2025-06-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Tack för förtydligandet. Jo, jag känner till att frågan nu ligger hos EU-domstolen efter att Attunda tingsrätt begärt förhandsavgörande. Det jag syftade på är det potentiella slutspelet – om HD (efter EU:s avgörande) prövar och fäller med hänvisning till GDPR, så sätter det en prejudicerande punkt i svensk rätt.

Och du har rätt, många av dessa sajter kommer inte att vänta på att det händer. Om EU:s tolkning av GDPR tydligt underminerar deras affärsmodell, då drar de nog ur kontakten självmant för att undvika lavinen av rättsliga åtgärder som följer.

Men det intressanta är att det vi ser nu kan vara början på just det, dödsstöten är kanske redan påbörjad, juridiskt sett.
Ja exakt det blir ett prejudikat, tittar man på historiskt så värnar EU mycket om den personliga integriteten (mycket jag personligen är mot gällande EU, men här har dom rätt), tror att domen iallafall inte kommer vara fördelaktig för sidorna. Och tingsrätten behöver ta EUs beslut i åtagande.
Sen kan ju såklart Axèn o co överklaga till HD men där vågar jag nog också säga att det skulle bara leda till hårdare reglering och inte vara till deras fördel

Min personliga bedömning är att detta är mycket väl dödsstöten för dessa sidor, och att det nu bara är att vänta. Och under tiden hålla tramssnack som en "dödslista" borta från tråden
Citera
2025-06-01, 18:27
Medlem
tamerejenfemmasajas avatar
Mitt brott har blivit uthängt med målnummer och rubbet på X. Precis när jag tänkte att jag skulle slippa oroa mig för Lexbase är mitt brott sökbart på X för all framtid när man söker på mitt namn. Har testat att anmäla borttag till X med hänvisning till HDs beslut om GDPR men blev nekad.
Citera
2025-06-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tamerejenfemmasaja
Mitt brott har blivit uthängt med målnummer och rubbet på X. Precis när jag tänkte att jag skulle slippa oroa mig för Lexbase är mitt brott sökbart på X för all framtid när man söker på mitt namn. Har testat att anmäla borttag till X med hänvisning till HDs beslut om GDPR men blev nekad.

Du ska inte hänvisa till HDs beslut. Du ska följa denna, och begära borttagning genom länken.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Backdoordonkey
Tänkte att jag skulle hjälpa alla här i tråden som vill ta bort resultat om sig själva från Google. Det är helt gratis, och Google måste i princip ta bort det om du följer rätt process. Kom dock ihåg att resultaten kan dyka upp igen över tid, så det är en bra idé att söka på ditt eget namn någon gång om året och se till att Google tar bort de oönskade resultaten.

Så här kan du begära borttagning av personuppgifter från Google som en steg-för-steg-guide:

Steg 1: Gå till följande länk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/answer/3110420?sjid=8474466556471163876-EU

Steg 2: Klicka på "Create a request."

Steg 3: Välj "Google Search."

Steg 4: Välj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" på frågan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Välj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Välj "Personal data / privacy."

Steg 8: Välj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka på "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt förnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," välj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) för de sidor där dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att söka på ditt eget namn i Google och kopiera länken till sidan där dina uppgifter är publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begäran liknande den här:

Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som har behandlats på ett olagligt sätt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack för din uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra från er snart.

Vänliga hälsningar.

Detta kan vara en användbar guide för dig som vill ta kontroll över ditt digitala rykte och få bort oönskade sökresultat från Google, inklusive resultat från webbplatser som mrkoll, hitta.se, lexbase och liknande.
Citera
2025-06-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Du ska inte hänvisa till HDs beslut. Du ska följa denna, och begära borttagning genom länken.

Det är inte google, men X jag vill borttagen från. Jag har följt alla GDPR-trådar här på flashback och skickat in det i min anmälan utan positivt resultat.

Det ser ut att vara en ny trend, att bli uthängd på X, av wokemänniskor nu när lexbase inte indexerar ditt namn av google. Krävs inloggning när man söker på lexbase numera och därför indexeras det inte. X-inlägget indexeras däremot och man syns på google.
Senast redigerad av tamerejenfemmasaja 2025-06-01 kl. 19:47.
Citera
2025-06-01, 20:12
Medlem
Citat:
Det är inte google, men X jag vill borttagen från. Jag har följt alla GDPR-trådar här på flashback och skickat in det i min anmälan utan positivt resultat.

Det ser ut att vara en ny trend, att bli uthängd på X, av wokemänniskor nu när lexbase inte indexerar ditt namn av google. Krävs inloggning när man söker på lexbase numera och därför indexeras det inte. X-inlägget indexeras däremot och man syns på google.

Det fattar jag med, man kan inte begära att direkt ta bort saker på olika hemsidor från Googles begäran att att bli borttagen. Man kan bara begära att sökresultatet döljs från Google, men själva innehållet kommer fortfarande finnas.
Men det är väl bra att få bort det från Google när man söker på ditt namn eller?

Finns väl ingen som går in på X för att söka efter dig? Mer vanligt att man isåfall skulle söka efter dig på Google och länken till X kommer upp i Google-resultatet. Och de länkarna som kommer upp när man söker på ditt namn på Google ska gå att få bort.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2025-06-01 kl. 20:17.
Citera
2025-06-01, 20:16
Medlem
Google är redan fixat. Jag vill bort från X. Men visst, det är google man vill bort ifrån så där har du rätt... X är inte så farligt men vetskapen att man finns där är inge kul.
Senast redigerad av tamerejenfemmasaja 2025-06-01 kl. 20:19.
Citera
2025-06-01, 20:18
Medlem
Citat:
Men det är väl bra att få bort det från Google när man söker på ditt namn eller?

Det är redan fixat. Jag vill bort från X.

Finns väl ingen som går in på X för att söka efter dig? Mer vanligt att man isåfall skulle söka efter dig på Google och länken till X kommer upp i Google-resultatet.
Citera
2025-06-01, 20:24
Medlem
Ja så är det. Men vill ha clean sheet så jag kan gå vidare med mitt liv. Det är jobbigt att det fortfarande finns en väg att se att jag är dömd för nåt
Citera
2025-06-01, 20:25
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Tack för förtydligandet. Jo, jag känner till att frågan nu ligger hos EU-domstolen efter att Attunda tingsrätt begärt förhandsavgörande. Det jag syftade på är det potentiella slutspelet – om HD (efter EU:s avgörande) prövar och fäller med hänvisning till GDPR, så sätter det en prejudicerande punkt i svensk rätt.

Och du har rätt, många av dessa sajter kommer inte att vänta på att det händer. Om EU:s tolkning av GDPR tydligt underminerar deras affärsmodell, då drar de nog ur kontakten självmant för att undvika lavinen av rättsliga åtgärder som följer.

Men det intressanta är att det vi ser nu kan vara början på just det, dödsstöten är kanske redan påbörjad, juridiskt sett.
Förutom krimfup då, som har en målvakt som ansvarig utgivare, de började redan för ett halvår sedan sluta svara på mail, och använder bulvaner för plocka ut domar för kringå HD dom.

Jag tycker det är tydliga inställningar de försöke r tjäna varenda krona de kan nu, innn det är försent.
Citera
2025-06-01, 20:25
Medlem
Citat:

Personen som delar det på X har förmodligen inte ett "frivilligt utgivningsbevis" och kan därför inte luta sig på något skevt "frikort" lexbase o co tror sig kunna.
Med andra ord har den personen som spridit uppgifter om dig på detta sätt brutit mot lagen och ska givetvis därav anmälas för förtal.

X är lite trötta i mössan men bistår med information om deras användare vid följande

"Private information requires a subpoena or court order

Non-public information about X users will not be released to law enforcement except in response to appropriate legal process such as a subpoena, court order, other valid legal process, or in response to a valid emergency request, as described below."

Subpoena=stämningsansökan från en domstol.

Lägg en polisanmälan mot personen om du kan få fram vem det är. Kan du inte det kan du stämma X för att dom inte tar bort informationen om dig enligt gdpr, skicka ett klagomål till imy med samt skulle jag rekommendera att du kontaktar en jurist/advokat för rådgivning.

Gällande brottet du hängdes ut för så antar jag att det inte är nån ringa narkotikadom. Är det en gammal eller ny dom det handlar om ?
Citera
2025-06-01, 20:27
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Tillräckligt för att processen i sig inte kostat mig en enda krona.
om du gick -+ noll, varför gick du med på förlikning då? Var du övertygad om du skulle förlorat målet?
Citera
2025-06-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
om du gick -+ noll, varför gick du med på förlikning då? Var du övertygad om du skulle förlorat målet?

Nej. MrKoll ville ju inte ens ge mig det. Jag insisterade på att få det prövat i rätten varpå de ändrade sig och ersatte mig för samtliga kostnader. För mig handlade det inte om att tjäna en hacka, även om jag säkert kunde gjort det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in