Citat:
Ursprungligen postat av
NoTruce
Men då måste man veta vad man letar efter. Orka.
Jag har överhuvudtaget inte tänkt på de tekniska detaljerna, för jag är alldeles för korkad för det. Men jag utgår från att även slutorden skulle kunna modereras i efterhand. Skriver man något som är ett regelbrott raderas det helt enkelt. Vi har ju redan moderatorer som cirklar som hökar (varav somliga mer på hugget än andra) över folks vanliga poster, så varför inte bara dela upp den sysslan och låta ansvaret rotera bland de olika forumdelarnas moderatorer?
Vore ju intressant med statistik på hur många användare som avslutat sina konton sedan funktionen infördes. Först då kanske man kan se hur stor arbetsbördan kan tänkas bli.
Var inte så säker på att någon gärna ställer upp på det. Ha i åtanke att moderatorer i MGB forumet - som nyligen arkiverades - hyllade beslutet.
Ha även i åtanke att ingen ville moderera forumet "drogshoppar", vilket medförde att det arkiverades på obestämd tid.
Eftersom konsekvenserna är lika med noll att missbruka funktionen (what are they gonna do? Ban me? Lol.), uppdraget inte direkt känns hedersvärt att åta sig, och därtill ska ha någon som är villig att utföra det, så har jag svårt att se nyttan med att öka moderatorernas arbetsbörda för en lite kul grej.
Vill tydliggöra att jag är i grunden positivt inställd till idén. Vill bara ge ett vidare perspektiv så att de som kan fatta besluten fattar korrekta beslut. Men vad vet jag. Det kanske går att införa på ett sätt, som jag inte tänkt på och som
1. Inte ökar arbetsbelastningen nämnvärt för mods
2. Är billigt att ta fram
3. Inte går att missbruka på ett sätt som riskerar forumets fortsatta existens.
Det senare är särskilt viktigt, för om det ska synas på användarnamnet - enligt ditt förslag - så sprids det inte genom ett inlägg, utan genom så många inlägg användaren har gjort. Tänkom micro113 avslutar sitt konto/blir bannad och skriver något som är ett lagbrott. Då sprids det på en gång genom över hundra tusen inlägg. Och då är brottet grovt. Med andra ord skulle Axelsson riskera fängelse om det infördes utan ordentlig tillsyn/design.
Tänker slutligen: starta en tråd i Laidback?