2025-06-05, 18:45
Bannlyst
Jag måste lämna min familj men vill göra det tyst eftersom jag inte har något val. Jag kan inte avslöja mycket men jag är arab och behöver lämna familjen. Men hur i helvete ska jag lyckas med det?

Lämnar ja dom så kommer dom att efterlysa mig till typ missing people osv. Polisen skulle leta efter mig etc.

Jag kan inte skicka kontaktförbud heller.

Men jag kan lixom inte gå fram till dom och säga ”att jag lämnar” osv, absolut inte acceptabelt.

Jag vill bara försvinna någon dag och vill bara att staten inte ska leta efter mig osv.

Hur kan jag göra det?

JAG KAN INTE STANNA HOS DESSA.

Tackar för all hjälp!

Jag skiter i om dom själva letar efter mig men vill bara inte att staten osv ska leta efter mig.
Citera
2025-06-05, 18:56
Medlem
Hör av dig till polisen och missing people och eventuellt andra ställen och säg som det är, och att du inte vill att de letar efter dig.
Citera
2025-06-05, 18:59
Medlem
WetCigarettes avatar
Informera polisen om att du är frivilligt försvunnen. Du behöver inte utveckla varför. Det accepterar polis och Missing People såvida du är 18 år gammal eller äldre.
Citera
2025-06-05, 19:02
Avstängd
Severlohs avatar
Säg att du ska resa runt i Asien i ett år eller något. Då dröjer det ett år innan du blir efterlyst, och alla kommer tro att du ligger i något dike i Vietnam.
Citera
2025-06-05, 20:14
Medlem
Sereenas avatar
Så länge du är myndig så är det bara att informera polisen att du "försvunnit" frivilligt.

Missing People mfl postar inte efterlysningar på personer som är frivilligt borta (och MP bekräftar alltid med polis att personen verkligen är försvunnen innan dom postar nåt, och försöker även kontakta den försvunne själv först).
Senast redigerad av Sereena 2025-06-05 kl. 20:16.
Citera
2025-06-05, 20:15
Medlem
Kan du inte skriva ett brev till din familj där du säger som det är?
Att du inte vill att de letar efter dig.
Citera
2025-06-05, 20:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kan du inte skriva ett brev till din familj där du säger som det är?
Att du inte vill att de letar efter dig.

Utifrån infon som gets så är det sannolikt att familjen skulle skita totalt i ett sådant brev, bättre att informera polisen om att man håller sig undan frivilligt och inte vill bli eftersökt.
Citera
2025-06-05, 22:50
Moderator
tobess avatar
Det är helt lagligt att försvinna så det är bara att meddela relevanta myndigheter att du gjort det av egen fri vilja och inte vill bli kontaktad.

Så länge du ser till att ha skött om det praktiskt så är den enda fallgropen "goda samariter" på social media som inte fattar bättre.
Citera
2025-06-05, 22:56
Medlem
Kontakta socialtjänsten och förklara din situation. Låter som du befinner dig i en hederskontext. De hjälper dig med skyddat boende.
Citera
2025-06-05, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Visningstuben
Jag måste lämna min familj men vill göra det tyst eftersom jag inte har något val. Jag kan inte avslöja mycket men jag är arab och behöver lämna familjen. Men hur i helvete ska jag lyckas med det?

Lämnar ja dom så kommer dom att efterlysa mig till typ missing people osv. Polisen skulle leta efter mig etc.

Jag kan inte skicka kontaktförbud heller.

Men jag kan lixom inte gå fram till dom och säga ”att jag lämnar” osv, absolut inte acceptabelt.

Jag vill bara försvinna någon dag och vill bara att staten inte ska leta efter mig osv.

Hur kan jag göra det?

JAG KAN INTE STANNA HOS DESSA.

Tackar för all hjälp!

Jag skiter i om dom själva letar efter mig men vill bara inte att staten osv ska leta efter mig.

Varför inte bara skriva ett brev. Då skonar du dem från undrande.
Citera
2025-06-05, 23:06
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
bygg en halm docka o lägg i sängen som om du slaggar :P men de funkar nog max några dagar eller veckor beroende på hur observant din familj e. ring även o för varna missing people o polisen att du ska gå under jorden så har ja för mig att dom enligt lag inte får göra nån efter sökning =)
Vilken lag?
Citera
2025-06-05, 23:15
Medlem
Även om du försvinner för din familj så försvinner du väl inte från myndigheterna? Menar du bosätter dig någonstans, har en adress och anmäler byte av bostad, du svarar i telefon om polisen ringer och så vidare?

Så fort polisen får kontakt med dig även om din familj polisanmäler dig så läggs ärendet ner eftersom du inte var försvunnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in