2025-06-01, 10:52
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är ju en fråga om vad man tycker, och däri ligger nog problemet med ditt resonemang.

Vad du menar med "liberal" demokrati kan man också fundera på. Till motsats till vad? En "demokrati" där medborgarna tvingas till att välja på ett visst sätt a-la-Nordkorea?

Poängen med demokrati är ju att tillse att det vad majorititeten tycker blir det avgörande och inte vad någon minoritet verkar tycka. För när allt kommer omkring så handlar rätt och fel i dessa sammanhang om tycke och smak.

Vi kan väl fastslå att den "liberala demokratin" är raka motsatsen till det du påstår att den är.

Spöket "Nordkorea" i västerländsk massmedia, och allt vad som påstås om det landets statsskick torde i väst vara fullt ut genomfört genom "liberal demokrati" i Sverige och EU-Europa.

Den "liberala demokratins" censur, åsiktsförtryck, skendemokrati, och korrumperade rättsapparat samt konfiskatoriska skattesystem säkerställer fortbeståndet av dessa de facto diktaturer i "det fria väst"
Citera
2025-06-01, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Den totala desperationen i ditt försvar av regeringens svek.

Regeringen lovade att sänka drivmedelspriserna inför valet i ena handen. I andra handen, när de väl sitter i regeringsställning gör de motsatsen.

Har bensinpriset sjunkit eller stigit under nuvarande regering? När regeringen tillträdde låg priset runt 20kr/L, nu ligger den på runt 15kr/L. För dieseln var den runt 25kr/L, nu runt 15kr/L. Jag skulle inte vilja säga att de gjort tvärtom.

Citat:
Vore det inte ärligare av dem att säga som det är inför valen, att de inte tänker gå emot EU-beslut och därmed inte sänka några drivmedelspriser?

När togs beslutet i EU? Tycker du det är rimligt att man i valrörelsen skulle redogöra för vilka effekterna av beslutet skulle komma att bli efter efterkommande val? Särskilt med tanke på att det ju inte är en fråga som särskiljer partierna i riksdagsvalet?
Citera
2025-06-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Vi kan väl fastslå att den "liberala demokratin" är raka motsatsen till det du påstår att den är.

Spöket "Nordkorea" i västerländsk massmedia, och allt vad som påstås om det landets statsskick torde i väst vara fullt ut genomfört genom "liberal demokrati" i Sverige och EU-Europa.

Den "liberala demokratins" censur, åsiktsförtryck, skendemokrati, och korrumperade rättsapparat samt konfiskatoriska skattesystem säkerställer fortbeståndet av dessa de facto diktaturer i "det fria väst"

Kan du ge exempel på det du kritiserar hos den "liberala demokratin". Något som grundar sig i att alla andra inte dansar efter just din pipa?
Citera
2025-06-01, 11:18
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Kan du ge exempel på det du kritiserar hos den "liberala demokratin". Något som grundar sig i att alla andra inte dansar efter just din pipa?

Den främsta kritiken mot den sk. "liberala demokratin" är den den hindrar demokratiska processer att verka genom censur, politiskt betingade domar och antidemokratiska lagar och rättstillämpningar.

Metoder som samma "liberala demokrati" beskyller "diktaturer", "autokratier" och "skurkstater" för används av samma "liberala demokrati" för att hindra samhällsutveckling genom demokratiska processer.
Citera
2025-06-01, 11:51
Medlem
Sverige ska nå fit-for-55 målen men hur står det till med andra länder i EU? Hur är det med politikerna - ska de fortsätta åka taxi på skattebetalarnas bekostnad? Jävla teater alltihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Ganska roligt avseende det du nämner, klimatavtryck, då ett afghanskt lönnfetto försöker bli SSU-ordförande, denne persons klimatavtryck är inte av denna värld. Den äter på en dag vad en hel afghansk familj äter på en vecka eller mer.
Ja, du ser. Hon liknar Jabba the Hutt och det vid bara 23 års ålder.
Citera
2025-06-01, 13:50
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Du är slut i huvudet, ta en Skoda Octavia Combi istället.

Tjockisarna på landet behöver inte ta bilen till allt.10-20 000 om året är en försumbar summa och har man inte råd med det får man byta livsstil. Om man latar sig igenom livet och inte skaffar en ordentlig karriär får man ta konsekvenserna av sina val.
Har du provat att argumentera utan arrogans? Det är uppfriskande, jag lovar.

Din attityd är varför Stockholmare inte är omtyckta utanför huvudstaden. Cyklar du själv 3-4 mil enkel resa till jobbet? Eller är du en hycklare?

"Flytta" som argument köper jag inte, så det kan du bespara mig. Låt höra.
Citera
2025-06-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är som sagt inte de enda skatter/straffavgifter man kastar i huvudet på medborgarna. Lägg där till allt annat som påverkas av dyrare transportkostnader och ytterligare spär på det ekonomiska oket

Men det politikerna inte förstår är att folk kommer inte att köra mindre bil, för det är redan dyrt som det är, utan man kommer att skära ner på annat, vilket ger negativa effekter på ekonomin när folk får lägga sina pengar på el och bränsle istället för konsumtion/tjänster.

Det här kanske är en nyhet för dig, men alla kan inte tjäna över medellön...
Pengar ger frihet och privilegier. Antingen satsar man på karriären eller så är man en fattig bonddräng som får prioritera bland epaturerna.
Citera
2025-06-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
En bil som kostar 4200 kr i månaden om man kör privatleasing

Latar sig? Tror det finns massor med jobb som är välbetalda på landet?
Då får man väl flytta dit jobben finns. Så jävla trött på konservativa latmaskar som vill rulla sig i barnbidrag och andra privilegier utan att anstränga sig. Folk bölar över 10 000 - 20 000 i bendin när man själv får slänga bort 600 000 i skatt varje år som går till islamistiska friskolor och annat dravel.
Citera
2025-06-01, 20:07
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Har bensinpriset sjunkit eller stigit under nuvarande regering? När regeringen tillträdde låg priset runt 20kr/L, nu ligger den på runt 15kr/L. För dieseln var den runt 25kr/L, nu runt 15kr/L. Jag skulle inte vilja säga att de gjort tvärtom.

När togs beslutet i EU? Tycker du det är rimligt att man i valrörelsen skulle redogöra för vilka effekterna av beslutet skulle komma att bli efter efterkommande val? Särskilt med tanke på att det ju inte är en fråga som särskiljer partierna i riksdagsvalet?

De vill höja priserna uppemot 30kr/l. Sluta låtsas som något annat.

Exakt när EU tog beslutet är så klart en bakvänd fråga. Våra folkvaldas skyldighet är att representera oss inför EU-eliten. Inte tvärtom, så som du verkar tro att det ska vara.
Citera
2025-06-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Den främsta kritiken mot den sk. "liberala demokratin" är den den hindrar demokratiska processer att verka genom censur, politiskt betingade domar och antidemokratiska lagar och rättstillämpningar.

Metoder som samma "liberala demokrati" beskyller "diktaturer", "autokratier" och "skurkstater" för används av samma "liberala demokrati" för att hindra samhällsutveckling genom demokratiska processer.

Inga konkreta exempel med andra ord. Låter mest som att du mest bara är sur för att inte alla andra dansar efter din pipa - det är inte så demokrati är tänkt att fungera. Du har nog missförstått det här med demokrati skulle jag gissa.
Citera
2025-06-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
De vill höja priserna uppemot 30kr/l. Sluta låtsas som något annat.

Exakt när EU tog beslutet är så klart en bakvänd fråga. Våra folkvaldas skyldighet är att representera oss inför EU-eliten. Inte tvärtom, så som du verkar tro att det ska vara.

Nej, det är inte en bakvänd fråga. Det är ganska relevant när beslutet togs (vilket enligt mina googlingar var 2023) och när valrörelsen var (2022 enligt mina googlingar) med tanke på vad som drogs upp vad de skulle ha informerat om under valrörelsen (att nägon tillbaka-till-framtiden snubbe hade varit och kollat vad som hände sen och vad det skulle bedömas få för effekt).

Sen är det rätt relevant att det är något som man bedömmer skall ske i senare mandatperiod. Men nu sitter du och surar tydligen för att de lämnar besked i god tid. Du kanske tycker det skulle vara bättre att sitta och ruva på konsekvenserna tills efter valet? Eller?

Det som togs upp var som sagt löftet att sänke bensinpriserna, är en ändritng från 25kr/L till 15kr/L en ökning, sänkning elller ungefär oförändrat pris? Jag skulle kalla det för en sänkning, men du kanske har annan uppfattning?
Citera
2025-06-01, 21:07
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Så skall jag tolka att mer eller mindre alla bestämmelser gällande statens förehavanden skall vara att betrakta som rekommmendationer och att det skall stå politrukerna fritt att bryta mot dessa allteftersom det behagar dem? I såfall så kan vi ju iaf konstatera att du har en ganska rejält annorlunda uppfattning om statsskicket än vad vi andra har...
Jag vet inte vad du ska göra. Förslagsvis läser du vad jag skriver istället för att "tolka".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in