05.30 och var först ut bland maskiner och bänkar och kunde snabbt lägga beslag på Smithen. Pust. För den var ryggraden i dagens bröstpass.

Övningar
1) Sned (incline 45°) bänkpress i Smithmaskinen: 30 kg x 8 reps, 60x8, 70x8, 75xMax, 80xMax, 85xMax, 90xMax, 85xMax, 80xMax, 75xMax, 70xMax, 65xMax, 60xMax, 55xMax samt 50 kg x max antal repetitioner.
2) Pec deck: 4 tunga set x 8 krampande reps
3) Maskinpressar med fria vikter: 4 x 8 reps, som tyngst 110 kg
4) Ove Rytter-flyes fast sittande på bänk framför cable crossen med rakt ryggstöd: 4 x 20 reps (trissorna vid golvet, armarna bakom ryggen i startläget och sedan händerna upp mot taket)

I morgon bitti väntar rygg. Som det känns nu, har jag som bäst ett PB i kroppen och som sämst ett årsbästa. Eller med andra ord: En bra känsla inför lördagens session!

Kör hårt! // Ivan
Senast redigerad av IvanDF3 2025-06-06 kl. 16:34.
Citera
2025-06-06, 16:33
Medlem
IvanDF3s avatar
Förresten FB007, har du sett den här genomgången av EQ av Dr James (eller vad han nu kallar sig)?

https://youtu.be/Pu_VkaFsjVU

Om ja, dina 50 cents på det han presenterar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in