Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
Krävs väl tillstånd från Försäkringskassan om du lämnar EU/EES? När passet scannas vid utresan får de en signal från tullen.

😂 ni är ta mig fan helt borta!!!!

Den ena dummare än den andre!
Citera
2025-06-04, 19:24
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tror inte han får uppehållstillstånd med den låga inkomsten. Sen måste ju TS planera in kostnaden för en bil också. Leva utan bil i USA är i stor sett omöjligt om man inte tex bor inne på Manhattan, men där går det ju inte att hyra en garderob för 12K i månaden...
Nja - det går att leva utan bil i mindrea amerikanska städer. Jag gjorde det faktiskt en period. Går att cykla, men amerikanserna tyckte man var rätt udda som inte hade bil.
Citera
2025-06-04, 19:24
Medlem
Bli en homeless i LA. Bygga eget boende med flyttkartonger.
Citera
2025-06-04, 19:25
Medlem
Här kan du se ungefär hur mycket klarar dig på.

För en amerikansk medborgare Välj valfri stat.

Med en sjukpension eller om jag uppfattat dig korrekt 12tkr på kontot kommer du inte ens in i landet om du inte har en specifik resplan och kan visa att du har bokat/betalt boende eller någon som kommer husera/försörja dig.
Citera
2025-06-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
😂 ni är ta mig fan helt borta!!!!

Den ena dummare än den andre!

Vad du tramsar. Passet scannas på Arlanda vid Schengengräns och myndigheterna ser det. Dessutom räcker inte TS pengar.
Citera
2025-06-04, 19:26
Medlem
12.000 per månad i USA räcker till maten kanske, sen får du bo i tält och cykla för att ta dig fram.
Citera
2025-06-04, 19:36
Medlem
Merwinnas avatar
Bostadstillägg får du inte utanför Sverige.

Med en så liten och osäker inkomst, tror jag att det är tryggast för dig att stanna i Sverige. Här har du ju i alla fall alltid rätt till ett grundskydd från samhället: sjukvård, tandvård, receptbelagda mediciner, socialbidrag om du skulle bli utförsäkrad. (Och det kan du mycket väl bli, om Fk får reda på att du klarat att flytta utomlands, vilket är en jobbig process även om man är frisk.) I USA skulle du kunna hamna i rena misären.
Citera
2025-06-04, 19:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Bli en homeless i LA. Bygga eget boende med flyttkartonger.

Blir ganska många flyttkartonger för 12 lök
Citera
2025-06-04, 19:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du är förfan handikappad. Stanna i Sverige och leva som fattig?? Eller flytta till södra Europa, t ex Calabria i Italien med en hyra på 2500 för ett hus och billigare matpriser? Snubben kan fan spara halva sin inkomst. Snacka inte när du inte vet ett skit

Ja, inom EU i så fall, så att han som EU-medborgare bland annat kan få subventionerad sjukvård och tandvård och motsvarande socialbidrag om det blir nödvändigt. Men tänk på att villkoren för det också är sämre i syd- och östeuropa än i Sverige. Dock inte så illa som i USA.

Problemet är ju också att han inte har en säker inkomst, som pensionärer har, som har sin egenintjänade pension att ta med sig - den vet de att de alltid får varje månad livet ut. Men sjukkassa och diverse andra ersättningar från Fk eller Af är tidsbegränsade och osäkra. De trappas snart ned.

Varför så otrevlig, förresten..?
Senast redigerad av Merwinna 2025-06-04 kl. 20:13.
Citera
2025-06-04, 19:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, inom EU i så fall, så att han som EU-medborgare bland annat kan få subventionerad sjukvård och tandvård och motsvarande socialbidrag om det blir nödvändigt. Men tänk på att villkoren för det också är sämre i syd- och östeuropa än i Sverige. Dock inte så illa som i USA.

Problemet är ju också att han inte har en säker inkomst, som pensionärer har, som har sin egeninjänade pension att ta med sig - den vet de att de alltid får varje månad livet ut. Men sjukkassa och diverse andra ersättningar från Fk eller Af är tidsbegränsade och osäkra. De trappas snart ned.

Varför så otrevlig, förresten..?

Pensionen sänks inte med åren. Sjukvård fås genom försäkringskassan, du har väl själv plastkortet de ger dig? Tandvård är svindyrt i Sverige.

Nej. Bättre att bosätta sig på balkan med pensionen än att leva fattig-pensionär i Sverige.

Jag är inte otrevlig, jag reagerar bara på att DU utan insyn öht försöker övertyga TS till att leva i misär och som fattig i Sverige när han lika gärna kan leva gött i södra Europa. Sluta med din krabbor i en hink mentalitet.
Citera
2025-06-04, 19:50
Medlem
JoeDoughs avatar
TS skulle förmodligen inte ens klara utfrågningen av TSA[?] vid ankomst.
Citera
2025-06-04, 19:51
Medlem
Paris24s avatar
USA har blivit världens dyraste land. I princip allt är dyrare än i Sverige som tidigare var dyrast.

Det går antagligen inte ens att komma in i USA för TS. Det är asien som gäller. Eller med en budget på 12k kanske Somalia.

Kanske Albanien tar emot trashankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in