2025-06-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Enligt SCB har medianhyran per kvm ökat med 21.5% från 2020 till 2024. (Stockholms län).
Och vi kan väl vara överens om att det är mer än 10%.

Kanske är så att för varje år blir det bara billigare och billigare med ägt boende jämfört med att hyra.
Är 2020 till 2024 två år för dig?
Citera
2025-06-02, 10:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon

Nyproduktion och renoveringar drar även upp medianhyrorna utöver årlig hyreshöjning.
Citera
2025-06-02, 10:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Enligt SCB har medianhyran per kvm ökat med 21.5% från 2020 till 2024. (Stockholms län).
Och vi kan väl vara överens om att det är mer än 10%.

Kanske är så att för varje år blir det bara billigare och billigare med ägt boende jämfört med att hyra.
Beror väl som alltid på hur man räknar, nyproduktion är dyr och för varje år ökar antalet nybyggda lägenheter med hög hyra i totalbeståndet.
Som alltid i den här tråden gäller det att stått länge i kö och få en "billig" äldre hyresrätt, eller köpt Brf/radhus/villa för 20 år sedan.
Lite svårt för de som vill in på marknaden att få tag i Hr med låg hyra eller köpa bostad billigt i ett område där man vill bo. Speciellt billigt att bo i en nyinköpt Brf i Sthlm är det knappast om du inte vill hamna i babbeområden eller hamna långt utanför staden.
Citera
2025-06-02, 13:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Politiska partiers satsningar etc. diskuteras i (FB) Partier och partipolitik

Mod.
Citera
2025-06-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Beror väl som alltid på hur man räknar,
Ja, i det här fallet var det SCB som räknade. Och eftersom dom tillhandahöll medianen så valde jag den.

Citat:
nyproduktion är dyr och för varje år ökar antalet nybyggda lägenheter med hög hyra i totalbeståndet.
Nyproduktionen borde dock inte påverka medianen märkbart.

Citat:
Som alltid i den här tråden gäller det att stått länge i kö och få en "billig" äldre hyresrätt,
Billiga HR antar jag är de som inte renoverats/moderniserats på decennier. Man får kanske leva med 70-talsstandard.

För så fort hantverkare anlitas kommer det en gigantisk räkning. Och då åker hyran upp.

Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Om du har svårigheter med enkla subtraktioner är detta definitivt inte rätt forumsdel för dig.
Citera
2025-06-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ja, i det här fallet var det SCB som räknade. Och eftersom dom tillhandahöll medianen så valde jag den.

Billiga HR antar jag är de som inte renoverats/moderniserats på decennier. Man får kanske leva med 70-talsstandard.

För så fort hantverkare anlitas kommer det en gigantisk räkning. Och då åker hyran upp.

Om du har svårigheter med enkla subtraktioner är detta definitivt inte rätt forumsdel för dig.

Gick in på de tre första objekten jag såg nu mellan 90-110 kvm i Vasastan på lägenhetsbyte.se.

Hyror 11-13k. Standarden mycket bra. Sekelskiftsvåningar med balkong och fönster i tre väderstreck massor av klassiska detaljer. Nyslipade golv och målade väggar. Fräscha helkaklade badrum med kanske 5-6 år på nacken.

Finns tusentals objekt som dessa i innerstan.

Marknadshyra hade nog legat runt 40-50k per mån.

Samma BRF ligger väl runt 140-150k per kvm. 13-16msek i inköp.
Citera
2025-06-02, 18:19
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Gick in på de tre första objekten jag såg nu mellan 90-110 kvm i Vasastan på lägenhetsbyte.se.

Hyror 11-13k. Standarden mycket bra. Sekelskiftsvåningar med balkong och fönster i tre väderstreck massor av klassiska detaljer. Nyslipade golv och målade väggar. Fräscha helkaklade badrum med kanske 5-6 år på nacken.

Finns tusentals objekt som dessa i innerstan.

Marknadshyra hade nog legat runt 40-50k per mån.

Samma BRF ligger väl runt 140-150k per kvm. 13-16msek i inköp.

Vete fan om Sthlm Sverige med sina lönenivåer (internationellt) och höga marginalskatter har hyresgäster, om alla dessa lägenheter skulle få en hyra på 40-50K/månaden.
Citera
2025-06-02, 18:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Vete fan om Sthlm Sverige med sina lönenivåer (internationellt) och höga marginalskatter har hyresgäster, om alla dessa lägenheter skulle få en hyra på 40-50K/månaden.

Skulle marknadshyror införas skulle det bli en helt annan dynamik på hela marknaden.

Ser man till nyproduktion i city så har de svårt att få uthyrt runt 25k/mån för 100kvm redan nu med alla begränsningar i utbudet. I längden är det få personer som vill/kan betala 50k/mån i hyra ens i de fina delarna av city - om man då inte gör hyror avdragsgilla
Citera
2025-06-02, 19:11
Medlem
Ni kan väl hålla med om att det är otroligt skönt med minskningen av stylingannonser,mäklarintervjuer och tjatstatistik om boprisernas utveckling.
Äntligen kanske svenskarna inser riskerna och att man ska se bostaden som att trivas i, i många år. Ingen jädra spekulation. Tyvärr så sitter det tusentals bostadsägare ute i landet nu och undrar hur F de ska bli av med sina bostäder till ett pris de kan acceptera.
Citera
2025-06-02, 19:39
Medlem
Citat:
Du förstår återigen inte vad du svarar på. Gör om gör rätt, annars lär du dig aldrig någonting.
Citera
2025-06-02, 22:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Anta inte för mycket.
Hyresvärdar är skyldiga att riva ner tapeter, bredspackla, måla om alla lister, dörrar, element, karmar om det inte gjorts på 30-40 år och ser riktigt risigt ut med färgsläpp här och där och gulnad färg. De måste även slipa fiskbensparkett om det inte gjorts på +50 år.
Om det är en oseriös snål slumvärd som inte utför detta och man tar det vidare till hyresnämnden med bilder på råttboet så kommer hyresvärden få åtgärdsförläggande att utföra dessa arbeten utan hyreshöjning.
Riktlinjer är att målning ska ske vart 15e år och golvbyte vart 20e år. Har de dragit ut på underhållet långt längre än denna tidsfrist och det ser sunkigt ut så vinner man i nämnden.

Enligt hyreslagen kan de inte höja hyrorna för målning, spackling, golvläggning, endast om golvet byts ut från linoleium/plastmatta till parkett typ (standardhöjning) samt byte till helt nytt kök i samband stambyte och badrumsrenovering, s k konceptrenovering. Utför de bara stambyte inkl badrumsrenovering får de inte höja hyran, endast marginellt med några hundringar om det tidigare var plastmatta på golvet och nya golvet kaklas (standardhöjning) Sätter de även in handdukstork kan de även höja hyran med 50 kr/mån eller något.

Målning av precis allt inkl bredspackling och golvslip utförde dom på en av mina lägenheter en gång i tiden utan hyreshöjning och den blev i fräsch BR standard sen. Jag fick välja alla färger själv i dialog med målaren så han fick några trendiga färgkoder av mig. Fakturan som debiterades värden hamnade på 90 000 kr Jag hade kunnat göra jobbet själv för 5000 kr men det hade tagit 1.5-2 mån. Jag vet inte hur många 10l burkar spackel målaren la på, säkert 80 liter för 50 m2. Massor av färg gick åt också. För mig räckte några liter spackel till en hel hall med samma slutresultat och använder hälften så lite målarfärg.
Senast redigerad av slemhog 2025-06-02 kl. 22:24.
Citera
2025-06-02, 22:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Varför skulle inte dyra nyproduktionslägenheter påverka medianen?
Äldre lägenheter är billiga även med fiskbensparkett, stuckatur och nyrenoverade ytskikt. Det tycker tydligen politikerna är "rättvisa"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in