2025-06-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det var bra att du äntligen erkände det. Sedan återstår bara att komma på en förklaring till flygtider och avstånd som inte stämmer överens med en platt jord, Sydkorset som alltid syns rakt söderut oavsett var du befinner dig, midnattssolen i Antarktis, plus ett dussin andra saker. Tycker du inte att det är konstigt att allt detta stämmer överens med en rund jord, och att ingen utom du och några andra FE letar efter bevis på motsatsen utan framgång?

Som sagt, om nu mycket tyder på att Gleason karta-världen inte stämmer med verkligheten, och att klotet inte heller gör det, då tyder ju det på att sanningen måste vara nåt annat än dessa två alternativ

Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du har fastnat i den krökta rumtiden. Se sig om. Det är mycket enklare än så. Det finns inget som tyder på att jorden är platt. Allt visar att jorden är rund, och då är det bara nonsens att prata om luftiga teorier som inte har med den verkliga världen att göra. Det spelar ingen roll om det är gravitationen eller något annat som är orsaken. Jorden har visat sig vara rund, och i det sammanhanget är relativitetsteorin och krökt rumtid ointressant.

Detta med "gravitation" har extremt mycket med verkligheten att göra. Eller är det här med uppåt och nedåt inte särskilt viktigt för dig?
Citera
2025-06-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Som sagt, om nu mycket tyder på att Gleason karta-världen inte stämmer med verkligheten, och att klotet inte heller gör det, då tyder ju det på att sanningen måste vara nåt annat än dessa två alternativ
Jordklotet matchar verkligheten. Eller har du förklaringar till flygtider och avstånd, midnattssol i Antarktis, och sist men inte minst Sydkorset? Och jag har inte ens nämnt att ingen av er kan få solens väg över den platta jorden att matcha verkligheten. Har du provat? Jag antar att svaret är nej, för det är en av de sakerna ni aldrig försöker. Jag förstår varför.

Citat:
Detta med "gravitation" har extremt mycket med verkligheten att göra. Eller är det här med uppåt och nedåt inte särskilt viktigt för dig?
Visst har gravitationen med verkligheten att göra, men i det här sammanhanget är det helt ointressant. Vi vet att jorden är rund bland annat på grund av bevisen som du aldrig har kunnat bortförklara, og det gjör att det bara är intressant att ta reda på hur gravitationen fungerar på en rund jord.

Att använda gravitationen som argument för att jorden kan vara platt och absolut inte rund är att börja i fel ände.
Citera
2025-06-02, 22:58
Medlem
Citat:

Klotet stämmer perfekt.

Citat:
Detta med "gravitation" har extremt mycket med verkligheten att göra.

Även gravitation stämmer med klotet.
Citera
2025-06-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, det var inte alls det du skrev. Du skrev att varmare länder är varmare därför att de är närmare solen, vilket är en helt felaktig förklaring.
Jo men dom är ju närmare pga att jorden är rund... Dvs ekvatorn är närmare solen än oss i norden.

Här har du svaret enligt AI:
Ja, ekvatorn är närmare solen än Sverige. Ekvatorn ligger vid 0 grader latitud, vilket gör att den befinner sig i en position där solens strålar träffar mer vertikalt under större delen av året. Sverige, som ligger längre norrut, får mindre direkt solenergi och har en större variation i solens intensitet beroende på årstiden. Så, ja, ekvatorn är generellt sett närmare solen.
Citera
2025-06-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Du insinuerar att jag skulle tro att jorden är platt. Och du tycks tro att det är varmare vid ekvatorn för att det är närmare solen än tex våra breddgrader. Men det är helt ok att inte veta allt. Nu vet du att det är varmare vid ekvatorn på grund av att solstrålarna träffar marken nästan vinkelrätt mitt på dagen och med flackare vinkel ju närmare polerna man kommer.
Det var ungefär det jag villa säga, just pga att jorden är rund! Vad har jag annars sagt som får dej att tro att jag tillhör denna märkliga obildade skara???
Citera
2025-06-03, 23:06
Medlem
Citat:
Man måste ju hålla skenet uppe. Det har ju beslutats att jorden är ett klot, och då måste det till nån sorts bevis. Har man inte bevis får man förfalska istället.
Varför skulle man hålla skenet uppe menar du??? Nya fakta inom vetenskapen kommer ju fram hela tiden och det mörkas ju inte där när nya saker presenteras? vad skulle var det farliga med att säga att jorden är platt eller rund?
Citera
2025-06-03, 23:11
Medlem
Psykpatient33s avatar
Finns det människor som seriöst tror på Flat Earth idag???

Jag menar inte några urinvånare som bott i grottor i någon djungel nu, utan riktiga människor från civiliserade länder med fri tillgång till information

Är inte Flat Earth något man bara låssas att man tror på, för att vara edgy och provocerande?
Citera
2025-06-03, 23:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jo men dom är ju närmare pga att jorden är rund... Dvs ekvatorn är närmare solen än oss i norden.

Här har du svaret enligt AI:
Ja, ekvatorn är närmare solen än Sverige. Ekvatorn ligger vid 0 grader latitud, vilket gör att den befinner sig i en position där solens strålar träffar mer vertikalt under större delen av året. Sverige, som ligger längre norrut, får mindre direkt solenergi och har en större variation i solens intensitet beroende på årstiden. Så, ja, ekvatorn är generellt sett närmare solen.
Avståndet mellan Jorden och solen är mer än fjorton miljoner mil så skillnaden i avstånd mellan ekvatorn och solen och Nordpolen och solen är helt försumbar i sammanhanget. Är inte avståndet till solen som skapar klimatskillnaderna utan vinkeln som solljuset träffar med.
Citera
2025-06-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Avståndet mellan Jorden och solen är mer än fjorton miljoner mil så skillnaden i avstånd mellan ekvatorn och solen och Nordpolen och solen är helt försumbar i sammanhanget. Är inte avståndet till solen som skapar klimatskillnaderna utan vinkeln som solljuset träffar med.
Det var väl ungefär dit jag ville komma om du hade läst allt jag skrev....
Citera
2025-06-03, 23:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det var väl ungefär dit jag ville komma om du hade läst allt jag skrev....
Fast du la en hel del tonvikt på att ekvatorn är närmare solen vilket är totalt försumbart för klimatskillnaden.
Citera
2025-06-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast du la en hel del tonvikt på att ekvatorn är närmare solen vilket är totalt försumbart för klimatskillnaden.
Jag menade ju om du läst mitt första inlägg att det beror på jordens runda forma därav den starkare solen mot ekvatorn... Nu kanske vi normala inte ska bråka med varandra utan i ställe ägna oss åt tokarna som tror att jorden är platt?
Citera
2025-06-04, 02:22
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Finns det människor som seriöst tror på Flat Earth idag???

Nej men dom vet att jorden är platt. Det är en observation och inte ett påstående. Och jepp dom är seriösa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in