Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LooksLater
Det har vi redan.
Och vi har redan det andra med folk som knarkar trots att det är kriminaliserat. Hade vi haft en kriminalisering av alkohol så hade det sett ännu värre ut än vad det gör idag.

Om du vill ha en skademinimering så avkriminaliserar vi och legaliserar lättare narkotika på en kontrollerad och reglerad marknad.
Citera
2025-06-04, 12:27
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så låter det alltid...

Jag är en gammal gubbe. Vet nog bättre själv hur mitt eget liv sett ut.
Citera
2025-06-04, 12:29
Medlem
Boogie-ads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Självklart finns det patienter som fortfarande missbrukar i LARO, särskilt när dom tar in så unga i programmet som inte ens gått på tunga opioider/opiater.

Ja tyvärr så tas det in alldeles för många som egentligen inte har hunnit "kvalificera" in sig som missbrukare utan bara tagit några gånger och inte ens provat heroin eller Oxycodone tex. Ja det finns massor av folk som fortfarande kör ett sidomissbruk och fram till för ca ett år sedan så blev man tillslut utkastad från programmet om man var positiv på annat för många gånger. Men nu är det väldigt svårt att bli utkastad pga att så många dör när dom blir utkastade.

Jag som sköter mig uppskattar inte att ens behöva sitta i samma väntrum som dom som kommer påverkade dit, då jag har suget varje dag fortfarande fast jag varit ren från allt i 4 år.

Men för mig har det varit räddningen att vara med i Laro, jag jobbar igen och betalar skatt som vilken Svensson som helst, tackvare dom 16mg buprenorfin jag har varje dag.
Citera
2025-06-04, 12:31
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Jag är en gammal gubbe. Vet nog bättre själv hur mitt eget liv sett ut.

Precis - ditt liv! Inte alla andra brukare och missbrukares liv och leverne, runt om i landet...
Citera
2025-06-04, 13:07
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Precis - ditt liv! Inte alla andra brukare och missbrukares liv och leverne, runt om i landet...
Kan man inte hävda samma sak om vi vänder på det argumentet? Om personen du svarar inte kan svara för fler än sig själv, varför kan andra det?

Sverige är för ivrig med att förbjuda saker. Det borde inte vara en go-to-lösning att förbjuda. Låt oss flytta gränserna för vad som anses kriminellt.

Bruka = eget ansvar.
Distribuera = statens ansvar att sätta spelreglerna.
Bruka + köra/etc = förbjudet av uppenbara skäl.

Efter varit delaktig i oräkneliga debatter i ämnet så har jag fortfarande inte fattat hur man kan vara emot ovanstående. Har folk så liten tro på medmänniskor eller är de enbart onda i sin natur?
Citera
2025-06-04, 13:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Kan man inte hävda samma sak om vi vänder på det argumentet? Om personen du svarar inte kan svara för fler än sig själv, varför kan andra det?

Sverige är för ivrig med att förbjuda saker. Det borde inte vara en go-to-lösning att förbjuda. Låt oss flytta gränserna för vad som anses kriminellt.

Bruka = eget ansvar.
Distribuera = statens ansvar att sätta spelreglerna.
Bruka + köra/etc = förbjudet av uppenbara skäl.

Efter varit delaktig i oräkneliga debatter i ämnet så har jag fortfarande inte fattat hur man kan vara emot ovanstående. Har folk så liten tro på medmänniskor eller är de enbart onda i sin natur?

Sverige har en lång tradition där tanken om att staten vet bättre än individen alltid varit stark. I de flesta andra länder får staten inte mandat att bestämma vilka ämnen medborgarna får och inte får stoppa i sin egen kropp.

För 20 år sedan var jag säker på att vi nu skulle kommit längre i denna fråga men uppenbarligen var jag alldeles för naiv. Politikens kvarnar maler extremt långsamt i Sverige.

Nu hoppas jag att jag, utan att riskera straff, ska kunna nyttja droger på min ålders höst för att stilla smärta, ångest, få matlust osv. Vi får se om det blir så. Förmodligen inte även om jag har långt kvar till pensionen.
Citera
2025-06-04, 13:20
Varför ska droger göras lagliga? Hårdare straff är bättre än lägre straff.
Citera
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sverige har en lång tradition där tanken om att staten vet bättre än individen alltid varit stark. I de flesta andra länder får staten inte mandat att bestämma vilka ämnen medborgarna får och inte får stoppa i sin egen kropp.

För 20 år sedan var jag säker på att vi nu skulle kommit längre i denna fråga men uppenbarligen var jag alldeles för naiv. Politikens kvarnar maler extremt långsamt i Sverige.

Nu hoppas jag att jag, utan att riskera straff, ska kunna nyttja droger på min ålders höst för att stilla smärta, ångest, få matlust osv. Vi får se om det blir så. Förmodligen inte även om jag har långt kvar till pensionen.
Det tragiska är att vi snarare gått åt andra hållet, mot mer repressiv lagstiftning. Högern med SD i spetsen är ofantligt onyanserade kring denna fråga. Jag ser inte heller något ljus i tunneln och fler människor kommer råka illa ut. Helt i onödan.
Citera
Medlem
Hoppas Sverige får en mera nyanserad narkotika politik, att straffa missbrukare har visat
sig fungera dåligt.
Citera
2025-06-04, 13:22
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Varför ska droger göras lagliga? Hårdare straff är bättre än lägre straff.
Varför ska vi få yttra åsikter? Staff är bättre än inget straff. Vore det inte bättre om du inte fick skriva det inlägg jag just citerade? Vilket vackert samhälle.
Citera
2025-06-04, 13:24
Citat:
Varför ska vi få yttra åsikter? Staff är bättre än inget straff. Vore det inte bättre om du inte fick skriva det inlägg jag just citerade? Vilket vackert samhälle.
Vad svamlar du om? Är du hög?
Citera
2025-06-04, 13:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det tragiska är att vi snarare gått åt andra hållet, mot mer repressiv lagstiftning. Högern med SD i spetsen är ofantligt onyanserade kring denna fråga. Jag ser inte heller något ljus i tunneln och fler människor kommer råka illa ut. Helt i onödan.

Det blir alltid sämre innan det blir bättre.

Jag har fortfarande hopp om att detta går att vända och att vi om 20 år tittar tillbaka på denna tid och skrattar precis som att vi i dag skrattar åt ”mackan” som förr i tiden vandrade runt bland borden på ölcaféerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in