Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Som sagt, om nu mycket tyder på att Gleason karta-världen inte stämmer med verkligheten, och att klotet inte heller gör det, då tyder ju det på att sanningen måste vara nåt annat än dessa två alternativ
Jordklotet matchar verkligheten. Eller har du förklaringar till flygtider och avstånd, midnattssol i Antarktis, och sist men inte minst Sydkorset? Och jag har inte ens nämnt att ingen av er kan få solens väg över den platta jorden att matcha verkligheten. Har du provat? Jag antar att svaret är nej, för det är en av de sakerna ni aldrig försöker. Jag förstår varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Detta med "gravitation" har extremt mycket med verkligheten att göra. Eller är det här med uppåt och nedåt inte särskilt viktigt för dig?
Visst har gravitationen med verkligheten att göra, men i det här sammanhanget är det helt ointressant. Vi vet att jorden är rund bland annat på grund av bevisen som du aldrig har kunnat bortförklara, og det gjör att det bara är intressant att ta reda på hur gravitationen fungerar på en rund jord.
Att använda gravitationen som argument för att jorden kan vara platt och absolut inte rund är att börja i fel ände.