Citat:
Ursprungligen postat av
Visningstuben
Jag måste lämna min familj men vill göra det tyst eftersom jag inte har något val. Jag kan inte avslöja mycket men jag är arab och behöver lämna familjen. Men hur i helvete ska jag lyckas med det?
Polis och socialtjänst är mer än väl medvetna om att utomeuropéiska barn och unga vill försvinna från sina religiösa och hederskulturella föräldrar/familj/släkt/landsmän.
Att frivilligt försvinna är juridiskt möjligt så fort du fyllt 18 år. Har du fyllt 18 år så informerar du bara polisen att du väljer att lämna din familj så om de efterlyser dig så är du registrerad som "frivilligt försvunnen". Du kan också få hjälp med att ansöka om skyddade uppgifter om det är ett alternativ.
Om du inte är 18 år behöver du ta hjälp av polis och socialtjänst för att lösa din möjlighet att försvinna till du fyller 18 år. Även där brukar det lösa sig eftersom myndigheterna är väl medvetna om att det i många utomeuropeiska familjer är outhärdligt att vara barn/ungdom. Det kommer bli ännu lättare nu när regeringen highlightat hederskultur som ett särskilt problem som myndigheterna behöver hantera mer medvetet.