Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag har ett myrbo som jag försökt få död på med järnspett på vinter och kontinuerliga myrr behandlingar. Men de återkommer varje år.

Nu senast gick jag ner för att kolla om det fanns några kvar och petade lite i boet. De kryllade ut i full aktivitet
Dan efter så hade de vandrat genom trettio meter högt gräs över en bergsknalle och börja ge sig på husknuten.
Jag är helt övertygad om att det är en hämndattack för att jag petade i deras bo dagen innan.
Är faktiskt benägen att hålla med dig.

Jag tror bannemig att myrorna vet vilken "fiende" de har i mig..

Sedan jag tog död på två myrstackar är de andra myrorna som finns i närheten "aggresiva" ex.vis när jag klipper gräset.

Behöver bara sätta ner foten från åkgräsklipparen så är de rätt snabbt framme och biter eller sticker en..
Citera
2025-06-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Är faktiskt benägen att hålla med dig.

Jag tror bannemig att myrorna vet vilken "fiende" de har i mig..

Sedan jag tog död på två myrstackar är de andra myrorna som finns i närheten "aggresiva" ex.vis när jag klipper gräset.

Behöver bara sätta ner foten från åkgräsklipparen så är de rätt snabbt framme och biter eller sticker en..

`Myrhjärnan är väldigt smart och kommunikativ. Har i alla fall just nu vattnat ut myrr igen och tejpat stora delar av altanen (plankspringorna) med maskeringstejp pvc efter att det runnit ner något sådär under. Då har de minskat i aktivitet, men man ser fortfarande myror som kommer från andra delar av trädgården och andra delar av altanen som vill ta vägen ner till boet och nu blir lite förvirrade när jag tejpat igen. Nu hittar jag en del hål i trädgården istället. Som att de gräver gångar för att komma under? Problemet är att så fort jag drar av tejpen så kommer de upp i större antal så det är inte alls botat.

Jag kommer att göra som följande just nu att en gång vartannan dag kommer jag antingen tidig morgon eller sen kväll att hälla myrrvatten mellan altanen och låta det rinna ner under (den tid då mäst myror befinner sig i bo). Och sen tejpa tillbaka alla springor och gånger i altanen när det torkat upp. Tills det att min bovärd kommer och tittar på det om ca 1 vecka och jag kan visa lite bilder osv. Min bovärd kommer också att se alla myror som fastnat på tejpen när jag drar av från balkongen. Hoppas de kan riva upp och sanera + byta mina dåliga plankor. Täta alla springor mellan betong/husfasaden och balkongen osv. Denna altan är nog 10-20år gammal - minst
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-04 kl. 17:56.
Citera
2025-06-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
`Myrhjärnan är väldigt smart och kommunikativ. Har i alla fall just nu vattnat ut myrr igen och tejpat stora delar av altanen (plankspringorna) med maskeringstejp pvc efter att det runnit ner något sådär under. Då har de minskat i aktivitet, men man ser fortfarande myror som kommer från andra delar av trädgården och andra delar av altanen som vill ta vägen ner till boet och nu blir lite förvirrade när jag tejpat igen. Nu hittar jag en del hål i trädgården istället. Som att de gräver gångar för att komma under? Problemet är att så fort jag drar av tejpen så kommer de upp i större antal så det är inte alls botat.

Jag kommer att göra som följande just nu att en gång vartannan dag kommer jag antingen tidig morgon eller sen kväll att hälla myrrvatten mellan altanen och låta det rinna ner under (den tid då mäst myror befinner sig i bo). Och sen tejpa tillbaka alla springor och gånger i altanen när det torkat upp. Tills det att min bovärd kommer och tittar på det om ca 1 vecka och jag kan visa lite bilder osv. Min bovärd kommer också att se alla myror som fastnat på tejpen när jag drar av från balkongen. Hoppas de kan riva upp och sanera + byta mina dåliga plankor. Täta alla springor mellan betong/husfasaden och balkongen osv. Denna altan är nog 10-20år gammal - minst
Kanske pröva att häfta fast silvertejp, med klistret uppåt på altanens kanter och altandörren.
Myrorna borde fastna med benen i klistret på tejpen.
Förövrigt har du nog flera myrbon i trädgården. Kolla vart de bär iväg maten och fyll boet med varmt vatten. Prova vad som tar död på myror bäst.
Pröva varmvatten, T-sprit,spolarvätska, olika kryddor kanske avskräcker.
Citera
2025-06-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Kanske pröva att häfta fast silvertejp, med klistret uppåt på altanens kanter och altandörren.
Myrorna borde fastna med benen i klistret på tejpen.
Förövrigt har du nog flera myrbon i trädgården. Kolla vart de bär iväg maten och fyll boet med varmt vatten. Prova vad som tar död på myror bäst.
Pröva varmvatten, T-sprit,spolarvätska, olika kryddor kanske avskräcker.

Nej, de är smarta. De undviker att gå på synligt klister. Men silvertejp för springorna skulle göra att de inte kommer upp underifrån och fastnar (har haft betydligt mindre myror på altanen efter att jag tejpat över springorna som de använder för att komma upp genom. Men det dyker upp hål i trädgården då och då istället - så de har väldigt klart förstått hur man tar sig in och ut genom alternativa vägar.

Nån som kan verifera om detta fungerar effektivt. Enligt chatgpt (det låter för bra för att vara sant?)

✅ Safe & Legal Alternatives in Sweden to Mix with Honey:
1. Baking Soda (Bikarbonat)

How it works: Ants can’t digest it. When mixed with acid in their bodies, it creates gas—which they can't expel—and they die.

How to mix:

1 part baking soda

3 parts honey or syrup

Place on foil, a plastic lid, or inside a small container near ant trails

🍯 Ants are attracted to the sweet part and will carry the mix back to the colon

🔄 Replace the bait every 1–2 days until ant activity stops completely (could take 1–2 weeks).
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-08 kl. 18:36.
Citera
2025-06-12, 22:07
Medlem
Citat:
Hej. Jag har ett myrbo under min utomhusaltan och jag har provat sedvanliga grejer som myrrpulver, myrrgranulat, myrrsalva (har båda vattnet ut och sprinklat ut i torr form). myrorna går bara över det. Sen går dagarna och myrren regnar tyävrr bort. Och sen går veckorna men myrorna är kvar. Även provat 4 myrdosar totalt. även sprinklat ut kanel/kaffesump i mängder, men kaffet har blivit dyrt och kanel verkar inte effektivt så börjat tröttna på det. Har tyvärr inte hjälpt. Har även skrubbat balkonen i ättika och vitvinsvänäger varje kväll för att tvätta bort deras spår men nästa dag är de uppe och lämnar nya spår. Jag misstänker att produkterna är för svaga.

Min fråga, finns det nån lättillgänglig kemikalie man kan köpa som privatperson (helst i butik i stockholm - idag) som är giftig för myror som man kan blanda med socker i vatten eller ev blanda i honung och som ger snabbt resultat?

Jag har hört talas om Borax + honong eller borax + sockerlösning, men detta måste man ha licens och företag för att köpa. Finns det nåt annat?

Fun Light
Citera
2025-06-13, 09:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonfilm79
Fun Light

Det här kommer ju inte hjälpa på något sätt, eftersom dyngspridningen på Flashback ändå kommer fortsätta, men ändå:

"Aspartame-based Sweetener as a Strong Ant Poison: Falsifying an Urban Legend?"

During the 35 day period of experiment we did not find any signs of aspartame induced mortality in tested ants. In addition, 135 colony founding L. niger queens were submerged in a sweetener solution (artificial sweetener + distilled water) and 135 queens were submerged in distilled water (control). The overall mortality was very low (<1.5%) and no between-group differences in mortality were found within 24 and 96 hours. Our results strongly oppose the rumors that aspartame sweeteners are effective as an ant poison, at least with a typical dose of household aspartame products.

https://doi.org/10.13102/sociobiology.v59i2.598
Citera
2025-06-14, 00:40
Medlem
Varför inte pröva med det enklaste innan man tar till avancerade, och eventuellt miljöskadliga giftblandningar: kokande vatten!

Är myrsamhället åtkomligt för järnspett bör även kokhett vatten nå dit (fast det krävs kanske ett antal behandlingar, då vattnet torde hinna svalna något på vägen ned)!

Mer avancerade myrutrotare med konstnärliga ambitioner tycks stundom använda smält aluminium, och i utbyte erhålla (utom myrornas död) en vacker avgjutning av själva myrboet!

https://www.youtube.com/watch?v=IGJ2jMZ-gaI
Citera
2025-06-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det här kommer ju inte hjälpa på något sätt, eftersom dyngspridningen på Flashback ändå kommer fortsätta, men ändå:

"Aspartame-based Sweetener as a Strong Ant Poison: Falsifying an Urban Legend?"

During the 35 day period of experiment we did not find any signs of aspartame induced mortality in tested ants. In addition, 135 colony founding L. niger queens were submerged in a sweetener solution (artificial sweetener + distilled water) and 135 queens were submerged in distilled water (control). The overall mortality was very low (<1.5%) and no between-group differences in mortality were found within 24 and 96 hours. Our results strongly oppose the rumors that aspartame sweeteners are effective as an ant poison, at least with a typical dose of household aspartame products.

https://doi.org/10.13102/sociobiology.v59i2.598

Jag har provat det här. Alltså, problemet är att dessa svartmyror undviker sådant. det luktar för sött, för starkt... har hällt ut i korkar, på plastlock. även på altanen. blir bara som en barriär tills det torkar ut i solen

Har provat kokande vatten. det dödar endast några. kan inte komma åt boet
Citera
2025-06-14, 17:36
Medlem
D D T
Citera
2025-07-02, 20:03
Citat:
Hej. Jag har ett myrbo under min utomhusaltan och jag har provat sedvanliga grejer som myrrpulver, myrrgranulat, myrrsalva (har båda vattnet ut och sprinklat ut i torr form). myrorna går bara över det. Sen går dagarna och myrren regnar tyävrr bort. Och sen går veckorna men myrorna är kvar. Även provat 4 myrdosar totalt. även sprinklat ut kanel/kaffesump i mängder, men kaffet har blivit dyrt och kanel verkar inte effektivt så börjat tröttna på det. Har tyvärr inte hjälpt. Har även skrubbat balkonen i ättika och vitvinsvänäger varje kväll för att tvätta bort deras spår men nästa dag är de uppe och lämnar nya spår. Jag misstänker att produkterna är för svaga.

Min fråga, finns det nån lättillgänglig kemikalie man kan köpa som privatperson (helst i butik i stockholm - idag) som är giftig för myror som man kan blanda med socker i vatten eller ev blanda i honung och som ger snabbt resultat?

Jag har hört talas om Borax + honong eller borax + sockerlösning, men detta måste man ha licens och företag för att köpa. Finns det nåt annat?

Kokande vatten i mängder i springorna.
Citera
2025-07-02, 20:04
Citat:
Jag har provat det här. Alltså, problemet är att dessa svartmyror undviker sådant. det luktar för sött, för starkt... har hällt ut i korkar, på plastlock. även på altanen. blir bara som en barriär tills det torkar ut i solen

Har provat kokande vatten. det dödar endast några. kan inte komma åt boet

Har du tagit riktigt mycket kokande vatten under en lång stund då i alla springor? Liksom kanna för kanna från tekokaren, metodiskt i gummistövlar.
Citera
2025-07-02, 20:23
Medlem
Citat:

Hydrat Kalk (Släckt kalk) som sprids där människor eller djur inte kan komma i kontakt med den håller myror borta från de platser där kalken sprids.

https://vxashop.se/sv-se/product/hyd...25-kg-100548-a
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in