• 1
  • 2
2025-06-03, 22:59
Medlem
GustavAdams avatar
Vilka faktorer har samspelat och gett den enorma ökningen av droganvändningen i det svenska samhället?
Är det bara det faktum att utbudet har ökat, eller finns det fler parametrar bakom ökningen?
Citera
2025-06-03, 23:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Invandringen har gjort att det finns fler som säljer och det är alltså enklare att få tag på.

Flera som dricker mindre har istället gått över på droger.
Citera
2025-06-03, 23:13
Medlem
Onanikrems avatar
Lättillgängligt, socialt accepterat, kändisar gör det, inte särskilt dyrt om du inte är horsetorsk. Priset har nog generellt blivit billigare mot förr när jag växte upp gentemot inkomst.

Nätet, nu har alla snabb information om allt, lätt att hitta langare på sociala medier mot förr.
Fler babbar, de som tar in skiten och oftast de som dealar.
Sociala stigmat, nu bryr sig folk inte så mycket om någon partyknarkar, för var det fy fy!
Citera
2025-06-03, 23:17
Medlem
Det handlar nog väldigt mycket om att många svenskar har vaknat upp och insett hur mycket propaganda vi har utsatts för i skolan. Oavsett vad man tycker om droger så är ju den bild svenska skolan målade upp av droger objektivt kraftigt överdriven. Folk idag fattar att det inte är 50% risk att bli sprutnarkoman om man röker en joint, eller att alla cannabisrökare har psykoser då och då.

Vilket är synd, för då litar folk inte på varningarna för de verkligt farliga drogerna. Och nu menar jag inte alkohol, även om det definitivt finns mer fog för att varna för den, utan andra riktigt farliga saker. Som fentanyl som skräckexempel, men även generellt om de saker som är relativt lätta att överdosera.
Citera
2025-06-03, 23:59
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vilka faktorer har samspelat och gett den enorma ökningen av droganvändningen i det svenska samhället?
Är det bara det faktum att utbudet har ökat, eller finns det fler parametrar bakom ökningen?
Det är mycket nyandlighet. New age. Ingen heder. Folk har kass eller oklar, dålig självbild/känsla..
Nyandlighet och globalism. Gränserna blir utsuddade.

Folk saknar respekt för olika institutioner.
För egen del var jag inte en del av samhället. Tror det var meningen att man sko göra sönder mig. Can't brake what's broken.
Citera
2025-06-04, 00:04
Medlem
Tomtekukars avatar
Bra att det knarkas. Det uppmuntrar till brott och samhällets förfall och allmän otrygghet. Precis vad vi röstat för.
Citera
2025-06-04, 00:04
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Invandringen har gjort att det finns fler som säljer och det är alltså enklare att få tag på.

Flera som dricker mindre har istället gått över på droger.
Ganska rimlig utveckling ändå, rök en brajja och drick ett par öl = må bra dagen efter.

Sup dig packad = ligga i fosterställning två dygn i sängen.

Dagens ungdomar tar sin hälsa på allvar, finns så många hälsosammare sätt att berusa sig på än det lagliga giftet.
Citera
2025-06-04, 00:22
Medlem
Landsbygdens avatar
Tillgänglighet. Normalisering. Fler som bor i städer, och besöker sådana platser där det erbjuds narkotika.
Kanske även att vissa artister påverkar till droganvändning.
Glad att jag endast provat cannabis(undantaget sådant man får vid operationre), och ej gillat det, för över 30 år sedan.
Citera
2025-06-04, 00:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Har det verkligen ökat "enormt"?
Citera
2025-06-04, 01:14
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymusq80
kjlpo[k;in

kan bara hålla med!

Men tror att din analys saknar infallsvinkeln att världen har blivit bredare, mer lättillgänglig. Att supa sig blind på brännvin var bara en väg ut från verkligheten för våra far/morföräldrars generation, men nu finns det alternativa rutter för att slå sig fri från löneslaveriet.

Men visst - du har rätt, moralismen trycker ner oss. Varför ska vi, som du säger, leva för att vara arbetsföra? Jag vet inte, jag existerar i samma silverbur som dig. <3
Citera
2025-06-04, 01:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Ganska rimlig utveckling ändå, rök en brajja och drick ett par öl = må bra dagen efter.

Sup dig packad = ligga i fosterställning två dygn i sängen.

Dagens ungdomar tar sin hälsa på allvar, finns så många hälsosammare sätt att berusa sig på än det lagliga giftet.

Ungdomar tycks inte bry sig värst mycke om hälsan då många suger i sig lustgas som är allt annat än hälsosamt.
Såg en mörking som mitt på ljusa dagen stod och fixa en ballong idag i en lekpark. Gissar att han var 15-17 år.
Att dra kokain är absolut inte heller hälsosamt och cannabis som du tänker på blir inte bra heller i längre intag. Oftast så är det också en inkörsport till tyngre saker.
Citera
2025-06-04, 03:19
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam

Läkemedelsmissbruk, särskilt bland unga, där receptbelagda läkemedel, som smärtstillande och lugnande, missbrukas och konsumtionen ökat väldigt mycket dom senaste tjugo åren. Tramadol, en opioid, en lugnande som Xanor och valium är vanligt och ganska lätt att få tag på.

AstraZeneca, Swedish Orphan, Camurus, Kancera tjänar miljarder på detta och struntar totalt i vad folk stoppar i sig.
Senast redigerad av Astralhopp 2025-06-04 kl. 03:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in