2025-06-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Du svammlar.
Jag har varit och bott i Tyskland ett par gånger.
Jag har kunskap i språket från skolan och från den tiden.
Att jämföra min tyskakunskap med en som pratar flytande är ett rent skämt och det är jag övertygad om att du också begriper att man kan ha begränsade kunskaper som skiljer sig avsevärt från att prata flytande eller till och med ha det som modersmål.

Så du sitter och försöker grundlura de som inte begriper bättre.

Dessutom, jag är INTE tysk, trots mina begränsade tyskakunskaper.

Så då var det avklarat.

/VV

Varför skulle man gå ut och påstå att man kan ett språk om ens kunskaper är så pass begränsade att man inte kan föra ett normalt samtal? Ett "rent skämt" som du säger. Vad är syftet med det?
Citera
2025-06-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Vad var felaktigt i mitt påstående? Du menar att det är omöjligt att fastställa någons etniska bakgrund utifrån deras utseende? Då är det du som är ute och cyklar.

Du påstår att man med 100% säkerhet kan avgöra att en jude är en jude genom att titta på denne. Alla över 4 år begriper att detta påståendet är felaktigt.

Etnisk bakrund behöver inte vara knutet till en specifik geografisk plats på jorden till att börja med. En etnisk grupp kan vara bundna genom kultur, tro eller språk. Och på tal om språk och ditt påstående att Dr. Elizabeth Anthony skulle vara jude för att hon besitter färdigheter i jiddisch. Jiddisch pratades av majoriteten av dom judar som mördades i koncentrationslägren, och har sitt ursprung i central och Östeuropa. Alltså ett europeiskt språk! Elisabeth pratar även tyska. Du hittar troligen förklaringen till hennes språkkunskaper i hennes val av arbete, snarare än att hon skulle vara jude.
Citera
2025-06-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du påstår att man med 100% säkerhet kan avgöra att en jude är en jude genom att titta på denne. Alla över 4 år begriper att detta påståendet är felaktigt.

Etnisk bakrund behöver inte vara knutet till en specifik geografisk plats på jorden till att börja med. En etnisk grupp kan vara bundna genom kultur, tro eller språk. Och på tal om språk och ditt påstående att Dr. Elizabeth Anthony skulle vara jude för att hon besitter färdigheter i jiddisch. Jiddisch pratades av majoriteten av dom judar som mördades i koncentrationslägren, och har sitt ursprung i central och Östeuropa. Alltså ett europeiskt språk! Elisabeth pratar även tyska. Du hittar troligen förklaringen till hennes språkkunskaper i hennes val av arbete, snarare än att hon skulle vara jude.

Jag har aldrig påstått att man kan säga det med 100% säkerhet, men man kan göra ett rimligt antagande baserat på någons utseende, absolut. Vill du ha ännu ett exempel från listan kan du kolla upp Leah Wolfson. Finns inte en chans att hon är icke-jude och det baserar jag på hennes utseende, även om efternamnet också är mycket ovanligt bland icke-judar.

Jiddisch kallas även "judetyska" pga dess likheter med tyskan. En person som pratar jiddisch förstår i regel tyska, precis som en svensk förstår norska. Språket jiddisch uppstod bland judar i Europa, inte bland européer, så huruvida det är att betrakta som ett europeiskt språk kan diskuteras.
Citera
2025-06-02, 15:36
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Varför skulle man gå ut och påstå att man kan ett språk om ens kunskaper är så pass begränsade att man inte kan föra ett normalt samtal? Ett "rent skämt" som du säger. Vad är syftet med det?

Vad är detta?
Varför sitter du och svammlar och ljuger hela tiden?

Jag kan (kunde i allafall) före en konversation på tyska.
Utan problem.
Men jag talade LÅNGT IFRÅN flytande.
Det är två helt olika saker.

Begriper du inte det?
Är dina kunskaper så begränsade verkligen?
Jag tror du sitter och ljuger medvetet för så dum i huvudet verkar du inte vara.

/VV
Citera
2025-06-02, 15:42
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att man kan säga det med 100% säkerhet, men man kan göra ett rimligt antagande baserat på någons utseende, absolut. Vill du ha ännu ett exempel från listan kan du kolla upp Leah Wolfson. Finns inte en chans att hon är icke-jude och det baserar jag på hennes utseende, även om efternamnet också är mycket ovanligt bland icke-judar.

Jiddisch kallas även "judetyska" pga dess likheter med tyskan. En person som pratar jiddisch förstår i regel tyska, precis som en svensk förstår norska. Språket jiddisch uppstod bland judar i Europa, inte bland européer, så huruvida det är att betrakta som ett europeiskt språk kan diskuteras.

Du påstod att dom allra flesta på listan var judar. Du markerar då 14 av 34 namn och skriver ”Garanterat fler än de fetmarkerade, men det gick inte att verifiera till 100%. En klar överrepresentation, hursomhelst”

Det tolkar jag som att du var 100% säker på dom 14 markerade. När jag då bad jag om bevis hänvisade då främst till din förmåga att du kan se det på dom.

Men du, skitsamma. Denna diskussion känns rätt meningslös. Att judar skulle vara i majoritet av dom som jobbar inom forskning av förintelsen är ett obevisat påstående. Och en fortsatt diskussion om deras trosuppfattning skulle påverkat deras forskning blir således en onödig hypotetisk diskussion.
Citera
2025-06-02, 15:49
Medlem
Batiktantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Hej!

Har funderat fram och tillbaka, jag har aldrig tidigare tvivlat på att allt man lärt sig i skolan osv om förintelsen vart sann. Men, nu när det kriminaliserats att säga något annat, så tänker jag att det var en lögn.

Jag vill ju gärna tro att allt jag lärt mig och vad jag så länge trott inte vart en lögn, men hur skall jag kunna tro annorlunda nu? Om man vill befästa något så desperat att man kriminaliserar motsatsen, då är det jävligt svårt att tro det är sant.

Är inte kriminaliseringen av förintelseförnekande det ultimata beviset på att det aldrig skett?

Hur kan det någonsin ses på något annat sätt efter kriminaliseringen?
Jo så måste de va..Samma dom varnar för att cyanid är dödligt men jag tror det kanske är ett under medel som botar allt
Citera
2025-06-02, 16:57
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batiktanten
Jo så måste de va..Samma dom varnar för att cyanid är dödligt men jag tror det kanske är ett undermedel som botar allt

Ytterligare en stark[sic!] tes av förnekarna.

/VV
Citera
2025-06-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Ytterligare en stark[sic!] tes av förnekarna.

/VV
Stark sa Bill. Stark var ordet sa Bull. Om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger så kan den så småningom uppfattas som sann
Citera
2025-06-03, 12:58
Medlem
Citat:
Du påstod att dom allra flesta på listan var judar. Du markerar då 14 av 34 namn och skriver ”Garanterat fler än de fetmarkerade, men det gick inte att verifiera till 100%. En klar överrepresentation, hursomhelst”

Det tolkar jag som att du var 100% säker på dom 14 markerade. När jag då bad jag om bevis hänvisade då främst till din förmåga att du kan se det på dom.

Men du, skitsamma. Denna diskussion känns rätt meningslös. Att judar skulle vara i majoritet av dom som jobbar inom forskning av förintelsen är ett obevisat påstående. Och en fortsatt diskussion om deras trosuppfattning skulle påverkat deras forskning blir således en onödig hypotetisk diskussion.

Det rör sig inte om någon magisk förmåga jag besitter. Har man den felaktiga inställningen att judar skulle vara vita européer som bara råkar ha en annan trosuppfattning kan jag förstå att man har svårt att se vem som tillhör denna folkgrupp eller ej. Då spelar det ingen roll vad jag säger. Det blir som sagt som att jag visar dig en bild på en svart person och du kräver bevis för att denne är svart.
Citera
2025-06-03, 13:46
Medlem
Citat:
Det rör sig inte om någon magisk förmåga jag besitter. Har man den felaktiga inställningen att judar skulle vara vita européer som bara råkar ha en annan trosuppfattning kan jag förstå att man har svårt att se vem som tillhör denna folkgrupp eller ej. Då spelar det ingen roll vad jag säger. Det blir som sagt som att jag visar dig en bild på en svart person och du kräver bevis för att denne är svart.

Dina förmågor hade nazisterna välkomnat med öppna armar, och dom hade då inte behövt använda sig utav folkräkningsprotokoll, medlemsskap i synagogor, polisregister m.m. Du hade likt Mengele kunnat stå och peka på vem som var jude och inte. Förmodligen hade du även pekat på klumpfoten Göbbels och Hitler själv.

Kan du förklara hur du ser att en jude är en jude? Är det näsan du granskar först?
Citera
2025-06-03, 14:05
Medlem
Citat:
Är det näsan du granskar först?

Det kan vara en bra start. För att ge dig ett exempel kan du läsa om den nyligen framlidna Margot Friedländer: https://en.wikipedia.org/wiki/Margot_Friedl%C3%A4nder

"She survived by living under a false identity that involved dyeing her hair red and removing her Jewish star from her coat. She wore a cross on a chain and a doctor operated on her nose to alter her appearance."

Varför tror du hon valde att göra detta om det nu är fullständigt omöjligt att identifiera judar utifrån deras utseende?
Citera
2025-06-03, 14:53
Medlem
Citat:
Det kan vara en bra start. För att ge dig ett exempel kan du läsa om den nyligen framlidna Margot Friedländer: https://en.wikipedia.org/wiki/Margot_Friedl%C3%A4nder

"She survived by living under a false identity that involved dyeing her hair red and removing her Jewish star from her coat. She wore a cross on a chain and a doctor operated on her nose to alter her appearance."

Varför tror du hon valde att göra detta om det nu är fullständigt omöjligt att identifiera judar utifrån deras utseende?

Så enligt din måttstock är både Zlatan och Julia Robetrs judar. Känns inte vidare tillförlitligt.

Du ändrar vilkoren för diskussionen allteftersom du kommer på att dina påståenden inte håller. Från att du kunde med 100% säkerhet avgöra att en jude är en jude genom att beskåda denne, har du nu ändrat till, att det inte skulle vara fullständigt omöjligt att identifiera en jude genom utseendet.

Givetvis kan vissa karaktäristiska drag finnas hos vissa. Men att med 100 % säkerhet fastställa att någon är jude genom utseendet är fullständigt absurt. Ett tips är att titta på annat än näsan. Gör om gör rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in