Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Billiga HR antar jag är de som inte renoverats/moderniserats på decennier. Man får kanske leva med 70-talsstandard.
Anta inte för mycket.
Hyresvärdar är skyldiga att riva ner tapeter, bredspackla, måla om alla lister, dörrar, element, karmar om det inte gjorts på 30-40 år och ser riktigt risigt ut med färgsläpp här och där och gulnad färg. De måste även slipa fiskbensparkett om det inte gjorts på +50 år.
Om det är en oseriös snål slumvärd som inte utför detta och man tar det vidare till hyresnämnden med bilder på råttboet så kommer hyresvärden få åtgärdsförläggande att utföra dessa arbeten utan hyreshöjning.
Riktlinjer är att målning ska ske vart 15e år och golvbyte vart 20e år. Har de dragit ut på underhållet långt längre än denna tidsfrist och det ser sunkigt ut så vinner man i nämnden.
Enligt hyreslagen kan de inte höja hyrorna för målning, spackling, golvläggning, endast om golvet byts ut från linoleium/plastmatta till parkett typ (standardhöjning) samt byte till helt nytt kök i samband stambyte och badrumsrenovering, s k konceptrenovering. Utför de bara stambyte inkl badrumsrenovering får de inte höja hyran, endast marginellt med några hundringar om det tidigare var plastmatta på golvet och nya golvet kaklas (standardhöjning) Sätter de även in handdukstork kan de även höja hyran med 50 kr/mån eller något.
Målning av precis allt inkl bredspackling och golvslip utförde dom på en av mina lägenheter en gång i tiden utan hyreshöjning och den blev i fräsch BR standard sen. Jag fick välja alla färger själv i dialog med målaren så han fick några trendiga färgkoder av mig. Fakturan som debiterades värden hamnade på 90 000 kr

Jag hade kunnat göra jobbet själv för 5000 kr men det hade tagit 1.5-2 mån. Jag vet inte hur många 10l burkar spackel målaren la på, säkert 80 liter för 50 m2. Massor av färg gick åt också. För mig räckte några liter spackel till en hel hall med samma slutresultat och använder hälften så lite målarfärg.