2025-06-05, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatBreeder69
"Mannen häktades enligt tidningen i slutet av maj, misstänkt för ett grovt sexuellt övergrepp som enligt åklagaren har utförts mellan november 2023 och mars 2024. Han misstänks också för fem sexuella ofredanden mellan september 2023 och april 2025..."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/skolanstalld-haktad-for-sexbrott-mot-barn-r892id

Vad vet vi om mannen? Hur har detta kunnat fortgå så pass länge utan att någon har märkt? Hur kom allt fram till ytan till slut?

Ja om nån anmäler så blir det nerlagt, om nån berättar om det så blir de ju dömda för förtal och mannen kan fortsätta ge sig på barn. Verkar vara så det funkar i Sverige.
Citera
2025-06-05, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det skedde för några år sedan och flickorna är nu 7-9 år. Har han varit vakt vid "vila"

Jag har sagt det hur många gånger som helst, man kan inte ha män som ska jobba med kvinnor och barn i skyddslös ställning gentemot dem. De våldtar småbarn, 85-åringar, nedsövda sjukhuspatienter. Det finns inga spärrar. Om de kan ”komma undan med det” kan de inte motstå.

Då om man säger det får man höra ”nääää men dra inte alla män över en kam”, ”det finns kvinnor som gör dåliga saker ockdå!!!” Osv osv. Jaha men ska ni stå till svars då? Vi ska låta småbarn och pensionärer, samhällets mest försvarslösa, bli våldtagna för att män inte ska bli kränkta över att få höra att de inte passar till att jobba med omvårdnad? Hur kan man tycka att det är ett pris värt att betala? Det kan vara din dotter, mamma eller mormor nästa gång.

Det är bara att säga nej. Man kan inte ha våldtäktsmän som arbetstränar i hemtjänsten eller dataspels-enstöringar att passa blöjbarn. Vem kom ens på tanken? Skicka ut dem i skogen, de kan jobba där. Byggen, lager, målare, snöskottning osv. Finns massor av jobb betydligt mer lämpliga för unga män än att ägna sig åt passning av andras blöjbarn. Föräldrar borde vägra. Ska deras barn bli våldtaget för att de inte vill vara fördomsfulla mot Jan-Erik, 30, som ”älskar barn”? Alltså nej. Skydda era barn.
Citera
2025-06-05, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Enligt SVT-artikeln har ett grovt övergrepp skett någon gång under perioden november 2023 - mars 2024, och fem ofredanden ska ha skett under perioden september 2023 - april 2025. De äldsta misstänkta brotten kan alltså ha skett för c:a 1 år och 9 månader sedan. Detta är väl inte riktigt samma sak som "några år sedan".

Man skriver inte att flickorna nu är 7 - 9 år, utan man skriver "Brottsoffren är fem flickor i åldrarna sju till nio år". Det är inte självklart hur detta ska tolkas.

UNT skriver att brotten skett "i skolmiljön", vilket låter som att det inte handlar om fritidshem el. likn. Man skriver också att mannen är skolanställd. Jag vet inte hur anställningsformer och organisation ser ut när det gäller t.ex. fritidshem. Är den som arbetar på ett fritidshem i anslutning till en skola anställd av skolan, dvs. att fritidshemmet är en del av skolverksamheten?

Har man "vila" under skoldagen för lågstadielever? Det hade man åtminstone inte under min skoltid. Fär mig låter vilostund snarare som nåt man har på dagis.

Sammanfattningsvis lutar jag åt att tro att MGM är t.ex. något slags lärarassistent el. lin.

Om det är vila så är det dagis ja, förskola. Då har han gett sig på barn som är för små för att förstå vad de blir utsatta för, eller som inte kan berätta om det. Har ju varit minst ett likadant fall nyligen, där gav han sig också på väldigt små barn just av den anledningen, de kan inte berätta, alt. Har inte uppfattningen om vad som är fel än. Ger någon sig på 7-10 åringar typ kör ner händer i deras kläder, ska titta på när de duschar, bestämmer om nakengympa (??) osv så går de ju hem och berättar det för sina föräldrar.
Citera
2025-06-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ger någon sig på 7-10 åringar typ kör ner händer i deras kläder, ska titta på när de duschar, bestämmer om nakengympa (??) osv så går de ju hem och berättar det för sina föräldrar.

Man kan tycka att 7 - 10-åringar borde berätta för sina föräldrar eller andra vuxna om de utsätts för tafsande el. likn. Men vad jag förstår är pedofiler ofta extremt manipulativa och utvecklar sätt att få barnen att inte berätta. Man får också betänka att det finns barn som inte har bra hemförhållanden, och/eller har någon form av känslomässiga problem, neuropsykiatriska diagnoser el. likn. Och pedofiler ger sig, enligt vad jag läst, ofta på de svagaste och mest utsatta barnen, som de bedömer är lättast att manipulera.

Alltså: Det är inte självklart att alla barn berättar för föräldrar om de utsätts för något slags övergrepp.
Citera
2025-06-05, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CatBreeder69
Det verkar som att det senaste brottet kan ha skett så sent som i April 2025.

Undrar vad det är för typ av skolanställd, om det gäller en lärare, vikarie, fritidspersonal, matpersonal, etc.

Hörde att det är vaktmästaren.
Citera
2025-06-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Man kan tycka att 7 - 10-åringar borde berätta för sina föräldrar eller andra vuxna om de utsätts för tafsande el. likn. Men vad jag förstår är pedofiler ofta extremt manipulativa och utvecklar sätt att få barnen att inte berätta. Man får också betänka att det finns barn som inte har bra hemförhållanden, och/eller har någon form av känslomässiga problem, neuropsykiatriska diagnoser el. likn. Och pedofiler ger sig, enligt vad jag läst, ofta på de svagaste och mest utsatta barnen, som de bedömer är lättast att manipulera.

Alltså: Det är inte självklart att alla barn berättar för föräldrar om de utsätts för något slags övergrepp.

Kan du svara på varför man förutsätter att barn är såpass informerade att de vet att det som händer är fel? Vad är det en 7-åring ska förstå i det där läget? Tror du att de förstår att de blir sexuellt antastade i den åldern?
Och som jag påpekat tidigare. De kanske inte ens upplevde något obehag av händelsen eftersom de inte vet att den är sexualiserad?
Finns tusen anledningar till varför det inte kommit fram, men folk tänker automatiskt alltid att peddot har manipulerat dem till tystnad. Klart det händer också, men väldigt ofta beror det på att föräldrar inte pratar med sina barn. Lättare att skylla pedot. Och så forsätter det som vanligt.
Och pga att man tittar på fel saker så uppkommer inga riktiga lösningar.

Att det tagit sådan tid innan det uppdagats är troligtvis en ren slump.
Alternativet så finns ett offer med tillräcklig kunskap om vad som hänt, och förmågan att uttrycka det.
Citera
2025-06-05, 16:10
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterietlever
Hörde att det är vaktmästaren.
Vilken skola?
Citera
2025-06-05, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Vilken skola?

Lindbackens skola uppfattade jag det som ifrån personen jag pratade med
Citera
2025-06-05, 16:39
Medlem
Extremeflys avatar
Ut med namn.

Och varför agerade inte rektorn tidigare om den haft möte om detta? Hålla varandra om ryggen eller?

Sluta anställ män där barn rör sig för fan!!!
Citera
2025-06-05, 17:57
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterietlever
Lindbackens skola uppfattade jag det som ifrån personen jag pratade med
Tack.
På hemsidan står Vaktmästare/Resurs som en tjänst, tyvärr inget namn eller liknande där sidan är inte uppdaterad sedan 2022.
Citera
2025-06-05, 19:47
Medlem
Det är förstås en helt orimlig tanke. Män utgör hälften av befolkningen, och kan inte portförbjudas från vanliga jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Ut med namn.

Och varför agerade inte rektorn tidigare om den haft möte om detta? Hålla varandra om ryggen eller?

Sluta anställ män där barn rör sig för fan!!!
Citera
2025-06-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Tack.
På hemsidan står Vaktmästare/Resurs som en tjänst, tyvärr inget namn eller liknande där sidan är inte uppdaterad sedan 2022.

En manlig anställd är borttagen från listan över fritidspersonal. Det om något är väl en fingervisning.
Senast redigerad av RealKaptenStofil 2025-06-05 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in