Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-29, 08:45
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Du menar att SMHI skulle sluta att mäta temperaturer och i stället förlita sig på enkäter bland befolkningen om hur varmt det känns?

Medeltemperaturen säger ingenting om hur sommaren har upplevts.
Allt under 20 grader är vår/höst på sommaren.
Även om SMHIs 10 grader 7 dagar i följd är definitionen av sommar
Just nu är det långt under 10 grader på nätterna också, inatt 5 grader.
SMHI och experterna kan säga att det varit en varm sommar om det varit 19 grader i medel, men ingen människa kommer uppleva den som varm om det varit en mulen eller blåsig sommar.
Citera
2025-05-29, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Jag tycker 20-22 grader är sommartemperatur dagtid.
Sen skiter jag i om det är 8 eller 16 grader på natten
18-19 grader dagtid borde inte räknas som sommar, ingen badar då
Tror det har varit en shortsdag i Maj denna sommar

Så är det!
Denna sommar tror jag inte på några rekordhöga temperaturer, kan förvisso bli 30 grader i Juli någon enstaka dag i södra Sverige, eller längst i norr med midnattssolens hjälp, men det är inte troligt.

Kollar man igenom gamla nummer av tidskiften "väder och vatten" visar det sig att smhi tidigare brukade mäta antalet "bra semesterdagar" under sommaren. Definitionen på en sådan dag skall då ha varit minst 20 grader varmt, solskenstid minst 50% av dagen, och högst 0,9mm regn. Låter som rimliga krav på en sommardag tycker jag. Men av nån anledning slutade man att mäta detta.
Citera
2025-05-29, 10:07
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Du menar att SMHI skulle sluta att mäta temperaturer och i stället förlita sig på enkäter bland befolkningen om hur varmt det känns?

Naturligtvis inte. Men det vore intressant att veta hur vi upplever temperaturen också i olika väderlek. Lite sidan av SMHI:s strikta definitioner.
Citera
2025-05-29, 13:11
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Naturligtvis inte. Men det vore intressant att veta hur vi upplever temperaturen också i olika väderlek. Lite sidan av SMHI:s strikta definitioner.

Tycks bli regn varenda dag i början på Juni, kommer vara folktomt på stränderna.

Det går inte heller planera något om det hela tiden är risk för regn.

Idag var det kanonfint på förmiddagen, nu kommer regn och åskdunder.
Citera
2025-05-29, 14:34
Medlem
varför blåser det så fort det blir lite finare väder ? har inte blåst så mkt som denna vår på länge !
Citera
2025-05-29, 20:46
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Tycks bli regn varenda dag i början på Juni, kommer vara folktomt på stränderna.

Det går inte heller planera något om det hela tiden är risk för regn.

Idag var det kanonfint på förmiddagen, nu kommer regn och åskdunder.
Var har det regnat idag? Inte i Stockholm i alla fall. 19 grader just nu.
Citera
2025-05-29, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Var har det regnat idag? Inte i Stockholm i alla fall. 19 grader just nu.

Regnat efter Norrlandskusten, åska dessutom.
Ska vara svalt i helgen, runt 12-13 grader.
Citera
2025-05-29, 21:02
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Regnat efter Norrlandskusten, åska dessutom.
Ska vara svalt i helgen, runt 12-13 grader.
Jag kollade på webbkamera på Sundsvall och det var blå himmel med lite moln. Var befinner du dig egentligen?
Citera
2025-05-29, 22:01
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jag kollade på webbkamera på Sundsvall och det var blå himmel med lite moln. Var befinner du dig egentligen?

Det regnade och åskade vid 13 tiden, i Sundsvall vet jag inte hur vädret var då.
Citera
2025-05-29, 22:13
Medlem
Citat:
Det regnade och åskade vid 13 tiden, i Sundsvall vet jag inte hur vädret var då.

Ser ut att bli ännu en i raden av somrar med västlig luftström och atlantlågtryck. Stockholm och sydostkusten ner mot öland kommer klara sig bäst medan resten av landet får skitväder.
Citera
2025-05-29, 22:13
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Okej, du vill inte säga var du bor, av någon underlig anledning.
Citera
2025-05-29, 22:18
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Ser ut att bli ännu en i raden av somrar med västlig luftström och atlantlågtryck. Stockholm och sydostkusten ner mot öland kommer klara sig bäst medan resten av landet får skitväder.

Stockholm ligger utanför det norska västvindsbältet, som tar en mer nordlig bana och skapar skitväder från Göteborg och tvärs över landet upp mot Norrlandskusten. Öland och Gotlands drabbas i princip aldrig av Norge vädret.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-29 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in