2025-05-31, 06:29
Medlem
nofjuns avatar
Om det väl prövas i HD och de fälls för GDPR-brott – ja, då är det nog över. Frågan är bara om någon vågar driva det hela vägen.
Citera
2025-05-31, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
var inte det en stämning om förtal mrkoll förlikade sig med?

MrKoll har förlikat sig med mig med över en stämning om illegal personuppgiftsbehandling.
Citera
2025-05-31, 11:06
Medlem
MEDIA-UTAN-PAPPERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
MrKoll har förlikat sig med mig med över en stämning om illegal personuppgiftsbehandling.

Utan att verka konstigt. Fick du något betalt
i förlikningen?
Citera
2025-05-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Om det väl prövas i HD och de fälls för GDPR-brott – ja, då är det nog över. Frågan är bara om någon vågar driva det hela vägen.
Vad citerar du?

Frågan är i attunda tingsrätt som begärt EU ett förhandsavgörande, därefter ska tingsrätten fortsätta domstolsförhandlingarna utefter hur EU säger att regelverket ska tolkas.

Men ser sidorna att EU beslutet innebär att de måste stänga ner så kommer det nog att stängas ner snabbt, då de förmodligen inte vill riskera fler stämningar
Citera
2025-05-31, 17:08
Medlem
Faraherdens avatar
Såg på serien Golaren från svt där den kända gängmedlem Dybala från foxtrot säger att det är lätt att hitta folk i Sverige, jävligt lätt enligt hans egna ord. Ett utmärkt bevis på allt elände dessa offentliga register har bidragit med. Dybala borde skicka ett tackkort till Axen.
Citera
2025-05-31, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MEDIA-UTAN-PAPPER
Utan att verka konstigt. Fick du något betalt
i förlikningen?
Ja.
Citera
2025-05-31, 20:04
Medlem
Hur mycket?
Citera
2025-05-31, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Hur mycket?

Tryck på ”Citera” bubblan nere till höger på den kommentaren du svarar så man vet vem du svarar när du skriver dina inlägg.
Citera
2025-05-31, 21:28
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faraherden
Såg på serien Golaren från svt där den kända gängmedlem Dybala från foxtrot säger att det är lätt att hitta folk i Sverige, jävligt lätt enligt hans egna ord. Ett utmärkt bevis på allt elände dessa offentliga register har bidragit med. Dybala borde skicka ett tackkort till Axen.
Är väldigt sjukt SPAR tillåts sälja våra personuppgifter till andra företag som inte är staliga med, samt att vem som helst kan ringa tillskatteverket få mitt personnr och address och inkomst uppgifter, om inte det här strider emot GDPR, så har jag nog missförstått något i den lagen
Citera
2025-05-31, 21:50
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napaaa
Vad citerar du?

Frågan är i attunda tingsrätt som begärt EU ett förhandsavgörande, därefter ska tingsrätten fortsätta domstolsförhandlingarna utefter hur EU säger att regelverket ska tolkas.

Men ser sidorna att EU beslutet innebär att de måste stänga ner så kommer det nog att stängas ner snabbt, då de förmodligen inte vill riskera fler stämningar
Tack för förtydligandet. Jo, jag känner till att frågan nu ligger hos EU-domstolen efter att Attunda tingsrätt begärt förhandsavgörande. Det jag syftade på är det potentiella slutspelet – om HD (efter EU:s avgörande) prövar och fäller med hänvisning till GDPR, så sätter det en prejudicerande punkt i svensk rätt.

Och du har rätt, många av dessa sajter kommer inte att vänta på att det händer. Om EU:s tolkning av GDPR tydligt underminerar deras affärsmodell, då drar de nog ur kontakten självmant för att undvika lavinen av rättsliga åtgärder som följer.

Men det intressanta är att det vi ser nu kan vara början på just det, dödsstöten är kanske redan påbörjad, juridiskt sett.
Citera
2025-05-31, 22:15
Medlem
Citat:
Hur mycket?

Tillräckligt för att processen i sig inte kostat mig en enda krona.
Citera
2025-06-01, 08:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hur mycket?
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Tillräckligt för att processen i sig inte kostat mig en enda krona.
Det säger i och för sig inte så mycket. Ett förenklat tvistemål kostar 900 kronor att påbörja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in