2025-06-06, 14:37
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Tror det är många fler än 40
Även om det är 40 så har man hållit på med detta i 30år
30år gånger 40 fall=1200 fall
Handlar nog om att skademinimera
Därför måste det till en extern utredning

40 gällde under 2024 och avser prov där man haft två värden över 0,3 utan att läkaren lämnat en diagnos utan bara provvärdena till Transportstyrelsen. Dock var majoriteten av dessa 40 fall värden som låg betydligt högre än 0,3 enligt Transportstyrelsen. Läs vad Transportstyrelsen informerar om så slipper du killgissa.
2025-06-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Mja, en mindre nogräknad läkare kan godtyckligt ge en "diagnos" eller "annan information" baserat på PEth-mätvärden utan att ha gjort en riktig utredning om det. Dessa faller rimligen bort från Transportstyrelsens statistik iom att det då finns en "diagnos" eller "annan information" som trumfar PEth-mätvärdet... även fast den då är satt på felaktiga grunder. Transportstyrelsen kan då skylla på läkaren i det fallet. Kanske kan även Transportstyrelsens läkare sätta "diagnos" på egen hand och då är det ju de själva som gör felet.
Det är just här det inte finns en gränsdragning, en läkare kan göra vilken personlig bedömning dom själva känner för eller tro på.
Det ser du bara genom alla lexmaria anmälningar, behöver inte handla om en vårdskada, det kan handla om fel bedömningar osv, men en läkare blir samtidigt inte dömd för något som handlar om inom PEth , eller beroende bedömningar osv, det går just under bedömning, diagnos, beroende, missbruk, och utgör ingen skada för en patient, det är bara en bedömning, inte säkert det resultera i personskada för patienten, o då heller inget fel utförts av läkaren.
2025-06-06, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Vadå felaktiga grunder? Läkaren kan ställa diagnos om missbruk/beroende utan att ens ta ett PEth-test. Frågeformulär om personens alkoholvanor kan ge tillräckliga svar och inget prov behöver ens tas i det läget, kanske senare då för att kunna återfå körkortet om det drogs in.

Har läkaren satt en diagnos på korrekt grund så är det ju inget problem. Det är när det skett på ett felaktigt sätt som det blir problem. Hur många gånger ska folk behöva förklara för dig att "missbruk" inte är någon diagnos längre? Inte heller "överkonsumtion" är en diagnos.
2025-06-06, 14:52
Avslutad
Transportstyrelsen skriver

Citat:
Resultatet visar att det i cirka 430 fall med körkortsåterkallelser funnits uppgifter om förhöjda PEth-värden. Men i de flesta av de ärendena fanns också en ställd diagnos om beroende, missbruk eller andra omständigheter som rapporterats av läkare. I cirka 40 ärenden har återkallandet av körkortet skett utifrån två PEth-tester som överskridit gränsvärdena utan kompletterande information från läkare. I majoriteten av dessa ärenden har gränsvärdet på 0,3 mikromol/l överskridits med marginal.

Länk https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/cirka-40-korkortsaterkallelser-under-2024/

Vad som döljer sig bakom "missbruk", "andra omständigheter" och "kompletterande information från läkare" vet bara Transportstyrelsen. Vad som menas med "överskridits med marginal" är också godtyckligt. Det står ju inte "god marginal" utan enbart "marginal". Kanske är 0,31 som avses? Skulle inte förvåna mig det minsta när det gäller dessa lögnhalsar.
2025-06-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
40 gällde under 2024 och avser prov där man haft två värden över 0,3 utan att läkaren lämnat en diagnos utan bara provvärdena till Transportstyrelsen. Dock var majoriteten av dessa 40 fall värden som låg betydligt högre än 0,3 enligt Transportstyrelsen. Läs vad Transportstyrelsen informerar om så slipper du killgissa.
Och varför ska jag tro på det?
Man har som sagt gjort bort sig innan
Måste till en extern utredning
2025-06-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Transportstyrelsen skriver

Länk https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/cirka-40-korkortsaterkallelser-under-2024/

Vad som döljer sig bakom "missbruk", "andra omständigheter" och "kompletterande information från läkare" vet bara Transportstyrelsen. Vad som menas med "överskridits med marginal" är också godtyckligt. Det står ju inte "god marginal" utan enbart "marginal". Kanske är 0,31 som avses? Skulle inte förvåna mig det minsta när det gäller dessa lögnhalsar.
Det är just dessa "andra omständigheter" jag är nyfiken på, undra vad dessa omfattar? att man inte följer läkaren ordination? o vi vet alla läkare tycker inte lika inom detta med alkohol, vare sig det handlar om måttligt intag.
2025-06-06, 15:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast samtidigt känns det som ni misstolkar.

I 430 fall har det funnits uppgifter om förhöjda värden, dvs man går inte ut med om alla ligger över 0.3 med det menas att inte alla har för högt värde, en läkarbedömning har lämnats ang beroende, missbruk eller andra omständigheter isamband med förhöjda värden under en tid.
Dvs läkaren baserar ut efter mönster man uppvisar via PEth, och inte själva PEth gränsvärdet. Läkaren bevisar man lider av beroende, missbruk osv, det räcker för att återkalla körkortet.

40 st har däremot fällts för två förhöjda värden utan läkares utlåtande, men dock har läkare rapporterat in dessa 40st förhöjda värden som mycket väl kan ligga långt över 0.3.

Detta är varför jag inte låter mig testas, värdet behöver inte hamna över 0,3, det räcker läkaren konstatera att jag jag dricker alkohol under vårdtiden, varav läkaren berätta till mig, kom in när du känner för det, ta dagen innan midsommar som ligger långt fram i tiden från när läkaren skicka ut första kallelse till test. dvs jag hinner sluta o ge ett bra värde.

Men jag förstår även dessa tester kan o fortsätta långtid framöver, skulle inte förvåna ända till årsskiftet, har jag då tecken på alkohol konsumtion, behöver inte ens vara högt värde, det räcker med att läkare berätta, nu dricker du inte en enda droppe, uppvisar jag värde så kan läkare rapportera in till TS, patienten kan inte avstå alkohol, plocka körkortet av han.

Svårare är det inte o förstå reglerna, ställt av TS och utförs av läkare.
Du visar en ganska naiv och förvirrad syn på reglerna. Ditt synsätt riskerar dessutom att gå ut över din egen hälsa. Du behöver lära dig att förstå att myndigheter och läkare inte får agera egenmäktigt. Det finns lagar och regler (som du uppenbarligen inte känner till) att förhålla sig till och evidensen kring PEth är så svag att Transportstyrelsens agerande saknar legitimitet. Det här är ett samhällsproblem som måste lösas på politisk nivå och de som har gjort fel behöver ställas till svars.

Det är viktigt att allmänheten och medierna ställer krav på politikerna att lösa problemet.
2025-06-06, 15:07
Avslutad
Citat:
Det är just dessa "andra omständigheter" jag är nyfiken på, undra vad dessa omfattar? att man inte följer läkaren ordination? o vi vet alla läkare tycker inte lika inom detta med alkohol, vare sig det handlar om måttligt intag.

Det kan troligen handla om lite allt möjligt. Allt från att läkaren skrivit om en outredd felaktig "diagnos", någon kommentar om "överkonsumtion" eller att patienten inte kommit in på provtagning vilket de kan tolka som "positivt provsvar". Jag skulle vara lite försiktigt med att inte komma in på en provtagning du blivit kallad till.

Om du är orolig för testresultat så kan du ju alltid ta ett privat test först. Men om du hållt uppe i 4 veckor borde du ju vara under 0,3 åtminstonde. Snarare ner mot 0,05.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-06 kl. 15:14.
2025-06-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du visar en ganska naiv och förvirrad syn på reglerna. Ditt synsätt riskerar dessutom att gå ut över din egen hälsa. Du behöver lära dig att förstå att myndigheter och läkare inte får agera egenmäktigt. Det finns lagar och regler (som du uppenbarligen inte känner till) att förhålla sig till och evidensen kring PEth är så svag att Transportstyrelsens agerande saknar legitimitet. Det här är ett samhällsproblem som måste lösas på politisk nivå och de som har gjort fel behöver ställas till svars.

Det är viktigt att allmänheten och medierna ställer krav på politikerna att lösa problemet.
Tror du har lite för mycket övertro på sjukvården, lite det jag bevisa med nekande till provtagning, beställning utför dagen efter påsk, jag kommer inte, läkare ringer även hon visar det är ingen panik med provtagning, kom in dagen innan midsommar, dvs någon månad hit o dit spelar ingen större roll.
Sedan kan jag likväl haft högt blodtryck närmsta 5-10 åren innan utan att jag ens vetat om det själv, nu har jag dessutom blodförtunnande o medicin som hjälp, där inte ens apotek är så noga, vi har inte det du har fått recept på men vi har likande det duger lika bra.

En läkare kan aldrig fastställa en säker o sanningsenlig diagnos, du kan lika gärna fråga en annan läkare 10 min efter o få en annan diagnos. detta hände mig innan en flytt från Umeå till Uppsala, Umeåläkaren gav en diagnos, följer upp i Uppsala där läkaren, men vem har gett dig denna diagnos?. läkaren i Umeå! den stämmer inte alls, du har fått fel medicin, inte undra på om det inte fungera, nu får du rätt.

Evedens har på så sätt ingen betydelse, PEth har funnits såpas länge, annars gäller även person intervju lika gott, patienten håller tillbaka och underskatta oftast sin konsumtion, likt jag gjort trots min öppenhet, nämnde inte 6-8 st 50cl öl på en kväll, mer 4-5 33cl öl på en kväll.
Läkaren gör sin egna uppskattning, har i beräkning jag håller ner min konsumtion som dom flesta gör.
Enbart via detta ger det läkaren rätt att anmäla in till TS, dvs läkaren behöver inte ha PEth test för en anmälan, det räcker med intervju med patienten, och det är den vagaste formen av dom alla, vi ska vara glad vi har PEth att stödja oss på.
2025-06-06, 16:00
Avslutad
Citat:
Tror du har lite för mycket övertro på sjukvården, lite det jag bevisa med nekande till provtagning, beställning utför dagen efter påsk, jag kommer inte, läkare ringer även hon visar det är ingen panik med provtagning, kom in dagen innan midsommar, dvs någon månad hit o dit spelar ingen större roll.
Sedan kan jag likväl haft högt blodtryck närmsta 5-10 åren innan utan att jag ens vetat om det själv, nu har jag dessutom blodförtunnande o medicin som hjälp, där inte ens apotek är så noga, vi har inte det du har fått recept på men vi har likande det duger lika bra.

En läkare kan aldrig fastställa en säker o sanningsenlig diagnos, du kan lika gärna fråga en annan läkare 10 min efter o få en annan diagnos. detta hände mig innan en flytt från Umeå till Uppsala, Umeåläkaren gav en diagnos, följer upp i Uppsala där läkaren, men vem har gett dig denna diagnos?. läkaren i Umeå! den stämmer inte alls, du har fått fel medicin, inte undra på om det inte fungera, nu får du rätt.

Evedens har på så sätt ingen betydelse, PEth har funnits såpas länge, annars gäller även person intervju lika gott, patienten håller tillbaka och underskatta oftast sin konsumtion, likt jag gjort trots min öppenhet, nämnde inte 6-8 st 50cl öl på en kväll, mer 4-5 33cl öl på en kväll.
Läkaren gör sin egna uppskattning, har i beräkning jag håller ner min konsumtion som dom flesta gör.
Enbart via detta ger det läkaren rätt att anmäla in till TS, dvs läkaren behöver inte ha PEth test för en anmälan, det räcker med intervju med patienten, och det är den vagaste formen av dom alla, vi ska vara glad vi har PEth att stödja oss på.

Man kan ju alltid fråga om de kan göra CDT-test istället. Det är ju obligatoriskt mot Transportstyrelsen vilket inte PEth är (ännu). CDT är också billigare än PEth så det spar ju lite pengar också.
2025-06-06, 16:06
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Varför säger hon dagen innan midsommar? För att hon förutsätter att du vill supa då? Lite konstigt kan man tycka.
2025-06-06, 16:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
Evedens har på så sätt ingen betydelse, [...]
Dina inlägg i tråden är nästan lika farliga som fakbabs. Du sprider påståenden som om de vore fakta trots att det bara är dina åsikter. Hela grunden för hälso- och sjukvården är att den ska vara evidensbaserad. Påståendet att ”Evedens [sic] har på så sätt ingen betydelse” är fullständigt horribelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in