2025-06-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Den här personen säger du med 100% säkerhet är judinna pga att hon kan jiddisch.
Mig veterligen har hon aldrig satt sin fot i Israel och jiddisch verkar hon heller inte kunna.

Dr. Elizabeth Anthony

Education
PhD, history, Clark University, Worcester, Massachusetts, 2016
MSW, community organizing, University of Maryland School of Social Work, Baltimore, Maryland, 1997
BA, liberal arts (concentration: economics), St. Mary’s College of Maryland, St. Mary’s City, Maryland, 1993

Languages
English
German

https://www.ushmm.org/research/about-the-mandel-center/our-staff-and-scholars/elizabeth-anthony

En annan länk på samma sida: https://www.ushmm.org/research/about-the-mandel-center/all-fellows-and-scholars/elizabeth-anthony-2010

"She has presented her work at conferences throughout the United States, in Canada, Israel, and Europe."

"She has language skills in German and Yiddish."

För att kommentera din tidigare post. Bevisen finns framför dina ögon. Om jag visar dig en bild på en svart man och du hävdar att jag måste belägga att han är svart, hur förväntar du dig att jag ska göra det om det inte står tydligt skrivet i någon slags biografi?

Detsamma gäller judar. Det finns en poäng i att personerna som arbetar för USHMM inte alla öppet går ut med sin etniska bakgrund, eftersom folk kanske skulle börja fundera lite för mycket om det framkom att de flesta är judar.
Citera
2025-06-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Inte bara det! Alla judar är med i en judisk församling!, ungefär som vår kyrko registrering förr.

Hon tycks ej finnas med i någon. Så till 99 % är hon ej judinna.

Det där är skitsnack. Väldigt många judar är ateister eller rejält sekulära. Prideparaden i Tel Aviv är en av världens största och mest kända.
Citera
2025-06-01, 19:10
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Eftersom jiddisch är ett mycket ovanligt språk, även bland judarna själva, betvivlar jag starkt att det skulle underlätta hennes forskning.

Alla som har ögon att se med kan räkna ut vilka i den här listan som är judar och inte, precis som man enkelt kan se om någon har afrikanskt påbrå. Skulle du kräva lika detaljerade och dokumenterade bevis när det gäller förintelsen förresten?

Du är väl medveten att ALLA judar är registrerade i någon judisk församling?
Har du tittat på vilka de som är registrerade?

Utseende har inget med vilken religion de har. En kan se ut som en jude på utseende, men är verkligen kristen. Fadern är jude men modern är kristen, då räknas ej barnen som judar utan kristna.

Det är det problemet som tex Gestapo hade, hitta alla som har judisk blod i sig men ej fanns i Judisk församling, eftersom de ej räknades som judar. Men tyskarna räknade de som judar.

Skulle du kräva lika detaljerade och dokumenterade bevis när det gäller förintelsen förresten?= jadå det bruka vi får höra! ofta....
Citera
2025-06-01, 19:12
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Det där är skitsnack. Väldigt många judar är ateister eller rejält sekulära. Prideparaden i Tel Aviv är en av världens största och mest kända.

Då är de inte judar! utan de tro på judedomen ... Men kan de kan inte bli judar.
Citera
2025-06-01, 19:21
Medlem
Citat:
Du är väl medveten att ALLA judar är registrerade i någon judisk församling?
Har du tittat på vilka de som är registrerade?

Utseende har inget med vilken religion de har. En kan se ut som en jude på utseende, men är verkligen kristen. Fadern är jude men modern är kristen, då räknas ej barnen som judar utan kristna.

Det är det problemet som tex Gestapo hade, hitta alla som har judisk blod i sig men ej fanns i Judisk församling, eftersom de ej räknades som judar. Men tyskarna räknade de som judar.

Skulle du kräva lika detaljerade och dokumenterade bevis när det gäller förintelsen förresten?= jadå det bruka vi får höra! ofta....

Nu blandar du ihop troende judar med icke-troende. Till skillnad från kristendom och islam är judendomen inte bara en religion, utan även en etnisk tillhörighet, något judarna själva även skriver under på. Det bekräftar du också när du, mycket riktigt, menar att ett barn som inte är judiskt på mödernet inte helt räknas in i den judiska gemenskapen. Det är ett rastänk som är fullt legitimt inom judendomen.
Citera
2025-06-01, 19:34
Medlem
Citat:
En annan länk på samma sida: https://www.ushmm.org/research/about-the-mandel-center/all-fellows-and-scholars/elizabeth-anthony-2010

"She has presented her work at conferences throughout the United States, in Canada, Israel, and Europe."

För att kommentera din tidigare post. Bevisen finns framför dina ögon. Om jag visar dig en bild på en svart man och du hävdar att jag måste belägga att han är svart, hur förväntar du dig att jag ska göra det om det inte står tydligt skrivet i någon slags biografi?

Detsamma gäller judar. Det finns en poäng i att personerna som arbetar för USHMM inte alla öppet går ut med sin etniska bakgrund, eftersom folk kanske skulle börja fundera lite för mycket om det framkom att de flesta är judar.

Du skrev att hon pratar flytande jiddisch och på sidan står det ordagrant att hon har language skills in Yiddish. Oavsett har du inte lyckats bevisa ditt påstående att nästan alla är judar. 1 av 34 är du fortfarande uppe i. För att kunna fastslå något, är det grundläggande att man har bevis.

Kan du förklara hur man kan se med 100% säkerhet att en jude är en jude bara genom att titta på denne.

Jävla märkligt att dom flesta förintelseförnekare också har en allmän judenojja.
Citera
2025-06-01, 19:35
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Nu blandar du ihop troende judar med icke-troende. Till skillnad från kristendom och islam är judendomen inte bara en religion, utan även en etnisk tillhörighet, något judarna själva även skriver under på. Det bekräftar du också när du, mycket riktigt, menar att ett barn som inte är judiskt på mödernet inte helt räknas in i den judiska gemenskapen. Det är ett rastänk som är fullt legitimt inom judendomen.

Det finns många som kallas sig för Judar, men de räknas ej som judar. Du hat tex som Messiansk judendom, vilket är väldigt hatad av "riktiga" judar. De kallas sig för judar men följer kristna högtider.

Ja! Judarna stora rashatare, de ogillar andra!! Då menar jag de som kallas sig för äkta Judar. Det är de som regisserar sig judiska samfundet. De får kallas sig för judar! Det var de som Tyskarna hittade så lätt, De andra som kallade icke judar, var värre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Messiansk_judendom
Citera
2025-06-01, 19:48
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
"Elizabeth Anthony talar flytande jiddisch."
och

Nu får du förklara dig lite bättre innan vi kan gå vidare.
Menar du på fullt allvar att 'flytande jiddish' är detsamma som 'language skills in jiddish'??

Det var en enkel JA- eller NEJ-fråga.
Så vad menar du egentligen?

/VV
Citera
2025-06-02, 13:00
Medlem
Citat:
Kan du förklara hur man kan se med 100% säkerhet att en jude är en jude bara genom att titta på denne.

Hur? På samma sätt som man kan se att någon ser skandinavisk ut. Eller somalisk. Eller indisk. Så svårt är det verkligen inte. Alla etniska folkgrupper har särskilda yttre karaktärsdrag som skiljer dem från andra.

Citat:
Det finns många som kallas sig för Judar, men de räknas ej som judar. Du hat tex som Messiansk judendom, vilket är väldigt hatad av "riktiga" judar. De kallas sig för judar men följer kristna högtider.

Ja! Judarna stora rashatare, de ogillar andra!! Då menar jag de som kallas sig för äkta Judar. Det är de som regisserar sig judiska samfundet. De får kallas sig för judar! Det var de som Tyskarna hittade så lätt, De andra som kallade icke judar, var värre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Messiansk_judendom

Messiansk judendom är ett undantag eftersom den drar till sig folk som inte är judiska (etniskt sett). Israelvurmandet i USA är enormt och något även en hel del kristna ägnar sig åt.

Säkerligen var det enklare att identifiera judar under 1940-talet genom att gå efter information från församlingar. Man ska samtidigt komma ihåg att folk i allmänhet var betydligt mer religiösa på den tiden. Jag vågar gissa att väldigt många judar boende utanför Israel idag inte är inskrivna hos någon församling, men har du annan information kan du ju gärna dela med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Nu får du förklara dig lite bättre innan vi kan gå vidare.
Menar du på fullt allvar att 'flytande jiddish' är detsamma som 'language skills in jiddish'??

Det var en enkel JA- eller NEJ-fråga.
Så vad menar du egentligen?

/VV

Om en forskare i en hög position offentligt går ut med att denne har "language skills in Yiddish" får man anta att personen problemfritt kan delta i konversationer på det språket. Jag säger inte att det är hennes modersmål, men som sagt, ytterst osannolikt att någon som inte är jude skulle bemöda sig att lära sig jiddisch (istället för hebreiska).
Citera
2025-06-02, 14:00
Medlem
Citat:
Hur? På samma sätt som man kan se att någon ser skandinavisk ut. Eller somalisk. Eller indisk. Så svårt är det verkligen inte. Alla etniska folkgrupper har särskilda yttre karaktärsdrag som skiljer dem från andra.

Du fortsätter med att leverera tokiga och felaktiga påståenden. Blir bara tramsigt! Vi avslutar med att du lyckades bevisa att 1 av 34 är jude. Alltså är ditt påstående att dom allra flesta är judar felaktigt.
Citera
2025-06-02, 14:59
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Om en forskare i en hög position offentligt går ut med att denne har "language skills in Yiddish" får man anta att personen problemfritt kan delta i konversationer på det språket. Jag säger inte att det är hennes modersmål, men som sagt, ytterst osannolikt att någon som inte är jude skulle bemöda sig att lära sig jiddisch (istället för hebreiska).

Du svammlar.
Jag har varit och bott i Tyskland ett par gånger.
Jag har kunskap i språket från skolan och från den tiden.
Att jämföra min tyskakunskap med en som pratar flytande är ett rent skämt och det är jag övertygad om att du också begriper att man kan ha begränsade kunskaper som skiljer sig avsevärt från att prata flytande eller till och med ha det som modersmål.

Så du sitter och försöker grundlura de som inte begriper bättre.

Dessutom, jag är INTE tysk, trots mina begränsade tyskakunskaper.

Så då var det avklarat.

/VV
Citera
2025-06-02, 15:03
Medlem
Citat:
Du fortsätter med att leverera tokiga och felaktiga påståenden. Blir bara tramsigt! Vi avslutar med att du lyckades bevisa att 1 av 34 är jude. Alltså är ditt påstående att dom allra flesta är judar felaktigt.

Vad var felaktigt i mitt påstående? Du menar att det är omöjligt att fastställa någons etniska bakgrund utifrån deras utseende? Då är det du som är ute och cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in