Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-04, 10:48
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Yeah, right! Och jag känner till tusentals fall där LAR (namnet i Norge) inte alls hjälper utan verkligen befäster deras missbruk. Vad fasiken, de knaprar dessa "ersättningspiller", oftast Metadon, som godis och fortsätter sitt missbruk av andra droger. Ja, dödligheten må minska, men är detta ett självändamål? Detta kostar multum och rent krasst och samhällsekonomiskt så vore det bättre om de dog. Nu ser jag på detta rent pragmatiskt, inte känslomässigt. Jag vill inte att detta skall ske, att de dör, men att serva dem med droger leder inte till mindre missbruk, enligt min erfarenhet, detta då man mer, eller nästan bara, "behandlar" symptomen och inte orsakerna.

Citat:
Du tillskriver mig yttringar jag inte har - börja med att läsa mina inlägg på ett sjyst sätt, så kanske jag bryr mig om att besvara dina frågor sedan...

För all del. Du menar att de aldrig kommer bli rena sålänge de får gratis knark av staten och att detta är onödigt då de ändå sällan förändrar sitt beteende då bara symptomen och abstinensen behandlas, inte grundorsaken till missbruket. Har jag förstått dig rätt?
Citera
2025-06-04, 11:03
Avstängd
De styrande vill verkligen ha nedknarkade zombies till röstboskap.
Citera
2025-06-04, 11:14
Medlem
Vem f*n vill ha knarkare som granne, vem vill möta en knarkare i trafiken?
Vem vill ha en läkare som är påverkad och ska ta beslut om din hälsa?
Svara på det ni.
Borde definitivt bli en hårdare drogpolitik, dessa parasiter kostar samhället allt för mycket pengar redan.
Citera
2025-06-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LooksLater
Vem f*n vill ha knarkare som granne, vem vill möta en knarkare i trafiken?
Vem vill ha en läkare som är påverkad och ska ta beslut om din hälsa?
Svara på det ni.
Borde definitivt bli en hårdare drogpolitik, dessa parasiter kostar samhället allt för mycket pengar redan.
Vill du ha fyllon som grannar?
Vill du ha fyllon i trafiken?
Vill du ha ett fyllo som läkare?

Svara på det du!
Citera
2025-06-04, 11:23
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
De styrande vill verkligen ha nedknarkade zombies till röstboskap.
Vissa menar att den största zombiedrogen är - alkohol. Sett fyllon på stan som ranglar runt? Ser ju exakt ut som zombies.
Senast redigerad av spyder123 2025-06-04 kl. 11:27.
Citera
2025-06-04, 11:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
För all del. Du menar att de aldrig kommer bli rena sålänge de får gratis knark av staten och att detta är onödigt då de ändå sällan förändrar sitt beteende då bara symptomen och abstinensen behandlas, inte grundorsaken till missbruket. Har jag förstått dig rätt?

Jag säger bara att det finns en abnorm övertro, bara att läsa denna tråd, på att Metadon hjälper missbrukare att lämna sitt knarkarliv och detta är ytterst naivt att tro. Självklart hjälper det någon/några, men det gör även andra metoder och även inga metoder alls. Att de som går på Metadon eller liknande preparat även skulle bli mer laglydiga är bara löjligt att tro...
Citera
2025-06-04, 11:46
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Bara för att man brukar droger är man ingen missbrukare. Vissa droger är knappt beroendeframkallande. Jag har brukat droger en längre period och aldrig fastnat i något beroende. Ingen jag känner heller...
Citera
2025-06-04, 11:47
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja man skulle nästan kunna kalla det självskadebeteende när de svenska politikerna går emot forskning, sina egna utredningar och grannländernas politik i denna fråga.

Vi måste vara det enda landet i världen där det är olagligt att NÄSTAN lyckas få tag i knark. Vad blir nästa steg? Olagligt att se en film där knark förekommer?
Nästa steg är på åsiktsnivå. Du har i någon privat chatt uttryckt dig positiv till rusningsmedel på något sätt. Det blir husis, stämplas som kriminell och skambeläggning.

Lösningen är enkel. Uttryck aldrig dina känslor eller åsikter inom Sverige. Eller ännu bättre, sympatisera med staten.
Citera
2025-06-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Vill du ha fyllon som grannar?
Vill du ha fyllon i trafiken?
Vill du ha ett fyllo som läkare?

Svara på det du!

Det har vi redan.
Citera
2025-06-04, 11:58
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LooksLater
Det har vi redan.
Vad innebär det, att du vill kriminalisera alkohol också?

Vi borde återinföra danstillståndet medan vi är igång. Det är allvarligt att folk roar sig utan statens medgivande.
Citera
2025-06-04, 12:03
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Bara för att man brukar droger är man ingen missbrukare. Vissa droger är knappt beroendeframkallande. Jag har brukat droger en längre period och aldrig fastnat i något beroende. Ingen jag känner heller...

Så låter det alltid...
Citera
2025-06-04, 12:10
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Så låter det alltid...
Det beror såklart på vilken drog det är. Opiater är relativt beroendeframkallande mycket för att de oftast inte är så intressanta för rekreationellt bruk - utan främst för att inte må dåligt. Då är det lätt att det används för självmedicinering. Efter ett tag blir man sjuk av att inte ta opiater.

I slutändan handlar det främst om syftet. Precis som för alkohol är de flesta drogbruk för rekreationellt syfte. Till och med droger som kokain som faktiskt har ganska hög beroendepotential - om det används i sociala sammanhang och för att det är "kul", vilket ofta är fallet, är risken för att fastna i beroende mycket lägre än om du tar kokain för att du vill må bra.

Enligt vad vi kan se i denna skala så verkar inte beroende ha så stor koppling till huruvida något är lagligt eller inte:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_%28mean _physical_harm_and_mean_dependence%29.svg/2048px-Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_%28mean _physical_harm_and_mean_dependence%29.svg.p ng
Senast redigerad av spyder123 2025-06-04 kl. 12:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in