2025-06-01, 17:20
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Det kan förändras om någon "sjunger". Men chansen är minimal. J är så groomad så han tror att E och C är hans två bästa vänner. Att de utnyttjade och blåste honom totalt vill han nog inte erkänna ens för sig själv.

De andra två kommer att förneka att de var i rummet då brottsoffren dog. De förnekar att de sett kökshanddukarna som har spår av deras DNA.
Det är ju en katastrof att åklagaren går på vållande till annans död samt grovt rån. Det är svårt att hissa upp till medhjälp till mord.
Citera
2025-06-01, 17:41
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Det har tydligen varit övergrepp/ofredande vidflera tillfällen, hemma hos E, i stugan och även i Solbacksgatan med flera utsatta personer. Det går läsa om på sidan 138. Det verkar även vara flera förhörda som läser tråden aktivt, ber om ursäkt men ni finns med i FUP:n. Sidan 134 kan man läsa vad som hänt i stugan enl E:s mor

Det som sticker i mina ögon är , E sidan 205 att J skulle inte ens med utan "råkade" följa med, Nej, egentligen inte men vid något tillfälle fick han komma. säger E. Men i andra förhör eller nånstan läste jag att E o J har haft en sms konversation om "uppdraget"
Nu har jag läst igenom de aktuella sidorna igen..

Nja, det kanske är jag som är blind men det jag hittar är att det varit fester på dessa ställen.
Sen att Anders har varit dj*vligt äcklig med en 15-årig tjej.

Däremot har E berättat om detta vid flera tillfällen.
Till sin killkompis "det var någon äcklig gubbe som försökte våldta honom eller gjorde det"
Till vittnet M*nna 2015
Till mamman för många år sedan.

Och ingen kontaktar polisen. Ingen kontaktar soss.
Frågan är om också andra la märke till en alltför kärleksfull extrapappa.

Det raseri som E tydligen bar på, kom ut till sist.
Några av knivsticken borde därför vara utförda av honom.

Är det en förmildrande orsak till dubbelmord?
Nej. Särskilt med tanke på att dessa också tog på sig "uppdrag" baserade på hörsägen.

Det räcker med att någon påstår att X utsatt dem för något. Bara för att dj*vlas, få hämnd för nåt annat. Så har du dessa typer på dörren. Gatans bödlar som passar på att tjäna lite pengar.

Om soss hade gripit in och ordnat avlastning/fosterhem då E:s pappa misshandlade mamman och senare tog livet av sig och hon halkade snett, så hade ingenting av detta hänt.
Och det hade besparat hela Piteå kommun chock och vämjelse samt samhället en j*vla massa pengar.
Citera
2025-06-01, 17:46
Medlem
Citat:
Jag tror definitivt att alla tre var närvarande då brottsoffren dog.
Det finns två kökshanddukar fullständigt indränkta i blod och få dem har man funnit E och C:s DNA.

Den tortyrliknande misshandeln gick överstyr då några stick blev för djupa och blodet började pumpa ut. De insåg väl att offren skulle dö och försökte stoppa blödningarna.

I förhör har C sagt nåt om att hon tog J i händerna, såg honom djupt i ögonen och lovade honom ett bättre liv bara han lugnade ner sig.

E eller C placerade en kudde så att Jonte inte skulle kunna se Anders ansikte från fåtöljen där han satt. Helt naturligt då det är obehagligt att stirra in i en död människas ögon. (Robert hade då fallit död ner på golvet)
Så gick de. Och på övervakningsbilderna ser det ut som de strosar genom stan, helt obekymrade, vid något tillfälle hand i hand.
Kall, utstuderad teater.

Sedan undviker de J. Sticker från stan och han går berserk när han inser att han blivit sviken. De skulle ju dra tillsammans.

Mina tankar också. J. får ett uppdrag, följer med de andra två till BO där det spårar ur. Tror att alla tre har varit delaktiga i det dödliga våldet. C's, J's och det ena BO's DNA förekommer t.ex. på det lösa knivblad som återfanns i sovrummet på övervåningen. Och det har förekommit sju knivar (tror jag) samt åtminstone en sax i dådet. Kan inte tänka mig att en ensam MGM i full "frenzy" skulle ha bytt vapen titt som tätt, förutom då det ena knivbladet lossnade.
Citera
2025-06-01, 17:46
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Det är ju en katastrof att åklagaren går på vållande till annans död samt grovt rån. Det är svårt att hissa upp till medhjälp till mord.
Precis!
Självklart är det medhjälp till mord då alla tre var i rummet då tortyren utfördes.
Egentligen borde det vara försvarets uppgift att bevisa att de dödande sticken utfördes när E och C hade lämnat huset.

Robert hade då fallit ner bakom sängen och det fanns inget behov av att täcka för hans ansikte eftersom J inte kunde se honom.
Citera
2025-06-01, 17:51
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Mina tankar också. J. får ett uppdrag, följer med de andra två till BO där det spårar ur. Tror att alla tre har varit delaktiga i det dödliga våldet. C's, J's och det ena BO's DNA förekommer t.ex. på det lösa knivblad som återfanns i sovrummet på övervåningen. Och det har förekommit sju knivar (tror jag) samt åtminstone en sax i dådet. Kan inte tänka mig att en ensam MGM i full "frenzy" skulle ha bytt vapen titt som tätt, förutom då det ena knivbladet lossnade.

Intressant perspektiv! Nej, det är knappast J:s stil att lugnt och metodiskt byta vapen.
Hoppas de fortfarande analyserar stickskadorna.
Citera
2025-06-01, 18:20
Medlem
Route67s avatar
Så J behövde lugna ner sig. C placerade honom i fåtöljen "tog hans händer.." etc etc

Var det adrenalinchocken?
Var det därför han gick med på att stanna kvar? Han skulle lyssna på musik och lugna ner sig? Sedan skulle de ses på caféet, packa och resa iväg tillsammans. C lovade ju att hon skulle se till att han fick ett bättre liv om han bara lugnade ner sig.
Hon hade ju tidigare sagt att han skulle få ett bra liv i Spanien med sin sjukpension.

Där hade det ena brottsoffret just fått halsen avskuren. (Min teori)
Och det ledde väl till någon sorts reaktion hos förövaren. Så han gick med på att sitta kvar tills han lugnat ner sig.

Mördare skiter oftast på brottsplatsen. Eller spyr. Som en reaktion på det inträffade. Det är därför man lyckas ta en del.

Men de här tre har inte lämnat sådana spår efter sig.

Det visar väl på sociopati om inte något annat gör det. (obs:sarkasm)

Rättspsykiatrisk minimum 10 år och särskild utskrivningsprövning vart annat år efter dess är min dom.
Citera
2025-06-01, 20:01
Medlem
Citat:
Straffen blir intressanta. T ex C borde få en mindre sinnesundersökning. Det här är en person som tycker hon har rätt att stjäla på butiker. Och det är alla andras fel då de inte ger henne pengar. Att hon sedan drar kniv mot vakter som försöker stoppa henne visar ju på en grandios självbild.

Sociopat/malignt narcissist har jag hört från folk i branschen.

Så frågan är om också hon borde dömas till rättspsykiatrisk.
På Hinseberg får hon status och kommer ut tio gånger värre. Hon får leva i en bubbla med likasinnade en längre tid. Rättspsykiatrisk däremot är mer effektivt. Dårhus. Gamla tiders Pite fem fem.

Vid första (vill jag minnas) förhöret uttrycker Chania att
Quote//"hon har ingen lust att sitta och berätta en detaljerad historia just nu utan att det får vänta tills att hon hunnit bearbeta sina trauman som hon blivit utsatt för."//Unquote.

Hon påstår att hon inte gillat att vara fängslad i Spanien och verkar uttröttad efter resan till Sverige samt att hon inte fått hämtat ut någon tobak. Undrar om det är dessa trauman hon reflekterar över.
Citera
2025-06-01, 20:27
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vid första (vill jag minnas) förhöret uttrycker Chania att
Quote//"hon har ingen lust att sitta och berätta en detaljerad historia just nu utan att det får vänta tills att hon hunnit bearbeta sina trauman som hon blivit utsatt för."//Unquote.

Hon påstår att hon inte gillat att vara fängslad i Spanien och verkar uttröttad efter resan till Sverige samt att hon inte fått hämtat ut någon tobak. Undrar om det är dessa trauman hon reflekterar över.
Tror f*n inte hon vet vad trauma betyder eller någonsin upplevt det.
Hon har deltagit i grov mishandel vid flera tillfällen, bl a vid rånet i Gbg. Sparkat en yngre tjej i huvudet på ett Sis-hem och senare slagit ner en ansatt bakifrån med ett tillhygge (minns inte vad det stod), slagit någon i huvudet med en glasflaska på Skelleftefestivalen, misshandlat en taxichaufför, hotat någon med köttyxa, dragit kniv mot en vakt och även knivskurit någon privat några gånger då hon bodde i Spanien.
Hennes brottsregister är bara toppen av ett isberg då mycket aldrig har blivit polisanmält.

Om hon vid något tillfälle hade fått ett trauma av grovt våld så hade hon inte fortsatt som hon gjort.
Om hon någonsin hade känt ånger och ruelse...
Nu har hon gått över den sista gränsen och deltagit i ett dubbelmord.
Som Barack Obama sa:
-The sequel is always worse.

Myndigheterna borde vara väldigt bekymrade över att hon kanske är ute om ca 6 år. (⅔ av den förmodade, sammanlagda strafftiden). Därför är rättspsyk det bästa alternativet.
Citera
2025-06-01, 21:49
Medlem
Citat:
Precis!
Självklart är det medhjälp till mord då alla tre var i rummet då tortyren utfördes.
Egentligen borde det vara försvarets uppgift att bevisa att de dödande sticken utfördes när E och C hade lämnat huset.

Robert hade då fallit ner bakom sängen och det fanns inget behov av att täcka för hans ansikte eftersom J inte kunde se honom.

Min tanke också.
Citera
2025-06-01, 23:20
Medlem
Route67s avatar
De flesta fängelser är överfyllda. Folk får dela cell. Så i värsta fall kommer E och C ut en dag med varsin ny "vakthund" som de omsorgsfullt har tagit kontroll över.
Som jag sa tidigare; the sequel is always worse.

Nej, ingen kan dömas för vad de troligen kommer att göra i framtiden. Men domstolen har definivt ett ansvar att förhindra framtida återfall.
Citera
2025-06-02, 14:48
Medlem
Loikkaris avatar
Min uppfattning ang orsak till motiven.

De första övergreppen mot E har skett runt 1998 när han varit runt 12-13 år (sida 205). Allra första har skett i samband nån fest där hans mor varit med, i lägenheten i Munksund där de har bott grannar (sidan 133). E tar upp att samma sak hänt i stugan i Vidsel och då skulle även Roberts syskondotter Mi**a ha varit offer, enl E:s mamma (sida 134). Mi**a själv förnekar att så hade skett. Det figurerar även ett namn till i nån av förhören, som eventuell offer för övergrepp. Senare har Mi**as lill syster Fri*a blivit sexuellt ofredad i BO:s villa när hon varit 16 och Mi**a runt 19 (sidan 138). Enl. R:s syster har A o R bott ihop sedan -96 men haft sällskap redan innan (sidan 11).
Senast redigerad av Loikkari 2025-06-02 kl. 14:51.
Citera
2025-06-02, 19:10
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Min uppfattning ang orsak till motiven.

De första övergreppen mot E har skett runt 1998 när han varit runt 12-13 år (sida 205). Allra första har skett i samband nån fest där hans mor varit med, i lägenheten i Munksund där de har bott grannar (sidan 133). E tar upp att samma sak hänt i stugan i Vidsel och då skulle även Roberts syskondotter Mi**a ha varit offer, enl E:s mamma (sida 134). Mi**a själv förnekar att så hade skett. Det figurerar även ett namn till i nån av förhören, som eventuell offer för övergrepp. Senare har Mi**as lill syster Fri*a blivit sexuellt ofredad i BO:s villa när hon varit 16 och Mi**a runt 19 (sidan 138). Enl. R:s syster har A o R bott ihop sedan -96 men haft sällskap redan innan (sidan 11).
Tack för förtydligande och sidhänvisningar.
Han kan knappast ha överlåtit all knivsticking och hugg till Jonatan då.

C:s motiv till att vara med var helt klart pengar.
Och J:s någon sorts lojalitet och beskyddarinstinkt.

(Ska läsa igenom sidorna du hänvisade till.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in