Citat:
Ursprungligen postat av
Flor-Ida
Sam fortsätter att sjunka som en sten.
Blev förvånad hur han "försvarade" situationen kring löftet om hotellgrejen. Jag tänkte faktiskt att det hade kunnat vara en grej man glömmer bort i stunden. Men att han hävdade att det inte gällde längre då det inte var en generell överenskommelse och att det var Denise agerande genom att berätta så tätt inpå, och att hon då inte var säker på om hon ville vara kvar i Sams lägenhet. Låter faktiskt lite som att han, medvetet eller omedvetet bestraffar Denise för att hon tar avstånd. Som beskrevs tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av
WordsForYou
Hotell-gate är ytterligare bevis på att Sam passivt bestraffar, efter att Denise visar på avståndstagande. Detta visar hur omogen, självisk, självupptagen en person kan vara. Ironiskt att anseendet var det allra viktigaste, hur personen uppfattas av andra… Ja, Sam lär inte belönas för sina gester. Skamligt…
Blev kanske den välförtjänta spiken i kistan, men tycker det finns nog med skäl till att avbryta experimentet redan innan hotellet kom upp. Han kommer verkligen snett in i varrenda diskussion och situation.
Uppskattade faktiskt honom i början som lugn och trygg. Eventuellt lite fyrkantig och något "aspig". Men ändå, det kan man ju få vara. Men sen börjar lite småsaker hända. Han bygger upp en detaljerad flerstegslögn när han ska prata med experten i enrum. Han ska prata med en kompis utomlands med dåligt internet som ska uppsöka wifi vid en specifik tid. För att förklara att det tog så lång tid förklarar han att kompisen hade något relationsproblem som tog tid att disskutera.
En vit simpel lögn i en sån situation kanske inte är så märkligt. Men det är weird att vara så bekväm att ljuga att man hittar på en så komplex lögn? Senare rättfärdigar han att han berättar om bristen på attraktion att det för honom är så viktigt att vara ärlig?
Kan tycka han kan svänga lite obehagligt ibland, från den lugna och tillsynes trygga Sam man såg i början, till att sitta och nästan känslokallt förvränga situationen och belägga mycket på Denise. Det är Denise reaktion det är fel på när han berättar om attraktionen enligt honom. Allt det här förrändras drastiskt till det värre så fort de flyttar in hos Sam.
Här verkar sam ha klara svårigheter att släppa in Denise i lägenheten och få henne att känns sig hemma. Det blir tydligt att det är _hans_ lägenhet, och hans kompromissvilja verkar vara nära 0. Hon blir tillsagd hur hon ska betee sig och vara. Situationen på restaurangen sedan är ju helt absurd. Han säger att han ger en _anvisning_, det är respektlöst när hon råkar bära ett fat på fel sätt? Sen kommer gaslightningen. "Jag vill inte diskutera det mer, för du är inte så snäll i dem situationerna". "Du använder en ton i det här samtalet".
Tidigare har jag försökt vara ganska överseende med att det här experimentet är tämligen extremt, och inte dra för stora växlar av saker deltagarna gör/säger. Men en röd tråd är att de andra paren kan göra bort sig i stundens hetta, men sedan efter att ha varvat ner oftast be om ursäkt, inse var någonstans de gick över gränsen och försöka mötas halvvägs. Senaste avsnitten har jag fått 0 sådanna vibbar av Sam.
Skrev lite väl långt kanske, men ja. Jag hoppas verkligen de avbryter direkt nu.