2025-06-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Nej, bara kort TSLA (och det är en rätt modest position, i princip nöjespengar jag lastat in där). I övrigt är jag mest en indexfondare om jag vill ha pengar på börsen. Det bolag jag har störst position i är ett privat bolag som inte har med bilindustrin alls att göra.

Och du tycker att det är nuvarande PE tal som är för högt? Och har du diskonterat det emot framtida intäkter dvs på två till fyra års sikt?
Citera
2025-06-03, 20:29
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Och du tycker att det är nuvarande PE tal som är för högt? Och har du diskonterat det emot framtida intäkter dvs på två till fyra års sikt?

Jag tycker priset på en TSLA-aktie är på tok för högt i förhållande till vad man får. Hur man än gör när man räknar på framtida intäkter så blir det gissningar - men i mina gissningar finns inga triljard-intäkter.

Jag tror tvärtom att TSLA kommer få utstå hård konkurrens.

Det är inte första gången jag ser folk göra kalkylark med exponentiell tillväxt tills det rullar dollartecken i ögonen på dem. Men det är brutalt sällan sådana framtidsprojiceringar blir sanna. Dels för att genomförandet i sig är mycket svårt, sedan är framtiden helt enkelt oförutsägbar till sin natur.

Att det är dyrt med aktier i förhoppningsbolag är ändå OK. Finns det tillväxt så är det givetvis motiverat. Men inte till den milda grad som hos TSLA.

Amerikansk tech är en bubbla. TSLA är också en bubbla. Det är en bubbla i en bubbla
Citera
2025-06-03, 21:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Jag tycker priset på en TSLA-aktie är på tok för högt i förhållande till vad man får. Hur man än gör när man räknar på framtida intäkter så blir det gissningar - men i mina gissningar finns inga triljard-intäkter.

Jag tror tvärtom att TSLA kommer få utstå hård konkurrens.

Det är inte första gången jag ser folk göra kalkylark med exponentiell tillväxt tills det rullar dollartecken i ögonen på dem. Men det är brutalt sällan sådana framtidsprojiceringar blir sanna. Dels för att genomförandet i sig är mycket svårt, sedan är framtiden helt enkelt oförutsägbar till sin natur.

Att det är dyrt med aktier i förhoppningsbolag är ändå OK. Finns det tillväxt så är det givetvis motiverat. Men inte till den milda grad som hos TSLA.

Amerikansk tech är en bubbla. TSLA är också en bubbla. Det är en bubbla i en bubbla

Konkurrens från vem? Vilka har både AI'n och produktionsmedel för att tillverka humanoida robotar?
Citera
2025-06-03, 22:24
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Konkurrens från vem? Vilka har både AI'n och produktionsmedel för att tillverka humanoida robotar?
Vem vill egentligen ha humanoida robotar?
Varför ska maskinerna se ut som människor?
Sex leksaker kanske?🤔
Det finns många som tillverkar robotmaskiner.
ABB är väl världsledande? Skulle gå dit istället för någon som envisas med att göra leksaksdockor.
Citera
2025-06-03, 23:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Intressant fråga då inte Tesla heller har produktionsmedlen eller AI för att tillverka humanoida robotar. Dom kan tillverka roliga robotar för temaparker och liknande, nåt mer har dom inte.
Citera
2025-06-03, 23:36
Medlem
raskenss avatar
Bromansen mellan den patologiske lögnaren, ketaminknarkaren och Apelsinmannen verkar vara över nu när Teslajesus nu sågar Trumps budget med fotknölarna, så långt räckte Musketottens 2 miljarder till mutpengar för att köpa röster men han är väl sur för att Trump skurit ner miljöbidrag till Tesla, så lite grinig blev väl den lilla horbocken.

Nu kan han i alla fall får tid över att sprida sitt evangelium om frälsning medelst resa till Mars.
Citera
2025-06-04, 00:02
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Sex leksaker kanske?🤔
ABB är väl världsledande? Skulle gå dit istället för någon som envisas med att göra leksaksdockor.

De har väl olika syften. Har nog hellre en robot från tesla i hemmet än en industrirobot från ABB som gör slarvsylta av mig.
Citera
2025-06-04, 06:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
13000 registrerade tesler i Kina förra veckan, drygt 2000 färre än motsvarande vecka ifjol. Man ligger nu ca 20000 bilar lägre i Q2 jämfört med fjolåret. Tror inte man hämtar in nått i juni utan hamnar 20-30k lägre i Kina under detta kvartal och 25-30k tapp i Europa också. USA marknaden går hyfsat men det blir nog ett mindre tapp där också. Mindre marknader som Kanada och Australien är körda.

Preliminärt ser man ut att landa 60-75k under Q2 2024.
Citera
2025-06-04, 08:13
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
De har väl olika syften. Har nog hellre en robot från tesla i hemmet än en industrirobot från ABB som gör slarvsylta av mig.
Men, vad ska den göra? Dammsugar robotar ser t ex inte ut som människor.
Citera
2025-06-04, 09:45
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Sex leksaker kanske?🤔

ABB tillverkar specialrobotar för enstaka sysslor typ lyft en sak från ett ställe till ett annat, vänd och rotera, skruva/svetsa osv. Det är praktiskt i just den situationen men långt ifrån mångsidigt.

Evolutionen har under miljontals år "utvecklat" människan till det mest mångsidiga och avancerade som existerar. Om det vore mer praktiskt med tre hjul, åtta armar och röntgensyn så hade evolutionen gett oss det istället.

Utöver det så är det avsevärt enklare att lära upp en humanoid robot då mallen redan finns i oss människor. En människa kan bara fästa sensorer på sin kropp för att visa hur en rörelse ska gå till - har roboten åtta armar måste det programmeras manuellt. Dessutom kan en humanoid robot på sikt läras upp endast med videoklipp från människor som gör saker. Eller inte ens på sikt, Tesla har börjat med detta redan med Optimus - senaste uppdateringen är att de börjat gå bort från teleoperation till att visa videoklipp inspelade i förstaperson. Nästa steg är videoklipp i tredjeperson.
Citera
2025-06-04, 09:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Sex leksaker kanske?🤔

Låter som ett lika stort argument för att människor inte behövs, vilket de snart inte gör heller.
ABB? Ja jag såg deras superdator som var 10x större än Colossus, not.
Citera
2025-06-04, 11:54
Medlem
Citat:

Kina är långt före Tesla och Musk.
Tesla krashar i försäljningsiffror pga den världsomspännande bojkotten mot Musk/Trump/Fascism.
Och som sagt är kina 5 år före och med mycket billigare och tydligen bättre elbilar.

Det kommer en för 5000 dollar snart från Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in