Citat:
Ursprungligen postat av
herrmojd51
Man får väl bara stanna i usa i 90 dagar sen måste man hem till Sverige igen men sparar jag pengar i ca ett år så skulle jag bara kunna resa hem och sen tillbaka typ dagen efter.
Det här är en komplett missuppfattning. Det finns visserligen inte, mig veterligen, några formella regler för hur lång tid det måste gå mellan besöken. Men nej man kan verkligen inte bara ta en hotellnatt i Kanada var nittionde dag för att i praktiken bo permanent i USA på ESTA. Det räcker med att du återkommer med bara några månaders mellanrum för att Immigrations ska börja ifrågasätta vad du egentligen sysslar med.
Att man turistar i landet någon gång per år är väl inte särskilt märkvärdigt. Men om du stannat dina nittio dagar och återkommer inom några dagar lär det bli tvärstopp.
Det är möjligt att den fiffiga metoden med att korsa gränsen fram och tillbaka var nittionde dag kanske kan ha fungerat på nittonhundratalet när resor inte registrerades digitalt. Då de troligtvis inte kunde se i något system när man senast var i landet.