2025-06-01, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men faktiskt inte mer fantastiskt än den hokus pokus fysik som är förutsättningen för att en klotformad jord ska fungera. Och gå ihop med den faktiskt observerbara naturen hos det som kallas "gravitation".

Det du kallar hokus pokus fysik går alldeles utmärkt ihop med den observerbara naturen.

Vilket är mer än vad man kan säga om din alternativa teori med ständig acceleration.
Citera
2025-06-01, 17:38
Medlem
Västkustskts avatar
SciManDan drar igång ett projekt där alla kan vara med att bevisa jordens form.
https://www.youtube.com/watch?v=3mwDIAqm-hs
Citera
2025-06-01, 19:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Så vad är det jag har fel i???
Detta är tokfel, obildat, och ovetenskapligt av dig:
"Länder runt ekvatorn är det ju varmare i pga av att jorden är rund och befinner sej närmare solen...."

Rassa säger ju precis hur det är.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Det ÄR vinkeln på solstrålarna som avgör hur varmt det blir under dagen. Och den vinkeln är mindre kl 12 på dagen i Stockholm än kl 12 på dagen i Rom även under midsommar.

Som sagt, jordens bana är elliptisk, och mitt i den svenska sommaren är solen ca fem miljoner km längre bort från solen än på vintern (att jämföra med jordens medelavstånd på ca 150 miljoner km). Stockholm är förvisso något tusentals km längre bort från solen än Rom, men det är ju en helt försumbar skillnad.

Jorden är rund, och det gör att vinkeln på solstrålarna är mindre ju närmare nordpolen man kommer. Årstiderna kommer från Jordaxelns lutning, vilket gör att solen står extra lågt på himlen på vintern, när jordaxeln lutar bort från solen.

Ok, tro vad du vill om mig, men läs på. Finns nog någon astronomibok på passande nivå för dig på bibliotekets barnavdelning. Lycka till!
Senast redigerad av nerdnerd 2025-06-01 kl. 19:30.
Citera
2025-06-01, 19:31
Medlem
Citat:
Vi säger t.ex. att en flygare flyger över ena änden av en platt jord, och sen plötsligt dyker upp vid andra änden. som nån sorts Pac Man. Ja det låter ju rätt fantastiskt.

Men om det är så är det ju bara att plocka fram EN ENDA pilot som gjort detta och som seriöst förklarar och visar film på vad som händer i mellanrummet. Om det inte går så är jorden rund då piloter kan intyga det och eftersom det har visats på film några miljoner gånger.. Sen avslutas tråden
Citera
2025-06-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det du kallar hokus pokus fysik går alldeles utmärkt ihop med den observerbara naturen.

Vilket är mer än vad man kan säga om din alternativa teori med ständig acceleration.

Etablerad vetenskap håller faktiskt med mig. Man säger att det som kallas "gravitation" i själva verket är markens ständiga acceleration.
Senast redigerad av Fleuch 2025-06-01 kl. 20:10.
Citera
2025-06-01, 20:02
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Etablerad vetenskap håller faktiskt med mig. Man säger att det som kallas "gravitation" i i själva verket är markens ständiga acceleration.
Fast den rör inte på sig som du tror.
Citera
2025-06-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Hokus pokus fysik? Vilken förutsättning har du för att komma på ett sådant uttryck? Vad kan du om fysik? Vilken bakgrund har du för att hävda att alla världens fysiker (och det finns inte få) idag och förr i tiden är totala idioter som inte kan tänka själva? Vad vet du om de experiment som görs och har gjorts i århundraden?

Jag fullt tillräckliga förutsättningar, skulle jag tro. För detta är faktiskt inte alls särskilt svårt att förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Att avfärda gravitationen genom att säga att den platta jorden accelererar uppåt i en galen hastighet är inte hokus pokus. Menar du verkligen det?

Nej, detta handlar bara om att klotformad jord inte går ihop med som kallas "gravitation". När man väl fattat vad "gravitation" faktiskt är för nånting, måste man inse detta.
Citera
2025-06-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Fast den rör inte på sig som du tror.

Hur rör den sig, då?
Citera
2025-06-01, 20:15
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Hur rör den sig, då?
Den rör sig inte alls. Gravitationen 1g motsvarar en acceleration på 9,8 m/s/s.
Citera
2025-06-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men om det är så är det ju bara att plocka fram EN ENDA pilot som gjort detta och som seriöst förklarar och visar film på vad som händer i mellanrummet. Om det inte går så är jorden rund då piloter kan intyga det och eftersom det har visats på film några miljoner gånger.. Sen avslutas tråden

Jag tror det inte nödvändigtvis. Men det finns ju nåt med geografin som flat earth har lite svårt med. Så är det onekligen. Men det kan finnas andra förklaringar.

Men min poäng här är ju främst att detta med marken som både accelererar och inte accelererar pga av den krökta rumdtiden, förutsättningen för klotjorden, det är minst lika otroligt.
Citera
2025-06-01, 20:46
Medlem
Citat:
Etablerad vetenskap håller faktiskt med mig. Man säger att det som kallas "gravitation" i själva verket är markens ständiga acceleration.

Nej inte alls, det är du som inte fattar relativitetsteorin.

Citat:
Nej, detta handlar bara om att klotformad jord inte går ihop med som kallas "gravitation". När man väl fattat vad "gravitation" faktiskt är för nånting, måste man inse detta.

Det går ihop hur bra som helst.

Och nej, du har inte fattat vad gravitation är.

Citat:
Men min poäng här är ju främst att detta med marken som både accelererar och inte accelererar pga av den krökta rumdtiden, förutsättningen för klotjorden, det är minst lika otroligt.

Marken accelerar inte relativt övriga jorden.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-06-01 kl. 20:50.
Citera
2025-06-01, 22:31
Medlem
Citat:
Jag fullt tillräckliga förutsättningar, skulle jag tro. För detta är faktiskt inte alls särskilt svårt att förstå.
Varför håller inga fysiker med dig då? Och varför tror ingen fysiker att jorden är platt?

Citat:
Så du menar att ingen fysiker någonsin har förstått vad gravitation är. Du är den enda.

Citat:
Men det finns ju nåt med geografin som flat earth har lite svårt med. Så är det onekligen. Men det kan finnas andra förklaringar.
Det var bra att du äntligen erkände det. Sedan återstår bara att komma på en förklaring till flygtider och avstånd som inte stämmer överens med en platt jord, Sydkorset som alltid syns rakt söderut oavsett var du befinner dig, midnattssolen i Antarktis, plus ett dussin andra saker. Tycker du inte att det är konstigt att allt detta stämmer överens med en rund jord, och att ingen utom du och några andra FE letar efter bevis på motsatsen utan framgång?

Citat:
Du har fastnat i den krökta rumtiden. Se sig om. Det är mycket enklare än så. Det finns inget som tyder på att jorden är platt. Allt visar att jorden är rund, och då är det bara nonsens att prata om luftiga teorier som inte har med den verkliga världen att göra. Det spelar ingen roll om det är gravitationen eller något annat som är orsaken. Jorden har visat sig vara rund, och i det sammanhanget är relativitetsteorin och krökt rumtid ointressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in