Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-31, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
I östra delen av södra halvan av landet kommer det oavsett bli soligt och torrt. Det är det enda man vet med säkerhet. Det är väl bara värmen som är osäkert.

Det är ingen vidare kvalificerad gissning. Stockholms skärgård, Öland och Gotland har som genomsnitt överlägset med soltimmar gentemot i princip hela landet. I Stockholm är dessutom landets medeltemperatur högst i juni-aug. Tom något högre än Köpenhamn 60 mil söderut
Citera
2025-05-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Stockholm ligger utanför det norska västvindsbältet, som tar en mer nordlig bana och skapar skitväder från Göteborg och tvärs över landet upp mot Norrlandskusten. Öland och Gotlands drabbas i princip aldrig av Norge vädret.

Klart.se har nu uppdaterat juniprognosen och nu pekar det mot kukväder hela juni i princip i hela landet, samtidigt som det återigen blir hetta och torka vid medelhavet.
Svenskarna är grundlurade. Det är bara sydeuropa som får del av varmare klimat.
Citera
2025-05-31, 11:28
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Klart.se har nu uppdaterat juniprognosen och nu pekar det mot kukväder hela juni i princip i hela landet, samtidigt som det återigen blir hetta och torka vid medelhavet.
Svenskarna är grundlurade. Det är bara sydeuropa som får del av varmare klimat.

Kollade nyss vädret på TV4 och återigen tar detta skitväder en bana från Göteborg och vidare nordost mot Norrlandskusten, det slår aldrig fel.
Stockholm klarar sig i helgen.

Jag skulle säga för varje dag som går där vi har ett låst väderläge kommer värmen dröja, eller aldrig komma om man bor på fel platser, som Göteborg eller Norrlandskusten.
Citera
2025-05-31, 12:06
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
varför blåser det så fort det blir lite finare väder ? har inte blåst så mkt som denna vår på länge !

Eller hur.
kan knappt vara ute om man inte är kring skog eller liknande.
Så fort tempen rör sig mot 16-17c i solen är det nästan storm.

Extremt deppig vår och juni ser ut o bli likadan som maj. Sval med väldigt mycket regn och rätt mycket blåst.
Citera
2025-05-31, 13:35
Medlem
Citat:
Kollar man klart.se verkar det vara runt 19-21 grader i Stockholm i början på Juni, betydligt bättre än i norra Sverige som ligger på 16-18 grader.

Jag kollade några mätstationer runt Stockholm och medeltemperaturen för maj månad ligger runt 9,0°C.

Det är 3-4,0°C kallare än förra året. Stockholms temperatur ligger på samma nivå som Gällivare år 2024.
Citera
2025-05-31, 15:15
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag kollade några mätstationer runt Stockholm och medeltemperaturen för maj månad ligger runt 9,0°C.

Det är 3-4,0°C kallare än förra året. Stockholms temperatur ligger på samma nivå som Gällivare år 2024.

Anledningen att Stockholm är kallt på våren är läget till vattnet, under vintern fungerar Mälaren som en värmekälle och ger pisseväder istället för riktig vinter, under våren är vattnet kallt och kyler ner luften omkring. Samma med nästan alla kuststäder för övrigt, pisseväder långt in på våren.

Jag gillar inlandsklimatet bättre med kallare vintrar och även varmare somrar. Det är endast på sensommaren som kuststäderna har en fördel med sitt klimat.

Jag har aldrig förstått att man vill bo nära dom svenska kusterna, vad är tjusningen med nästan alltid kalla vindar och pisseväder. Nej jag förespråkar på så sätt att bo 5-6 mil från kusten, det är perfekt.
Citera
2025-05-31, 21:49
Medlem
Sedan ett tag har jag undrat om det verkligen finns ett samband mellan vinter- och vårvädret och hur sommaren blir. Jag har suttit och grävt lite i statistik från smhi:s månads- och årtidsöversikter och letat upp ett antal år som liknar 2025 vädermässigt. Kriterierna: normal/mild vinter följs av varm/torr vår. Följande år var de bästa matchningarna i rangordning och så här blev somrarna som följde:

1. 2015
Sommaren inleddes med kallt och ostadigt väder i juni. Juli var sval. Augusti var varmare och torrare.

2. 2017
Sommaren blev sval och ostadig. Väldigt få högsommardagar.

3. 2007
Juni inleddes med en värmebölja (uteslutet med tanke på nuvarande prognos). Men sedan blev det mycket regnigt i södra Sverige under resten av juni och juli. Juli var också sval. Augusti var varmare och torrare.

4. 2022
Sommaren blev ganska normal med en medeltemperatur strax över det normala. Juni & augusti var varmare än normalt men juli var svalare.

Vi har alltså 2 somrar med svalt väder i juni/juli som följs av varmare väder i augusti, 1 sommar med svalt väder under hela sommaren och 1 normal sommar som var något svalare i juli. Detta bör såklart tas med en nypa salt eftersom det bara bygger på statistik från 2004 och framåt. Men det verkar finnas ett samband.

Sammanfattningsvis tror jag att det finns en förhöjd sannolikhet att juni/juli kommer att präglas av svalt och ostadigt väder. Augusti kanske blir varmare och torrare.
Senast redigerad av Jal16 2025-05-31 kl. 21:52.
Citera
2025-05-31, 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Sedan ett tag har jag undrat om det verkligen finns ett samband mellan vinter- och vårvädret och hur sommaren blir. Jag har suttit och grävt lite i statistik från smhi:s månads- och årtidsöversikter och letat upp ett antal år som liknar 2025 vädermässigt. Kriterierna: normal/mild vinter följs av varm/torr vår. Följande år var de bästa matchningarna i rangordning och så här blev somrarna som följde:

1. 2015
Sommaren inleddes med kallt och ostadigt väder i juni. Juli var sval. Augusti var varmare och torrare.

2. 2017
Sommaren blev sval och ostadig. Väldigt få högsommardagar.

3. 2007
Juni inleddes med en värmebölja (uteslutet med tanke på nuvarande prognos). Men sedan blev det mycket regnigt i södra Sverige under resten av juni och juli. Juli var också sval. Augusti var varmare och torrare.

4. 2022
Sommaren blev ganska normal med en medeltemperatur strax över det normala. Juni & augusti var varmare än normalt men juli var svalare.

Vi har alltså 2 somrar med svalt väder i juni/juli som följs av varmare väder i augusti, 1 sommar med svalt väder under hela sommaren och 1 normal sommar som var något svalare i juli. Detta bör såklart tas med en nypa salt eftersom det bara bygger på statistik från 2004 och framåt. Men det verkar finnas ett samband.

Sammanfattningsvis tror jag att det finns en förhöjd sannolikhet att juni/juli kommer att präglas av svalt och ostadigt väder. Augusti kanske blir varmare och torrare.

Vi har en rubbning i årstiderna just nu, med milt väder under vintern och ovanligt svalt väder under vår och försommar. Den här rubbningen är förskjuten med minst 2 månader, kan bli mer innan det vänder och årstiderna återigen hamnar i fas.

Det har ju varit ett par grader kallare än normalt på många platser i Maj medan i vintras låg det på överskott, nu får vi underskottet istället. Jag tippar på att årstiderna hamnar i fas i mitten på Juli.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-31 kl. 23:00.
Citera
2025-05-31, 23:08
Medlem
Citat:
Vi har en rubbning i årstiderna just nu, med milt väder under vintern och ovanligt svalt väder under vår och försommar. Den här rubbningen är förskjuten med minst 2 månader, kan bli mer innan det vänder och årstiderna återigen hamnar i fas.

Det har ju varit ett par grader kallare än normalt på många platser i Maj medan i vintras låg det på överskott, nu får vi underskottet istället. Jag tippar på att årstiderna hamnar i fas i mitten på Juli.

Men nu har Nitzan lovat värme i sommar, jag förlitar mig på det och lägger semestern hemma. Nitzan, jag kommer hålla dig ansvarig om vädret inte levererar!
Citera
2025-06-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Men nu har Nitzan lovat värme i sommar, jag förlitar mig på det och lägger semestern hemma. Nitzan, jag kommer hålla dig ansvarig om vädret inte levererar!

Du och alla andra i den här tråden :-D

Förra året var det total upprorsstämning här då sommaren inte blev så varm som det spåddes i kaffesumpen.

Om värme och sol är viktigt för en på sommaren VARFÖR chansar man då och stannar i Sverige? Du kan hyra ett utmärkt airbnb hus för hela familjen en månad i Spanien för 20k sek. Då köper du dessutom mat i mataffärerna för 50% av priset på ICA
Citera
2025-06-01, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn

Förra året var den varmaste maj som någonsin uppmätts så ytterst oklart vad du vill få ut av den jämförelsen? Jämför med normal majtemp istället
Citera
2025-06-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Förra året var den varmaste maj som någonsin uppmätts så ytterst oklart vad du vill få ut av den jämförelsen? Jämför med normal majtemp istället

Hos mig var den varmaste maj år 2018. Vad är en normal maj när medeltemperaturen fluktuerar och sällan håller sig inom en grads skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in