2025-06-06, 02:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Även om du försvinner för din familj så försvinner du väl inte från myndigheterna? Menar du bosätter dig någonstans, har en adress och anmäler byte av bostad, du svarar i telefon om polisen ringer och så vidare?

Så fort polisen får kontakt med dig även om din familj polisanmäler dig så läggs ärendet ner eftersom du inte var försvunnen.

Gissar att TS vill försvinna, inte bara flytta.

Ie man bor hos en kompis eller liknande så ingen registrerad address finns (iaf ingen som är aktuell) osv för att dölja var man finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Varför inte bara skriva ett brev. Då skonar du dem från undrande.

Utifrån vad TS skrivit så verkar det vara så att h*n vill fly/gömma sig från familjen, och ett brev skulle ju inte hindra dom från att anmäla TS som försvunnen för att försöka få reda på var TS befinner sig.
Citera
2025-06-06, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visningstuben
Jag måste lämna min familj men vill göra det tyst eftersom jag inte har något val. Jag kan inte avslöja mycket men jag är arab och behöver lämna familjen. Men hur i helvete ska jag lyckas med det?

Lämnar ja dom så kommer dom att efterlysa mig till typ missing people osv. Polisen skulle leta efter mig etc.

Jag kan inte skicka kontaktförbud heller.

Men jag kan lixom inte gå fram till dom och säga ”att jag lämnar” osv, absolut inte acceptabelt.

Jag vill bara försvinna någon dag och vill bara att staten inte ska leta efter mig osv.

Hur kan jag göra det?

JAG KAN INTE STANNA HOS DESSA.

Tackar för all hjälp!

Jag skiter i om dom själva letar efter mig men vill bara inte att staten osv ska leta efter mig.
Du ska vända dig till Sociala myndigheter och/ eller Polisen och få ett intyg att skicka till Skatteverket för att ansöka om "Skyddad folkbokföring".
Bara att säga som det är så kommer dessa att hjälpa dig!
Senast redigerad av brotto 2025-06-06 kl. 02:34.
Citera
2025-06-06, 03:08
Medlem
LittleFishs avatar
Lämna en lapp i deras postlåda som säger nått i stil med "jag hatar era jävla idioter och ni kan fara åt helvete. Jag vill aldrig mer se er ert jävla pack, leta inte efter mig och far åt helvete". Borde duga gott. Byt telefonnummer och flytta till annan stad. Sen går det alltid att få skyddad identitet om det rör sig om personfara i allvarliga fall. Byta namn är väl jävligt smart också så det inte går att söka upp. Troligtvis går det att registrera på nått sätt att man inte vill bli hittad. Oklart hos vilka mydigheter men skulle gissa socialstyrelsen och polisen samt skatteverket. Smidigast är väl att anlita jurist. Finns flera i varje stad man kan få rätt hjälp för en liten slant om man inte själv vill googla ihjäl sig.

Finns inget som säger att dina föräldrar kan anlita privatdetektiv men flyttar du tillräckligt långt bort kommer risken vara minimal.

Nån nämnde även "frivilligt försvunnen". Det kan vara värt att kolla upp.

Att försvinna är en konstform. Det är särskilt svårt i Sverige eftersom väldigt mycket info om adresser och telefonnummer med mera ligger för alla att se online.

Lycka till.
Senast redigerad av LittleFish 2025-06-06 kl. 03:24.
Citera
2025-06-06, 03:26
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Även om du försvinner för din familj så försvinner du väl inte från myndigheterna? Menar du bosätter dig någonstans, har en adress och anmäler byte av bostad, du svarar i telefon om polisen ringer och så vidare?

Så fort polisen får kontakt med dig även om din familj polisanmäler dig så läggs ärendet ner eftersom du inte var försvunnen.
Det som avses med TS ovan och som hen inte förstår riktigt kanske, är att myndigheterna ska användas till hens fördel för att försvinna snarare än att få dem på sig vid tex anmälan om försvinnande. Är ett jävla trixande att få till men det har förekommit i alla tider så det lär säkert finnas medel för det att försvinna från radarn för de man är förknippad med.
Citera
2025-06-06, 04:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Utifrån infon som gets så är det sannolikt att familjen skulle skita totalt i ett sådant brev, bättre att informera polisen om att man håller sig undan frivilligt och inte vill bli eftersökt.
Lyssna på Sereena, hon är en mycket klok kvinna.

Kan vara läge att kontakta en kvinnojour också, de vet vad och hur man skall göra

Vare sig du TS. kandidat för nästa balkongfall eller ej måste du tänka tre steg i förväg nu. Det kostar att vara på rymmen och du klarar dig inte själv särskilt länge. Har du en snubbe så lita inte 100% på honom om han hamnar under press. Araber har oanade möjligheter i Sverige (män) Kvinnojouren hjälper dig på bästa sätt och då skall du vara hemlig för alla.
Lycka till! /Onan.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-06-06 kl. 04:07.
Citera
2025-06-06, 04:22
Medlem
Onanikrems avatar
När du ringer polisen och säger du blir borta frivilligt ett tag, fråga då efter telefonnummer till ett par . tre kvinnojourer, brukar finnas en i de flesta lite större städer. välj någon som ligger en bit bort från din hemstad, kan vara bra att ha space till din familj.
Citera
2025-06-06, 04:24
Avslutad
Låt missing people jobba lite
Citera
2025-06-06, 11:07
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jag måste lämna min familj men vill göra det tyst eftersom jag inte har något val. Jag kan inte avslöja mycket men jag är arab och behöver lämna familjen. Men hur i helvete ska jag lyckas med det?

Polis och socialtjänst är mer än väl medvetna om att utomeuropéiska barn och unga vill försvinna från sina religiösa och hederskulturella föräldrar/familj/släkt/landsmän.

Att frivilligt försvinna är juridiskt möjligt så fort du fyllt 18 år. Har du fyllt 18 år så informerar du bara polisen att du väljer att lämna din familj så om de efterlyser dig så är du registrerad som "frivilligt försvunnen". Du kan också få hjälp med att ansöka om skyddade uppgifter om det är ett alternativ.

Om du inte är 18 år behöver du ta hjälp av polis och socialtjänst för att lösa din möjlighet att försvinna till du fyller 18 år. Även där brukar det lösa sig eftersom myndigheterna är väl medvetna om att det i många utomeuropeiska familjer är outhärdligt att vara barn/ungdom. Det kommer bli ännu lättare nu när regeringen highlightat hederskultur som ett särskilt problem som myndigheterna behöver hantera mer medvetet.
Citera
2025-06-06, 11:16
Medlem
GertBennys avatar
Eftersom du är arab så kan du väl börja jobba svart på någon pizzeria och bo på lagret under en tid. Folkbokför dig som en Kebab Special. Tänker så du har den biten klar. Sen kan du säga till din familj att du blivit Imam hos någon arabkung och har startat på ny kula. Att ditt nya liv inte ger utrymme åt din gamla familj.

Så hade jag gjort.
Citera
2025-06-06, 12:54
Medlem
Citat:

Lämnar ja dom så kommer dom att efterlysa mig till typ missing people osv. Polisen skulle leta efter mig etc.

Men jag kan lixom inte gå fram till dom och säga ”att jag lämnar” osv, absolut inte acceptabelt.

Jag vill bara försvinna någon dag och vill bara att staten inte ska leta efter mig osv.

Hur kan jag göra det?

Tackar för all hjälp!

Jag skiter i om dom själva letar efter mig men vill bara inte att staten osv ska leta efter mig.
Är det staten eller familjen som är det egentliga problemet?
Citera
2025-06-06, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Gissar att TS vill försvinna, inte bara flytta.

Ie man bor hos en kompis eller liknande så ingen registrerad address finns (iaf ingen som är aktuell) osv för att dölja var man finns.

Utifrån vad TS skrivit så verkar det vara så att h*n vill fly/gömma sig från familjen, och ett brev skulle ju inte hindra dom från att anmäla TS som försvunnen för att försöka få reda på var TS befinner sig.

Förstår känslan. Men det är dock grymt att göra så då anhöriga undrar om det begått brottet eller om personen ifråga behöver hjälp. Menade att man kan posta ett vykort när man försvinner, på vägen ur bostaden.

Ibland hittas personen av polisen och uttrycker att den vill vara ifred. Polisen lämnar då inga uppgifter till anhöriga förutom just detta. Som vuxen får man försvinna frivilligt. Man måste inte ha kontakt med familj
Citera
2025-06-06, 13:47
Medlem
sonicguides avatar
Citat:

Hur kan jag göra det?

Tackar för all hjälp!

Säg att du fått ett jobb i Abu Dhabi och kommer att tjäna mycket pengar där. Dessvärre har du bara blivit erbjuden en ett på 15 kvadrat men du ska känna på det i tre månader.

Efter tre månader skriver du ett mejl och säger att du fortsätter och ska göra allt du kan för att få en större lägenhet. Glöm inte bort att göra rätt för dig mot myndigheterna för annars kommer polisen att börja leta efter dig. Du kan till och med schedulera dina mejl för att göra det avancerat så slipper du att skriva annat än i början.

Efter sex månader kan du väl säga att en av emirens döttrar blivit kär i dig och att du tänkte utnyttja det och skicka lite pengar till familjen som lite kompensation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in