2025-06-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Absolut inte. Varför skulle S vilja ha stöd av ett nazistisk parti som är på väg ur riksdagen?

Vad fan pratar du om?
Inga nazister, och är verkligen inte på väg ut.

Hur får kommunister som dig ens på sig kalsongerna utan assistans på morgonen?

Ont: Ja det är många som är som TS. Finns även det inom vänsterpartiet som stödjer SDs invandringspolitik.

Sossarna i Danmark är ett bra exempel på några som stödjer SDs invandringspolitik
Citera
2025-06-06, 12:22
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Du har tyvärr missförstått SDs värdegrund, utöver deras invandringskritik. SD är ett populistiskt högerpartiet som huvudsakligen propagerar för en neoliberal politik med minskat socialt skyddsnät och sänkta skatter för höginkomsttagare, tillsammans med en del direkt nationalekonomiskt kontraproduktiva frågor. Att en stor del av SDs väljargrupp är arbetare är pga skicklig marknadsföring samt ett stort fokus bland deras väljare enbart på invandringen.

Jag ät också för att Socialdemokratin anammar en ännu striktare invandringspolitik men det kan de göra utan att behöva blanda in SD.
Intressant.
Jag har över tid läst de olika partierna s partiprogram, men jag kan inte minnas att jag läst något sådant hos SD.
Kan du ge mig en referens?
Citera
2025-06-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Får jag fråga, röstar du på Magda?
Är det inte Socialdemokraterna och deras partiprogram som ska styra vad du röstar på?

Jag svarar på TS fråga.
Men Magdalena Andersson har högst förtroende bland alla politiker i Sverige. Hon har förtroende bland arbetarklassen och medelklassen vilket är en stor majoritet av befolkningen. Hennes väljare vill inte ha ett samarbeta med SD vilket hon och hennes parti har respekterat olikt M. Därför valde hon bort att ens sitta i majoritet för stolens skull bara. Handlar om hennes principer och löften till sina väljare. M bröt dessa löften och förtroende.

Det var därför många inte röstade på henne förra valet för hon har varit tydlig med att hon aldrig kommer att samarbeta med SD

SDs väljare verkar dock inte veta vad man vill eller vilken politik man strävar efter.

Nu när dessa känner att det har blivit ett kallare klimat i Sverige där många utlänningar vänt kinden emot vill man ha ett samarbete med S för att skapa någon omtanke och kärlek i landet igen.

Det fungerar inte så. Nu vill SD och M ha en stram invandringspolitik och man ville ha ett ”renare” Sverige utan utlänningar. Det man röstar för i ett demokrati ska man också få ta del och äta upp.

Man kan inte komma tillbaka krypande och vilja samarbeta med ett parti som varit rak och ärlig att man inte önskar ett samarbete med ett parti som gör skillnad på folk och folk beroende på tro och bakgrund
Citera
2025-06-06, 12:27
Medlem
Citat:
Du har tyvärr missförstått SDs värdegrund, utöver deras invandringskritik. SD är ett populistiskt högerpartiet som huvudsakligen propagerar för en neoliberal politik med minskat socialt skyddsnät och sänkta skatter för höginkomsttagare, tillsammans med en del direkt nationalekonomiskt kontraproduktiva frågor. Att en stor del av SDs väljargrupp är arbetare är pga skicklig marknadsföring samt ett stort fokus bland deras väljare enbart på invandringen.

Jag ät också för att Socialdemokratin anammar en ännu striktare invandringspolitik men det kan de göra utan att behöva blanda in SD.

Jag håller inte med, eftersom Socialdemokraterna är då beroende av Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet till och med M för att bilda en fungerande regering – partier som skulle sabotera en stram invandringspolitik. Det gör det svårt för S att driva en tydlig och konsekvent linje i migrationsfrågan.

Därför tror jag att ett samarbete mellan S och SD, utan de andra partierna, skulle kunna möjliggöra en politik som både värnar folkhemmet och har en tydlig, reglerad invandringspolitik
Citera
2025-06-06, 12:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Intressant.
Jag har över tid läst de olika partierna s partiprogram, men jag kan inte minnas att jag läst något sådant hos SD.
Kan du ge mig en referens?

Du behöver inte titta längre än deras förra politik. Även i opposition har de till 90% röstat för borgerlig politik.
Citera
2025-06-06, 12:32
Medlem
Citat:
Låt höra, hur ser listan ut, 1 - 10?
  • Sänkt gräns för gratis tandvård från 23 till 19 år.
  • Höjt högkostnadsskydd.
  • Sänkt A-kassa.
  • Slopade satsningar på järnvägen.
  • Tuffare sjukförsäkring för långtidssjuka, bl.a. svårare att få ersättning efter dag 180.
  • Höjd moms på reparationer (dyrare att laga prylar).
  • Sänkt bostadsbidrag.
  • Sänkta anslag till studieförbund.
  • Sänkta anslag till skydd av värdefull natur.
  • Kraftigt höjd studielånsränta
Citera
2025-06-06, 12:33
Medlem
CyberIngmars avatar
Socialdemokraterna har i grunden inget emot Sverigedemokraterna. Så vitt jag vet har de aldrig tackat nej när SD har röstat för socialdemokratiska förslag i riksdagen. De "nya Socialdemokraterna", som lever på gamla meriter från 40 år tillbaka och längre, är bittra över att SD har tagit över arbetarklassen. Den privilegierade eliten inom partiet ser arbetarklassens röster som sina – inte som något människor själva får välja. Att arbetare röstar rött är inte en frihet, det är ett krav.

För partiledare som Magdalena Andersson är det djupt provocerande att arbetare väljer andra partier. Det handlar om ett klassiskt folkförakt: röstar du rött, är du utåt "det finaste som finns"; röstar du på något annat utanför rödgrönt, är du smuts.

Och ja – Socialdemokraterna och SD har i grunden liknande ståndpunkter när det gäller migrationspolitik. Men på grund av prestige och viljan att straffa gamla väljare som gått över till SD, söker Socialdemokraterna hellre stöd hos elitistiska småpartier som Miljöpartiet och Centerpartiet.
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-06-06 kl. 12:48.
Citera
2025-06-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
även M och S är otroligt lika och expressen har länge försökt få dem att samarbeta för att slippa ytterkantspartierna. Men "hatet" sitter så djupt att det aldrig kommer att gå.

Magdalena Andersson hatar SD från djupet och hon kan inte ens se en SDare i ögonen. Hon måste avsättas först.
S behöver byta ut hela ledningen för att bli trovärdiga.
Att SD gick med på att regera med högersidan var för att dom skulle få igenom sina viktigaste frågor*, migration och brottslighet hade S gett dom samma villkor så hade det blivit S/SD.

* Orsaken till att ha ett parti, driva viktiga frågor, jämför S/MP, MP drev klimat/miljöpolitik, minns när endast dessa stod på presskonferens och skröt om nedläggning av kärnkraftverk, S var inte med, ogillade och ville inte få frågor, viktigt att se vilka som deltar på dessa, ibland har inte SD varit med och ibland inte L.
Citera
2025-06-06, 12:34
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Tåget har nog redan gått.
Hade S-ledningen kunnat tänka sig ett samarbete med SD så hade de startat det efter förra valet. S+SD skulle ha fått egen majoritet. S hade inget emot Tidö-avtalet och skulle kunnat ha erbjudit SD samma sak, plus att toppa med lite grädde på moset, som t ex skottpengar på liberaler.
S kunde då ha bildat en minoritetsregering med SD som stödparti. S skulle nog ha haft det enklare att hantera SD än vad högerregeringen har, eftersom de inte hade behövt tänka på vad andra partier tycker.
Även om jag inte sympatiserar med varken S eller SD så tror jag att det hade varit en bättre lösning för Sverige än den hönsgård som vi har idag.
Med dagens opinion sitter S i en guldsits och är nog inte intresserade av ett SD på dekis.
Jag tycker att jag är hyfsad på att räkna, men nu hänger jag inte med.
Menar du att S skulle ha regerat med sina 107 mandat och SD med sina 73 enbart skulle agera slängkäpp till S?
73/107 = 68%. Det är väl som att säga till lillbrorsan att du inte får vara med. Du är bara en o tjugo mot mina en och åttio.
Tillsammans fick S och SD vid senaste riksdagsvalet 180 mandat av totalt 349. Det är 5 mandat över gränsen för att kunna ha majoritet i riksdagen.
Citera
2025-06-06, 12:37
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vad fan pratar du om?
Inga nazister, och är verkligen inte på väg ut.

Hur får kommunister som dig ens på sig kalsongerna utan assistans på morgonen?

Ont: Ja det är många som är som TS. Finns även det inom vänsterpartiet som stödjer SDs invandringspolitik.

Sossarna i Danmark är ett bra exempel på några som stödjer SDs invandringspolitik
OT
Hur vet du att de inte har hjälp på mornarna?
Citera
2025-06-06, 12:37
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
S behöver byta ut hela ledningen för att bli trovärdiga.
Att SD gick med på att regera med högersidan var för att dom skulle få igenom sina viktigaste frågor*, migration och brottslighet hade S gett dom samma villkor så hade det blivit S/SD.

* Orsaken till att ha ett parti, driva viktiga frågor, jämför S/MP, MP drev klimat/miljöpolitik, minns när endast dessa stod på presskonferens och skröt om nedläggning av kärnkraftverk, S var inte med, ogillade och ville inte få frågor, viktigt att se vilka som deltar på dessa, ibland har inte SD varit med och ibland inte L.
S är sedan länge inte intresserade av sakpolitik, har ingen egen som det verkar, och det som räknas är att sitta vid makten. Även om de är maktlösa. SD är den absoluta motsatsen, de har en sakpolitik, de är enbart intresserade av sakpolitik, och är t.ex villiga att vara utanför en regering som symbolhandling för att få igenom sina förslag.

När man inser detta så förstår man att SD är Sveriges ärligaste parti och S är Sveriges oärligaste. Det finns ingen grund för samarbete mellan dem.
Citera
2025-06-06, 12:38
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Du behöver inte titta längre än deras förra politik. Även i opposition har de till 90% röstat för borgerlig politik.
Tror att du undvek att svara på min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in