2025-06-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är det?
Så du menar att Ryssland kan ge till exempel Nordkorea/Irak/Afghanistan/valfritt land som USA invaderat kapacitet att slå till mot amerikanarnas kärnvapeninfrastruktur och det vore helt okej med dig?
USA hade naturligtvis kunnat undvika detta genom att inte invaderat dessa länder.

Problemet är att man har inte bara använt sig av drönare utan även långdistansvapen som väst tillhandahållit.
Frågan är också hur lastbilarna kom dit. Man har tydligen tagit sig ända till Murmansk och då får jag upp en fråga i mitt huvud, har man passerat Sverige, Norge, Finland under tiden?

Sedan dina personangrepp ser jag inte vad de skall fylla för syfte. Kan du inte argumentera för din sak utan dessa?
Det finns väg till Murmansk, om än ganska gropig. Visst är rysseriet efterblivet, men både landsvägen och potthålet är uppfunna även där, om än lite senare än i civiliserade länder.
Citera
2025-06-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssland behöver sina bombplan för att bomba Ukraina. Sen förlorade de en av sina sista AWACS också. Även om Ukraina bara hade träffat det AWACS-planet hade det varit en stor framgång för Ryssland kan inte bygga nya.

Absolut, det jag syftade på är att ryssmongona påstår att det är en attack av NATO mot deras strategiska flyg om Ukraina använder långdistansrobotar ifrån tex Tyskland, (vilket inte är fallet här, även om de försöker sprida den lögnen) , men även om så vore fallet så är det ingen skillnad mot hur Nordvietnam använde sovjetiska vapensystem mot USA. Det var Nordkorea som använde dem, inte Sovjetunionen.

Nu har de för sig att om Ukraina använder andra länders vapensystem, då är de länderna också i krig med ryssland, vilket är helt efterblivet resonemang. Speciellt när de själva startade kriget ensidigt. Hade Ukraina invaderat ryssland hade man möjligtvis kunna se på det lite annorlunda.
Citera
2025-06-04, 11:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Utan att läst något så är min uppfattning att detta kommer att straffa Ukraina alldeles hemskt. Ta på er hatten ni som fattar något.

Nej, Ryssland kommer inte kunna göra ett skit för de har bara typ 2 AWACs kvar och de måste kannibalisera den ena för att hålla den andra flygande. Och de kan inte bygga några nya. Det betyder att de är totalt chanslösa om ex. Kazachstan skulle få för sig att angripa Ryssland. Ryssland klarar idag inte en attack från ett litet land, så illa ställt är det just nu för Ryssland.
Citera
2025-06-04, 12:07
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Det var inte det jag diskuterade.
Jag diskuterade hur man fick dit de civila fordon som anföll baserna. Dessutom så har man använt västerländska långdistansmedel för att bekämpa flygplanen, som ingår i Rysslands kärnvapeninfrastruktur.

Det är en väldigt farlig stig att vandra på när man ger sig på ett lands kärnvapenkapacitet.

”Civila fordon som anföll baserna” men vänta nu? Det var väl drönare som anföll baserna? Eller har du sett nåt annat? Ja, uppenbarligen ”västerländska långdistansmedel” (vad det nu är) men det är väl inte heller civila fordon?

Och du tänker att om man har kärnvapen har man carte blanche att uppträda som ett svin, angripa, förstöra och döda i sina grannländer?

Om nu Ryssland inte vill få sina kärnvapenbärare förstörda av Ukraina hade de 1) Kunnat låta bli att anfalla Ukraina 2) Låtit bli att använda kärnvapenbärarna mot Ukraina. Då ryssen gjort varken eller är planen legitima mål.
Citera
2025-06-04, 12:09
Medlem
Dumdrygs avatar
Verkar som att Ryssland förbereder ett gigantiskt svar de första två veckorna i juli.
Citera
2025-06-04, 12:12
Medlem
Från ett X konto... 100 procent sant, denna attack hyllas endast av liberala sodomit medier. Samma medier som stöttar massinvandring till väst.

Ukraine’s drone attack was more a media/political stunt than a military operation.

They damaged aircraft that have to be out in the open for nuclear treaty purposes.

And Western MSM all sprung into action to report on this attack with glee, as if this was some sort of massive victory, while ignoring Russia pounding the shit out of Ukraine and taking ground for years, because it doesn’t fit their narrative. All they wanted was headlines saying that Putin and Russia are vulnerable/weakened, as seen below.

This attack did not limit Russia’s capabilities whatsoever. All Ukraine did was take advantage of Russia’s adherence to nuclear treaties that require their nuclear bombers to be out in the open. Besides, this war is mostly drone and land-based missile. If Putin is going to drop nukes on Ukraine, it’s going to be from their hypersonic IRBM land-based Oreshnik, which Putin has already used in battle without nuclear payloads attached, just to prove to NATO that they cannot intercept it.

Ukraine, and their NATO handlers, accomplished nothing with this attack, other than headlines. All they did was prove they are not interested in surrender or peace. They want full-scale WW3, and are willing to risk all of our lives to maintain their power and cover up the unfathomable corruption in Ukraine.
Citera
2025-06-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Verkar som att Ryssland förbereder ett gigantiskt svar de första två veckorna i juli.

Vad har de ens att komma med? Artilleri till förbannelse?
Citera
2025-06-04, 12:15
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
De flesta bedömare är ju överens om att MI6 och CIA varit inblandade i dådet. Det är ju helt omöjligt att Ukraina skulle ha planerat det här i ett och ett halvt år utan USA's kännedom när hela kriget styrts av NATO från Wiesbaden.
Det som ytterligare pekar på USA's inblandning är att Trump varit ovanligt tyst efter drönarattacken. Han brukar ju twittra rätt friskt. Försvarsminister Pete Hegseth uteblir även från mötet i Ramstein. De duckar och vill inte ha obekväma frågor.
Ja just precis så.
Kanske fungerar som en väckarklocka även för väst, kommer lastbilar kontrolleras hårdare nu?
En sån här attack kan även göras under falsk flagg eller ingen flagg alls så nog kan väst drabbas av en sådan här lastbilsattack.
Breivik använde lastbil, kanske nästa Breivik blir en smutsig bomb?
Citera
2025-06-04, 12:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Russian air force fully operational både idag och igår:

Russian aviation conducted airstrikes at Osoyivka, Velykyy Prykil of Sumy region, Koptyeve, Popiv Yar, Myrnohrad, Myrne, Sukhyy Yar, Novomykhaylivka, Komar, Fedorivka of Donetsk region, Novodarivka, Olhivske, Huliaipole, Mali Scherbaky, Kamyanske of Zaporizhzhia region

https://liveuamap.com/en/2025/4-june...es-at-osoyivka
Citera
2025-06-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meldemilb
Från ett X konto... 100 procent sant, denna attack hyllas endast av liberala sodomit medier. Samma medier som stöttar massinvandring till väst.

Ukraine’s drone attack was more a media/political stunt than a military operation.

They damaged aircraft that have to be out in the open for nuclear treaty purposes.

And Western MSM all sprung into action to report on this attack with glee, as if this was some sort of massive victory, while ignoring Russia pounding the shit out of Ukraine and taking ground for years, because it doesn’t fit their narrative. All they wanted was headlines saying that Putin and Russia are vulnerable/weakened, as seen below.

This attack did not limit Russia’s capabilities whatsoever. All Ukraine did was take advantage of Russia’s adherence to nuclear treaties that require their nuclear bombers to be out in the open. Besides, this war is mostly drone and land-based missile. If Putin is going to drop nukes on Ukraine, it’s going to be from their hypersonic IRBM land-based Oreshnik, which Putin has already used in battle without nuclear payloads attached, just to prove to NATO that they cannot intercept it.

Ukraine, and their NATO handlers, accomplished nothing with this attack, other than headlines. All they did was prove they are not interested in surrender or peace. They want full-scale WW3, and are willing to risk all of our lives to maintain their power and cover up the unfathomable corruption in Ukraine.

Så för att sammanfatta ditt tramsande ovan. Planen var värdelösa, rysseriet led ingen skada och därför ska rysseriet starta ett tredje världskrig. Mot vem? Ja och återigen terrorbomba Ukrainska städer på grund av några plan som var värdelösa. Inser du att du framstår som aningen ologisk?
Citera
2025-06-04, 12:32
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Så för att sammanfatta ditt tramsande ovan. Planen var värdelösa, rysseriet led ingen skada och därför ska rysseriet starta ett tredje världskrig. Mot vem? Ja och återigen terrorbomba Ukrainska städer på grund av några plan som var värdelösa. Inser du att du framstår som aningen ologisk?
Inget av det du skriver står i den citerade artikeln. Lite högre nivå tack.

Så det är enligt avtal bombplanen står öppet.
Vad hade hänt om de bar på kärnvapen?
Gjorde de det?
Senast redigerad av Kungenshora 2025-06-04 kl. 12:36.
Citera
2025-06-04, 12:38
Medlem
Citat:
Hur andra länder ställer sig till Ukrainas eventuella krigsbrott var inte min frågan.
Jag vill hävda att det är ett krigsbrott att involvera civila fordon och försöka maskera dem som civila och sedan använda dem i en militär operation.

Huruvida jag är efterbliven eller inte saknar relevans. Var god håll dig till ämnet.
Om du skall svara på mitt inlägg så svara på mitt inlägg, kom inte med påståenden jag inte skrivit.

Du får hävda nästan vad du vill här på flashback. Men vilken lag bröt Ukraina emot? Gärna en internationell lag/fördrag och som Ukraina helst har erkänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in