• 1
  • 2
2025-06-04, 23:33
Medlem
Hej, lång historia kort. Började få ångest för ca 10 år sedan och det har blivit värre med åren. Har testat massa mediciner ssri/snri tex. Psykolog, motion, äta bra, rätt rutiner etc
Har gad.

Inget hjälper dock fullt ut mot de muskelspänningarna jag ådragit mig och det gör väldigt ont i kroppen. Även väldigt stark huvudvärk 24/7

Senaste tiden har jag tänkt mycket på självmord för att slippa kämpa dag ut o dag in. Har försökt så himla mycket och gjort det man by the book ska. Därav rationaliserar jag faktiskt fram detta svar för det är ju jag som ska bära min kropp och lidande.

Hur resonerar ni med kroniska besvär som ej ger med sig? Jag ser ingen mening i att kämpa längre för man får inte något för det. Hade varit intressant att diskutera för är verkligen på bristningsgränsen att ge upp just nu…
Citera
2025-06-04, 23:48
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej, lång historia kort. Började få ångest för ca 10 år sedan och det har blivit värre med åren. Har testat massa mediciner ssri/snri tex. Psykolog, motion, äta bra, rätt rutiner etc
Har gad.

Inget hjälper dock fullt ut mot de muskelspänningarna jag ådragit mig och det gör väldigt ont i kroppen. Även väldigt stark huvudvärk 24/7

Senaste tiden har jag tänkt mycket på självmord för att slippa kämpa dag ut o dag in. Har försökt så himla mycket och gjort det man by the book ska. Därav rationaliserar jag faktiskt fram detta svar för det är ju jag som ska bära min kropp och lidande.

Hur resonerar ni med kroniska besvär som ej ger med sig? Jag ser ingen mening i att kämpa längre för man får inte något för det. Hade varit intressant att diskutera för är verkligen på bristningsgränsen att ge upp just nu…
Kan du inte ta medicin mot huvudvärk och muskelspänningarna?

Jag har också ångestproblematik. När jag får ångest så sätter det sig på magen. Så jag får diarré och svettas på samma gång. Jag kan alltså inte åka kollektivt ibland. Det suger.
Citera
2025-06-04, 23:56
Medlem
Antar att du redan testat betablockerare. Annars är ju det bra iom att den tar ner hjärtfrekvensen och hämmar adrenalinpåslag. Den botar ju inte ångest, men tar bort dom fysiska stressymtomen.
Citera
2025-06-04, 23:57
Medlem
Pripps0.0s avatar
Ångest är en reaktion på fara och ett flyktbettende.

När du känner att ångesten kommer över dig, ska du inte ta emot den och vältra dig i den, utan göra något annat. Det kan var något så enkelt som att vända sida i sängen. Bryta mönstret.

Ångest är inte farligt. Men oerhört jobbigt och destruktivt och kan bli farligt.

I grunden handlar det dock om att man inte är trygg i sig själv.
Citera
2025-06-05, 00:09
Medlem
Pripps0.0s avatar
Distrahera dig: https://www.youtube.com/watch?v=owmLYUoa6aQ
Ha kul. I allt elände.
Citera
2025-06-05, 00:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Du vill ha hjälp med muskelspänningar och stark huvudvärk?
och ångesten reglerar du hyfsat med mediciner/annat nu?
Citera
2025-06-05, 00:47
Medlem
pn222jws avatar
I nödfall, drick alkohol och ät smärtlindrande medel samtidigt - det är bättre än självmord - försök sen hitta orsaker till lidandet.
Citera
2025-06-05, 01:20
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Hej, lång historia kort. Började få ångest för ca 10 år sedan och det har blivit värre med åren. Har testat massa mediciner ssri/snri tex. Psykolog, motion, äta bra, rätt rutiner etc Inget hjälper dock fullt ut mot de muskelspänningarna jag ådragit mig och det gör väldigt ont i kroppen. Även väldigt stark huvudvärk 24/7 Senaste tiden har jag tänkt mycket på självmord för att slippa kämpa dag ut o dag in. Har försökt så himla mycket och gjort det man by the book ska.
Jag förstår dig. Har själv haft extrem ångest de senaste 16 åren, i mitt fall rör det sig mycket om att jag får hög puls, diarré och ofta kräks innan sociala interaktioner med människor jag inte känner särskilt bra. En form av extrem social fobi helt enkelt. I perioder har det dock i princip försvunnit, trots att jag inte gjort några markanta förändringar i mitt liv som skulle kunna resultera i en förbättring, kroppen är märklig på det sättet. Häromdagen var det en social situation jag var nervös inför men då tog jag dubbel dos ångestdämpande (Sertralin 50mg är min normala dos så jag tog 100mg Sertralin istället) kvällen innan och det underlättade enormt. Sedan upplever jag även att Postafen åksjuketabletter och Calma medicinskt tuggummi kan hjälpa mot mitt illamående, dock så tror jag inte de är till för dina problem med muskelspänningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag har också ångestproblematik. När jag får ångest så sätter det sig på magen. Så jag får diarré och svettas på samma gång. Jag kan alltså inte åka kollektivt ibland. Det suger.
Vi kanske är lite lika på det sättet då, vad är det som triggar dig? Sociala situationer? Resor specfikt? Vad är det som förhindrar att du genomför dina resor kollektivt, om du bajsar innan avfärd slipper du väl att göra i byxan på bussen? Blir du även illamående och spyr, eller är det främst ur baken dina symptom visar sig? Vill gärna höra hur du upplever det.

Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Antar att du redan testat betablockerare. Annars är ju det bra iom att den tar ner hjärtfrekvensen och hämmar adrenalinpåslag. Den botar ju inte ångest, men tar bort dom fysiska stressymtomen.
Vet du om det finns några betablockerare man kan köpa receptfritt? Om inte, känner du till något namn på bra betablockerare som man kan fråga efter hos läkaren? Jag har inte hjärt-kärlproblem, men jag vet inte om läkare brukar skriva ut betablockerare specifikt för enbart ångest? De har de iallafall aldrig gjort åt mig, eller ens föreslagit, trots mina extrema symptom. Men återigen - om du kan ge mig namnet på en bra betablockerare du testat kan jag fråga mina doktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
I nödfall, drick alkohol och ät smärtlindrande medel samtidigt - det är bättre än självmord - försök sen hitta orsaker till lidandet.
Menar du att man ska kombinera typ Alvedon med alkohol? Det ger väl ingen lugnande effekt direkt? Visserligen har jag aldrig testat denna kombination i samma veva, men mig veterligen så gör väl denna kombination enbart fysisk leverskada utan att det ger någon lugnade effekt?
Citera
2025-06-05, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Det ska man inte göra, det är livsfarligt, hur kan du komma med såna dåliga råd?
Citera
2025-06-05, 03:39
Medlem
Wrossmols avatar
Fysisk stress och insomnia. Men det gäller att se i perspektiv. Att det just nu är så här men om en vecka eller två är det annorlunda. Att inte ätas upp av nuet.
Citera
2025-06-05, 04:21
Medlem
Klasgoran88s avatar
Får gummiben 😏
Citera
2025-06-05, 06:57
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Vi kanske är lite lika på det sättet då, vad är det som triggar dig? Sociala situationer? Resor specfikt? Vad är det som förhindrar att du genomför dina resor kollektivt, om du bajsar innan avfärd slipper du väl att göra i byxan på bussen? Blir du även illamående och spyr, eller är det främst ur baken dina symptom visar sig? Vill gärna höra hur du upplever det.

Det som triggar är att jag vet att jag kommer att befinna mig på en plats där det inte finns toalett och då blir magen kaos. Det sjuka är att jag kan bajsa precis innan men magen lyckas hitta mer skit och omvandlar detta till diarré defekt.

Men ibland får jag bara total ångest också om magen verkligen är tom. Jag vet inte riktigt varför. Det har inte med sociala situationer att göra.

Har bara problem på morgonen. Sällan senare på dagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in